اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور عالی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

بدبینی به دانشگاه ظلم به انقلاب است

خبرگزاری فارس: مشاورعالی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: بدبینی به دانشگاه ظلم به دانشگاه و انقلاب است چرا که اگر دانشگاه نبود امثال پروفسور حسابی‌ها، شهید مفتح و سردار تهرانی مقدم‌ها نبودند.

بدبینی به دانشگاه ظلم به انقلاب است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد قزوین، حجت‌الاسلام علیرضا مستشاری در نشستی که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین در این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: بیش از 60 درصد علوم دانشگاهی با حوزه مشترک است و این دو نهاد می‌توانند در بخش علمی تعامل بیشتری با هم داشته باشند.
وی ادامه داد: همیشه وحدت در مقابله تفرقه و اختلاف نمود پیدا می‌کند و در وحدت حوزه و دانشگاه در بعد از انقلاب، حوزویان دانشگاهیان را بی‌دین و دانشگاهیان حوزویان را متحجر می‌دانستند و متأسفانه جو غالب این بود تا اینکه امام (ره) نقشه دشمن مبنی اختلاف بین این دو نهاد را متوجه شدند و به دستور ایشان ستاد انقلاب فرهنگی که بعدها به شورای عالی انقلاب فرهنگی نامگذاری و تشکیل شد به مدت سه سال دانشگاه‌ها را تعطیل و عناصر توده‌ای را از دانشگاه‌ها اخراج کردند.
مشاور عالی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور افزود: امام (ره) در آن شرایط فرمودند بیایید با هم دوست باشیم و همدیگر را متهم نکنیم.
وی تصریح کرد: دانشگاه خدمات زیادی به انقلاب کرده و به نوعی سردمدار مبارزه با استکبار است و اعتراض دانشجویان در سال 32 و شهادت سه دانشجو در اعتراض به سفر یکی از مقام‌های آمریکا به ایران سرآغاز شکل‌گیری انقلاب بوده و حوزه نیز هم دوش دانشگاه در این اعتراض‌ها شرکت کرد.
مستشاری عنوان کرد: دانشگاه و جوانان سرمایه اصلی کشور هستند و بنده بهترین دوران زندگی‌ام را در دانشگاه ها سپری کرده‌ام و مسئولان دانشگاهی هرچه قدر به کشور خدمت کنند به اسلام خدمت کرده‌اند.
وی گسترش پاسداری از ارزش‌های دینی در جامعه را از سوی دانشگاه‌ها موثر دانست و تأکید کرد: بسیاری از ارزش‌های دینی همچون برگزاری مراسم اعتکاف، قرآنی خوانی صفحه‌ای، آرمان خواهی دینی، اطاعت از مرجعیت و بسیاری دیگر از ارزش‌ها از دانشگاه‌ها تأثیر گرفته و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 58 که به فرموده امام (ره)، انقلاب دوم نامیده شد از برکات دانشگاه برای انقلاب بوده است.
مشاور عالی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور اعلام کرد: بدبینی به دانشگاه ظلم به دانشگاه و انقلاب است چرا که اگر دانشگاه نبود، امثال پروفسور حسابی‌ها، شهید مفتح، شهید مطهری، شهید چمران، بهشتی و سردار تهرانی مقدم‌ها نبودند و دین، انقلاب و تشیع به چنین جایگاهی نمی‌رسید.
وی گفت: قبل از انقلاب تعداد کل دانشجویان کمتر از 200 هزار نفر بود ولی در حال حاضر تنها تعداد دانشجویان و فضای آموزشی دانشگاه آزاد 30 برابر پیش از انقلاب و تعداد کل دانشجویان نزدیک به 4 میلیون نفر است.
مستشاری با تأکید بر لزوم تعامل علمی بیشتر بین حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر فرصتی پیش آمده تا بازخوانی در معنای وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشیم، بیش از 64 درصد رشته‌های دانشگاهی مربوط به رشته‌های علوم انسانی است که همه این مباحث با دروس حوزه مشترک است، اما متأسفانه در مباحث علوم انسانی، دانشگاه‌ها کتاب‌های غربی را تدریس می‌کنند در حالی که حوزه می‌تواند در این دروس با اتکا به متون غنی اسلامی همچون قرآن و آموزه‌های ائمه اطهار (ع) کمک حال دانشگاه باشد.
وی ادامه داد: اگر از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده شود از فقر علمی و تدریس کتاب‌های ترجمه‌ای دانشگاه نجات پیدا می‌کنیم؛ به عنوان نمونه در دروس حقوق و قضا متأسفانه از حقوق فرانسه استفاده می‌کنیم در حالی که مقام معظم رهبری بر تولید علم و نهضت نرم‌افزاری تأکید دارند، به همین دلیل در تولید علم، در مباحث پزشکی و نجومی دانشمندان و فقها می‌توانند بسیار از مسائل را حل کنند و در موضوع شناسی فقها می‌توانند از دانشمندان در صدور فتوا کمک بگیرند.
مشاور عالی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور یادآور شد: البته متخصصان کتب دینی دانشگاه نیز باید برای تألیف کتب خود از حوزویان کمک بگیرند، با تشکیل مجامع علمی و دانشگاهی می‌توان از نقاط مشترک حوزه و دانشگاه در تولید علم در کشور بهره بگیریم و این دو نهاد می‌توانند در بخش علمی تعامل بیشتری با هم داشته باشند.
در ادامه رئیس دانشگاه آزاد قزوین به ابتکار و طراحی دانشگاه آزاد و همکاری دانشگاه‌های آکسفورد و آزاد امارات در کنفرانسی در دبی اشاره و بیان کرد: در این کنفرانس که با حضور صاحب نظرانی از کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و دانشمندان ایرانی همچون حجت‌الاسلام دکتر شاد، دکتر سید محسن فاطمی، دکتر افروز و صاحب نظران و کارشناسان اسلامی برگزار شد بحث دانشگاهی‌گری و مدرسه‌گری در اسلام مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
مرتضی موسی خانی عنوان کرد: اسلام پیشتاز و طلایه‌دار در بحث دانشگاه‌گری با تکیه بر دین بوده است و در این اجلاس محققان خارجی به این نتیجه رسیدند که تعالیم دینی اسلام، رسالت واقعی را مورد تأکید قرار داده و در راستای هدف اصلی که همان تعالی انسان و میل رسیدن به کمال است و نیاز فطری انسان حرکت کرده است.
وی یادآور شد: دانشگاه‌گری در اسلام در راستای حرکت به سمت برطرف کردن نیازهای بشری بوده و برگزاری این چنین کنفرانس‌هایی به برکت انقلاب اسلامی صورت گرفته و امیدواریم شاهد تجلی اسلام و گسترش تعالیم دینی در سراسر جهان باشیم.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول