اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران:

کارخانه اسید آمینه متیونین در مازندران احداث می‌شود/ نمایش خون مصنوعی 10 بهمن

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: چنانچه همه ظرفیت‌ها به موقع در کنار هم قرار گیرند قول می‌دهیم که کارخانه تولید اسید آمینه متیونین سال آینده در مازندران احداث شود.

کارخانه اسید آمینه متیونین در مازندران احداث می‌شود/ نمایش خون مصنوعی 10 بهمن
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مصطفی مهدی‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این کارخانه قطب خاورمیانه‌ای می‌شود، اظهار داشت: ملاک عمل در جهاد دانشگاهی بر مبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
وی با اشاره به رونمایی از طرح اسید آمینه متیونین که چندی قبل با حضور رئیس جمهور انجام شد، تصریح کرد: در حالت عادی، خاک دارای کمتر از یک میلی گرم اسید آمینه متیونین است و برای تولید تجاری، این مقدار باید به 10 گرم برسد.
مهدی‌نژاد با بیان اینکه تنها پنج کشور ژاپن، آلمان، آمریکا، روسیه و بلژیک به این دانش دست یافته‌اند که آن هم به روش شیمیایی است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی توانسته اسید آمینه متیونین را به از روش بیولوژیک به 8/19 گرم در لیتر برساند.
این مسئول با اشاره به اینکه تلاش داریم میزان اسید آمینه متیونین را به تولید 40 گرم در لیتر افزایش دهیم، بیان داشت: این طرح ملی بوده و مربوط به مازندران نیست.
وی با بیان اینکه اسید آمینه متیونین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی این محصولی وارداتی و استراتژیک است و چنانچه جلوی واردات این محصول گرفته شود صنعت طیور با مشکل مواجه می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه اسید آمینه متیونین تولید شده طبیعی بوده و به صورت 100 درصدی جذب می‌شود، گفت: سالانه 7 هزار و 900 تن متیونین و چهار هزار تن لایزین مصرف می‌شود که هر سال 15 تا 20 درصد به این مصرف اضافه می‌شود.
این مسئول ارزش ریالی متیونین را 5/55 میلیارد تومان و ارزش ریالی لایزین را 12 میلیارد تومان عنوان کرد.
مهدی‌نژاد با اشاره به تصویب طرح ملی تولید برق و هیدروژن از پساب‌های شهری به عنوان انرژی تجدید پذیر، یادآور شد: این طرح با استفاده از سلول‌های سوختی میکروبی و سلول‌های فتوالکترو شیمیایی توسط جهاد دانشگاهی مازندران و تربیت مدرس انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه برای این طرح 5/3 میلیارد تومان بودجه درخواست کردیم، گفت: 2/3 میلیارد تومان بودجه تصویب شد.
مهدی‌نژاد با اشاره به طرح تولید هیدروژن در این استان از جلبک، ادامه داد: این طرح 5/11 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و کشورهای ایتالیا، استرالیا و آلمان به دانش دست یافته‌اند.
این مسئول با بیان اینکه این پروژه 120 میلیون تومان در مرتبه امکان سنجی نیاز دارد، بیان داشت: این طرح به عنوان پروژه ملی مصوب شده تا فقط جهاد دانشگاهی مازندران در این حیطه وارد عمل شود.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: این پروژه از نظر اشتغالزایی با پالایشگاه برابری می‌کند و قابلیت ایجاد 5 هزار  را شغل دارد.
وی با بیان اینکه حمایت خاصی از استان نداشتیم و البته گلایه‌ای هم در این زمینه وجود ندارد، ادامه داد: با حق و حقوق کارکنان جهاد دانشگاهی به این مراحل دست یافتیم و گاهی چند ماه حقوق پرداخت نکردیم.
این مسئول با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب 500 هکتار زمین در منطقه چپکرود به جهاد دانشگاهی اختصاص یافت که تاکنون 400 هکتار از بدنه جهاد جدا شده، اضافه کرد: معلوم نیست این زمین چه شده و در حال پیگیری قضایی هستیم.
وی متذکر شد: 10 بهمن سال‌ جاری در آزمایشی تایر خون مصنوعی را به نمایش می‌گذاریم.
مهدی‌نژاد در پایان اذعان داشت: هفته آینده طرح اسید آمینه متیونین نیز در مجلس ارائه می‌شود.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول