اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با استفاده از از دستگاه کشت مستقیم؛

200 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی زیر کشت پاییزه رفت

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در فصل زراعی 91-90 برای نخستین بار 200 هزار هکتار از اراضی زراعی استان با استفاده از دستگاه کشت مستقیم و 14 هزار هکتار نیز برای حفظ بقایای گیاهی به روش خاک‌ورز حفاظتی زیر کشت پاییزه رفت.

200 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی زیر کشت پاییزه رفت
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانیفام صبح امروز در جمع مدیران با اشاره به اینکه طی سال زراعی جاری 11دستگاه کشت مستقیم به صورت الگویی در مزارع شهرستان‌های تبریز، سراب، اهر، میانه، چاراویماق و شبستر، بکار گرفته شده است، اظهار داشت: برای تهیه این دستگاه‌ها 85 درصد به صورت بلاعوض از محل اعتبارات دولتی و 15 درصد نیز با آورده شخصی خریداری شده است.
وی با اشاره به اینکه مقرر شده این دستگاه‌ها به مدت پنج سال در اجرای طرح خاک‌ورزی حفاظتی با سازمان جهادکشاورزی استان همکاری کنند، افزود: 92 دستگاه نیز ادوات خاک ورز مرکب خریداری و بین کشاورزان پیشرو و شرکت‌های فنی و مشاوره‌ای توزیع شده است.
ایرانی‌فام با اشاره به معرفی 308 بهره‌بردار بخش زراعی استان، برای خرید انواع خاک‌ورز حفاظتی و کشت مستقیم برای دریافت تسهیلات یارانه‌دار به بانک‌های عامل گفت: برای خرید این دستگاه‌ها 85 درصد وام کم بهره و 15 درصد به صورت آورده شخصی تامین می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، ارزش ریالی این تجهیزات را حدود 13 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ از محل اعتبارات طرح توسعه به صورت پرداخت تسهیلات یارانه‌دار کم بهره با کارمزد چهار درصد، در اختیار تولیدکنندگان و بهره‌برداران قرار می‌گیرد.
وی نقش این تجهیزات را در ارتقای کیفی روش کاشت و ایجاد امکان بهینه مراحل داشت و افزایش محصول در مرحله برداشت را بسیار مؤثر توصیف کرد و افزود: در فصل زراعی 91-90 برای نخستین بار 200 هزار هکتار از اراضی زراعی استان با استفاده از دستگاه کشت مستقیم  و 14 هزار هکتار نیز برای حفظ بقایای گیاهی به روش خاک‌ورز حفاظتی زیر کشت پاییزه رفت.
ایرانی‌فام، هدف از خاک‌ورزی حفاظتی را حفظ رطوبت خاک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، افزایش تولید و جلوگیری از فرسایش خاک ذکر کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال کم نظیر تولیدکنندگان و بهره‌برداران، این طرح در مناطق مختلف استان به ویژه در شهرستان‌های دیم خیز به صورت پایلوت اجرا شد.
کشاورزان استان برای خرید دستگاه‌های خاک‌ورز حفاظتی می‌توانند برای ثبت‌نام، به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول