اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری؛

72 میلیارد ریال به طرح آبخیزداری کارون تخصیص یافت

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال استان چهارمحال و بختیاری حدود 72 میلیارد ریال و یک سوم از کل اعتبار پروژه آبخیزداری حوضه کارون را به خود اختصاص داده است.

72 میلیارد ریال به طرح آبخیزداری کارون تخصیص یافت
عطاءالله ابراهیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: طرح آبخیزداری در حوضه کارون در پنج استان اجرایی می‌شود که چهارمحال و بختیاری یکی از آنها است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 پروژه آبخیزداری در این استان در دست اجراست، گفت:  احداث دو سد خاکی در روستاهای کریم‌آباد و جلیل آباد، احداث دو سد خاکی در شهر فرادنبه از توابع شهرستان بروجن و احداث حوضچه مصنوعی در روستای ده صحرا از توابع شهرستان لردگان از جمله این پروژه‌ها به‌شمار می‎رود.
ابراهیمی روند احداث سدهای در دست اقدام این اداره‌کل را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با احداث این سدها کنترل سیل‌آب‌ها و رسوب و فرسایش خاک و در نتیجه تأمین و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی بیش از پیش محقق خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعتبارات مورد نیاز در راستای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام این اداره‌کل، گفت: به‌منظور تکمیل و راه‌اندازی این تعداد پروژه در دست اقدام افزون بر 40 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی در ادامه با بیان اینکه فرسایش خاک در سطح جنگل‌های این استان بالاست، گفت: فرسایش خاک در این استان سالانه 24 تن در هکتار است که این میزان از استاندارد جهانی بسیار بالاتر است.
ابراهیمی گفت: وضعیت اقلیمی و شیب زیاد زمین، خسارت فرسایش خاک را در این استان افزایش داده است.
وی افزود: برهمین اساس اجرا و گسترش آبخیزداری در مراتع و جنگل‌های این استان برای کاهش خسارات فرسایش ضروری است.
ابراهیمی در ادامه سرانه جنگل‌ در دنیا به ازای هر یک نفر را 8.2 هکتار اعلام کرد و گفت: سرانه جنگل در ایران به ازای هر نفر 2.2 هکتار برآورد شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ایران تنها از ذخیره چهار درصدی جنگل‌ در دنیا بهره‌مند است، گفت: برهمین اساس لازم است تا جنگل‌نشینان این استان به عنوان ساکنان جنگل، در حفظ این موهبت الهی نقش مهم خود را ایفا کنند.
ابراهیمی از جنگل‌ها و منابع طبیعی به عنوان امانت خدا نام برد و افزود: جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها دارند به‌طوری که موجب کاهش آلودگی محیط زیست، جلوگیری از بروز سیلاب‌های مخرب و فرسایش خاک از همه مهم‌تر تولید اکسیژن می‌شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد:‌‌‌‌‌‌‌ به هر حال با حفظ و صیانت از جنگل‌های موجود، تامین و کاشت نهال در مناطق مستعد و توسعه پارکهای جنگلی و از همه مهم‌تر اعمال مدیریت جامع و فراگیر می‌توانیم در راستای جبران کمبودهای این استان در عرصه‌های جنگلی گام‌های اساسی برداریم.
انتهای پیام/خ۲
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول