اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه گلپایگان:

متون درسی دانشگاه‌ها اسلامی شود

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه علمیه گلپایگان با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه استراتژیک و بنیادی است و باید این ارتباط دوسویه باشد، گفت: متون درسی دانشگاه‌ها اسلامی شود.

متون درسی دانشگاه‌ها اسلامی شود
به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن غروی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رژیم پهلوی دانشگاه‌ها را برای تقابل با حوزه‌های علمیه تاسیس کرد و با کودتای رضا شاه و ایجاد پادشاهی رژیم پهلوی محو دین در همه امور جامعه در دستور کار آنها قرار گرفت و در این راه هم از ابزار سخت افزاری و هم نرم افزاری استفاده کردند.
وی افزود: ابزار سخت افزاری رژیم پهلوی تعطیلی عزاداری‌ها و از سر برداشتن چادر زنان بود و ابزار نرم افزاری آنها تاسیس دانشگاه‌ها و جدا کردن جوانان و نوجوان از روحانیون بود و سال‌ها برای رسیدن به این اهداف تلاش کردند.
مدیر حوزه علمیه گلپایگان ادامه داد: آنها از این مسئله غافل بودند که جوانان و نوجوانان این مرز و بوم مسلمان و شیعه هستند و در دانشگاه‌های که برای تقابل با حوزه‌های علمیه تاسیس شده بود، تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی ایجاد کردند و این امر چالشی برای رژیم پهلوی بود.
وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای اینکه این خلاء از بین برود وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد، عده‌ای تصور می‌کردند که وحدت حوزه و دانشگاه مقطعی، تاکتیکی و بر اساس نیاز زمان است در صورتی که این چنین نیست بلکه وحدتی که نظام در پی آن است یک وحدت استراتژیک و بنیادی است و باید ارتباط دانشجویان و روحانیت دوسویه باشد.
غروی در ادامه به اهداف وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که چند واحد درسی معارف اسلامی در دروس دانشجویان افزوده شود بلکه منظور این است که متون درسی دانشگاه‌ها اسلامی شود و در عرصه علوم انسانی بیشتر کار شود و علوم غربی که در علوم انسانی تنیده شده است را غربال کنیم تا علوم انسانی به علوم اسلامی تبدیل شود.
وی تصریح کرد: باید بپذیریم که دانشگاه‌ها بنیان غربی دارند و لیبرالیسم و اومانیسم در دانشگاه‌ها ریشه دوانده است، اندیشه غرب بر محوریت انسان و امور مادی و دنیوی منهای خدا قرار گرفته و این امور وارد عرصه دانشگاهی، کتاب‌ها و اندیشه اساتید شده و بدین وسیله افکار غربی به دانشجویان القاء می‌شود.
مدیر حوزه علمیه گلپایگان گفت: دلیل اینکه تاکنون موفق نشده‌ایم که وحدت لازم بین حوزه و دانشگاه را ایجاد کنیم، این است که تعارض و تناقض بین این دو فضا وجود دارد، در دانشگاه‌ها به صورت کلاسیک و منسجم علوم انسانی و افکار لیبرالیستی و اومانیستی نشات گرفته از غرب را به دانشجو تزریق می‌کنیم و از طرفی از دانشجو طلب داریم که اسلامی بیندیشد.
وی در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: رهبر فرزانه انقلاب بر مسئله علوم انسانی در دانشگاه‌ها بسیار تاکید دارند، چون این امر مورد غفلت قرار گرفته و باید بنیان‌ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت جدی در فکر تغییر و پالایش کتاب‌های درسی باشند.
غروی افزود: به لحاظ آرمانی حوزه و دانشگاه باید آرمان‌هایشان یکی باشد و آن هدف اجرای احکام اسلام و حرکت در راستای اهداف الهی باشد و به طور قطع اجرای اهداف الهی منجر به ایجاد تمدن عظیم اسلامی می‌شود.
وی ادامه داد: باید یک ارتباط مثبت بین علم و دین ایجاد کنیم و توسط آن وحدت حوزه و دانشگاه تحقق یابد و این ارتباط به هیچ وجه نمی‌تواند یک طرفه باشد و همکاری مشترک بین دین و علم نه تقابل بین آنها تا حدودی می‌تواند جریان وحدت بین حوزه و دانشگاه را شتاب ببخشد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول