اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان اردبیل:

زارعان نسق‌‌دار به محدوده زراعی خود قانع باشند

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: صاحبان اراضی زراعی در منطقه مغان به ویژه بخش قشلاق دشت به محدوده زراعی نسق‌دار خود قانع باشند و به خود اجازه تجاوز به منابع ملی و انفال را ندهند.

زارعان نسق‌‌دار به محدوده زراعی خود قانع باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامعلی رضایی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی در اردبیل اظهار داشت: مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی متعلق به آحاد جامعه است و هر گونه سودجویی و هجمه به این مالکیت عمومی خلاف قانون و شرع است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون ملی شدن جنگل و مراتع بهره‌برداری از این مناطق به همراه کوه‌ها، دشت‌ها و رودخانه‌ها متعلق به دولت است و جزو انفال عمومی به شمار می‌رود و بهره‌برداری از آن مربوط به عموم افراد جامعه است.
این مسئول بیان داشت: در دو دهه اخیر به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها به حوزه صیانت و حفظ مراتع و انفال برخی از افراد سودجو به خود اجازه تصاحب و سوء استفاده از منابع طبیعی را داده‌اند که در این زمینه دستگاه قضایی بنا به تکلیف خود و شکایت اداره شاکی منابع طبیعی اقدام به تشکیل پرونده و رسیدگی به تخلفات در این زمینه کرده است.
رضایی گفت: بر اساس نقشه‌برداری هوایی در سال 46 تمام مراتع استان اردبیل و محدوده‌های آن مشخص است و اگر از آن زمان به بعد اراضی دولتی زیر کشت رفته است کار غیر قانونی بوده و تجاوز به انفال به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: استنادات مربوط به این نقشه و اقدامات کارشناسی هم اکنون در استان اردبیل موجود است و هر چند زارعی در 20 سال گذشته غیر قانونی به کشت اقدام می‌کرده اما با اقدام قانونی اجازه نخواهیم داد از این به بعد این رویه غلط دنبال شود.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل ادامه داد: با تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان امر در صیانت از منابع و اراضی طبیعی و ملی شورای حفاظت از اراضی در استان اردبیل با مسئولیت دادستان و دستگاه‌های ذیربط سیاسی و امنیتی شکل گرفته به طوری که دستگاه‌های متولی نظیر جهاد کشاورزی،‌ منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی عضویت دارند.
رضایی اضافه کرد: از دو سال پیش جلسات مستمر این شورا در حال برگزاری است و ما مصمم هستیم به صورت جدی با مخربان طبیعت و افراد سود‌جو و برخی دست‌های پنهان در این حوزه برخورد کرده و اجازه تخریب ندهیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین تخریب‌ها در منطقه بیله‌سوار و پارس‌آباد رخ می‌دهد ما در روزهای گذشته با حضور در منطقه سعی کردیم با برگزاری جلسات هماهنگی فرمانداران، بخشداران و مسئولان قضایی این شهرستان‌ها را نسبت به انجام وظایف قانونی خود ترغیب کنیم.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما به نسق زراعی کشاورزان به عنوان یک سند معتبر ارزش قائل هستیم و هرگونه کشت و زرع در این اراضی قانونی است اما جای تاسف اینجاست که برخی صاحبان نسق که میزان زراعت آنها مشخص شده چندین برابر حق خود به صورت ناحق به کشت و زرع می‌پردازند که در این حوزه شایسته است جلوی اقدامات سودجویانه و فرصت‌طلبانه گرفته شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول