اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان خبر داد

تحصیل 2200 دانشجو در مرکز جهاد دانشگاهی زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان گفت: این دانشگاه دو هزار و 200 دانشجو در مقاطع و رشته‌های مختلف را زیر پوشش قرار داده و تاکنون 750 دانشجو از این مرکز فارغ‌التحصیل شدند.

تحصیل 2200 دانشجو در مرکز جهاد دانشگاهی زنجان
مهدی عباسی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: در سال جاری برای نخستین بار پژوهشگران گروه بیو فناوری جهاد دانشگاهی استان زنجان موفق به طراحی کیتی با دقت بالا که قادر به تعیین دقیق ارقام زیتون با توجه به ساختار ژنومی آنهاست، شدند.
وی تصریح کرد: درخت زیتون از درختان دیرینه‌ای است که کشت آن از حدود پنج هزار سال قبل آغاز شده و وجود اقلیم‌های گوناگون در مناطق مختلف کشت، سازگاری ژنوتیپ‌ها و اکو تیپ‌های متفاوت را در پی داشته است که این ژنوتیپ‌ها تفاوت‌های مشخصی با هم دارند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان ادامه داد: با توجه به اهمیت فراوان شناسایی دقیق ارقام زیتون، ایجاد ابزارها و روش‌های دقیق و قابل اتکا در این زمینه از نیازهای ضروری کشاورزی محسوب می‌شود.
وی بیان داشت: انگشت‌نگاری به کمک نشانگرهای DNA از جمله کاربردهای مهم نشانگر است که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار محققان قرار داده و این اطلاعات برای تاسیس بانک اطلاعاتی و شناسه ژنتیکی برای ارقام زیتون به کار رود.
عباسی خاطرنشان کرد: کیت انگشت‌نگاری ارقام زیتون قادر به تمایز ارقام مختلف زیتون در همه مراحل رشد است و گروه بیو فناوری مواد زیستی جهاد دانشگاهی با تکیه بر تجارب ارزشمند در حوزه‌های بیولوژی مولکولی، آنالیز دستگاهی، شیمی تجزیه و کشاورزی و بهره‌مندی از آزمایشگاه تخصصی آنالیز مواد غذایی، آماده ارائه خدمات مشاوره به پژوهشگران بخش کشاورزی باغداران استان در زمینه شناسنامه‌دار کردن نهال‌ها و ارقام مختلف زیتون است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مرکز آموزش علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی زنجان با هدف ارائه آموزش‌های علمی و کاربردی توانمند، ماهر و کارآفرین در بخش‌های مختلف صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در سال 81 تاسیس شد، افزود: این مرکز با پذیرش 40 دانشجو در رشته کاردانی نرم‌افزار کامپیوتر آغاز به کار کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان یادآور شد: این مرکز در حال حاضر با تامین فضایی بالغ بر 10 هزار متر مربع و یک مجتمع در حال احداث با مساحت 10 هزار متر مربع، دو هزار و 200 دانشجو را در مقاطع و رشته‌های مختلف زیر پوشش قرار داده و تاکنون 750 دانشجو از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان زنجان در سال 88 اقدام به راه‌اندازی گروه پژوهشی بیو فناوری مواد زیستی کرده و در کنار جذب نیروهای علمی مجرب به این گروه پژوهشی، آزمایشگاه تخصصی این گروه با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال تجهیز و راه‌اندازی کرده است.
عباسی خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه تخصصی در کنار تسهیل فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی، آماده انجام آزمایشات و ارائه تخصصی در حوزه‌های مواد غذایی محیط زیست و صنعت است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول