اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خبر داد

اجرای ۱۴ طرح بزرگ ملی و مهم آبخیزداری در فارس

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفتاز اجرای 10 طرح بزرگ ملی و چهار طرح مهم آبخیزداری در استان فارس خبر داد و گفت: فارس پیشگام در اجرای طرح‌های مرتع‌داری در کشور است.

اجرای ۱۴ طرح بزرگ ملی و مهم آبخیزداری در فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدرضا شجاعی صبح امروز در بازدید از طرح‌های آبخیزداری فارس و فعالیت‌های انجام شده در این راستا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 24 میلیون هکتار کار آبخیزداری با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال در کشور انجام شده است.
وی از اجرای 10 طرح بزرگ ملی و چهار طرح مهم آبخیزداری در استان فارس خبر داد و گفت: فارس پیشگام در اجرای طرح‌های مرتع‌داری در کشور بوده و توانسته است در زمینه جذب اعتبارات آبخیزداری در کشور در جایگاه نخست قرار گیرد.
این مسئول افزود: در 20 سال اخیر حدود 100 میلیارد تومان اعتبار در این بخش هزینه شده است.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در سال جاری حدود 200 میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: از کل فعالیت‌های مربوط به آبخیزداری در کشور حدود 28 درصد در طول دولت نهم و دهم انجام شده که این امر نشان از اهتمام ویژه دولت به این بخش است.
شجاعی اضافه کرد: تاکنون یک‌میلیون و 600 هزار هکتار فعالیت آبخیزداری در استان فارس انجام شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تبادل اطلاعات و طرح مباحث بنیادی، مشکلات موجود از بین رفته و افق‌های تازه‌ای در عملکرد سال آینده در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نمایان شود.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با تشریح روند حرکت مثبت منابع انسانی این سازمان به سمت تخصصی شدن به ضرورت واگذاری وظایف غیر حاکمیتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: در این باره باید بستر و زمینه‌های لازم مهیا شده و تمام تمهیدات اساسی به کار گرفته شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی فارس نیز در این بازدید با اشاره به ظرفیت استان فارس در بخش کنترل سیلاب گفت: اجرای برنامه‌های آبخیزداری مانع خسارت‌های فراوان ناشی از فرایندهای نامنظم بارندگی در این استان می‌شود.
محمد خوشنامی بیان داشت: میزان متوسط سالانه فرسایش خاک در این استان 19 تن در هکتار و میزان رسوب موجود آن 14 تن در هکتار در سال گزارش شده که 26 درصد بیشتر از میانگین خاک کشوری است.
این مسئول با اشاره به مهار 754 میلیون متر مکعبی سیلاب‌های سالانه در سطح یک‌هزار و 600 هکتار از مساحت استان فارس در سال‌های گذشته اظهار داشت: هم‌اکنون در استان فارس با اجرای طرح‌های آبخیزداری ظرفیت آبگیری برای 750 میلیون متر مکعب صورت گرفته که در این راستا در سال 88 بیش از 115 میلیون متر مکعب و در سال 89 نیز بیش از 154 میلیون متر مکعب کنترل سیل شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی فارس اعتبار طرح‌های آبخیزداری مطالعه شده در این استان را 180 میلیارد تومان اعلام و علت اجرایی نشدن عملیات این طرح‌ها را کمبود اعتبار دانست و اظهار امیدواری کرد که با تخصیص به موقع اعتبارات طرح‌های مطالعاتی آبخیزداری در سال‌های قبل نیز ساماندهی و اجرایی شود.
وی در ادامه از پیگیری‌های اجرای تفاهمنامه انجام عملیات آبخیزداری در محدوده قنوات در صورت جذب 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی قنوات خبر داد و گفت: اجرایی شدن این تفاهمنامه در صورت تأمین اعتبار می‌توان با ارائه راهکارهای اساسی به حفظ و آبدهی قنوات امیدوار بود.
انتهای پیام/و۱۰/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول