اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز رشد استان اردبیل:

پژوهش انگیزه علمی را در دانشگاه‌ها ارتقا می‌دهد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز رشد فناوری استان اردبیل گفت: پژوهش انگیزه علمی را در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان ارتقا می‌دهد و سبب رشد و تعالی این بخش می‌شود.

پژوهش انگیزه علمی را در دانشگاه‌ها ارتقا می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین شایقی عصر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی پارس‌آباد اظهار داشت: ‌پژوهش و تحقیق هدفمند متکی به معیارهای علمی و همراه با آگاهی از نیازها و کمبودها انجام می‌شود و در ارتقای جایگاه پیشرفت و توسعه هر جامعه نقش بی‌بدیلی دارد.
وی تصریح کرد: در این بین دانشگاه‌ها به عنوان مرکز علم و عمل مهم‌ترین و بهترین محیط برای پرداختن به امور پژوهشی بنیادی و کاربردی با قابلیت‌های متعدد در حوزه علم و فنون جدید است که باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.
شایقی خاطر نشان کرد: در کشورمان با این‌که برنامه‌ریزی‌ها در حوزه پژوهش در چند سال اخیر در وضعیت خوبی بوده است اما هنوز در محیط‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه پژوهش در حاشیه است.
این مسئول اختصاص نیافتن بودجه کافی به امر پژوهش برای دانشجویان و انجام کارهای تحقیقاتی را از جمله ضعف و نقص در این حوزه یاد کرد و ادامه داد: در اغلب دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان اردبیل این ضعف به خوبی مشاهده می‌شود و در واقع مسایل مالی در امر پژوهش از عوامل بازدارنده دانشجویان علاقمند به امر تحقیق و پژوهش است.
وی در ادامه اضافه کرد: هر چند تعداد کمی از استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان با توجه جدی به این حوزه زمینه‌ساز تولید محصولات متنوع در بخش پژوهش و تحقیقات کاربردی شده است که در این باب نبود نهاد متخصص نیز برخی کم و کاستی‌ها را سبب شده است.
شایقی نبود این نهاد متخصص را در جهت‌دهی فکری و مالی معضل و مشکلی جدی خواند و گفت: با وجود این‌که کارهای پژوهشی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است اما بیشتر پژوهش‌ها معطوف به چاپ مقالات بوده است.
به گزارش فارس، رئیس مرکز رشد فناوری استان اردبیل افزود: امروز کاربردی کردن آموزه‌های دانشگاهی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی است که در این خصوص تغییر الگوی پژوهش در دانشگاه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
شایقی همچنین خواستار راه‌اندازی و تقویت مرکز رشد و دانشگاه‌هایی که زیرساخت کافی برای حوزه پژوهش را دارند، ضروری خواند و تصریح کرد:‌ به عنوان یک نهاد مؤثر این امر موجب توسعه فناوری و شکوفایی اقتصاد دانش‌محور و زمینه‌ساز اشتغالزایی تخصصی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در استان اردبیل مرکز رشد از سه سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و در واقع به تقویت رابطه دانشگاه و صنعت و ایده‌های نو اقتصادی و صنعتی با اشتغالزایی تخصصی کمک کرده است.
شایقی اضافه کرد: در کنار آن ایجاد کمیته تحقیقات دانشجویی در دانشگاه‌های استان می‌تواند پژوهش کاربردی را تضمین کرده و انگیزه و نشاط را در محیط دانشگاه‌ها به همراه آورد.
 
پژوهش دستاورد شیرین علم و عمل را به دنبال دارد
مدیرعامل کشت و صنعت مغان گفت: پژوهش درست و کاربردی می‌تواند شیرین‌ترین ثمره را در حوزه علم و عمل به دنبال داشته باشد.
به گزارش فارس، صمد مغانی در مراسم تجلیل از پژوهشگران شرکت کشت و صنعت مغان اظهار داشت:‌ ما به عنوان بنگاه اقتصادی از پژوهش‌های علمی در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی به خوبی استقبال می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا برنامه راهبردی را در این حوزه تدوین و اجرای آن را دنبال کنیم.
وی توجه ویژه این شرکت را به امر پژوهش و کارهای تحقیقاتی یادآور شد و افزود: به یقین پژوهش‌مدار رشد و بالندگی جامعه است و در این بخش باید ضعف‌ها و کاستی‌ها را جبران و جامعه را به سمت اجرای امور با تحقیق و پژوهش سوق دهیم.
مدیرعامل کشت و صنعت مغان سخن مقام معظم رهبری در حوزه پژوهش و اهتمام به پژوهشگران را یادآور شد و تصریح کرد: ‌در نظام اسلامی ما این امر از جایگاه بسیار ارزشمند برخوردار است و در به دست آوردن دستاوردهای جدید توجه به این بخش ارزشمند است.
همزمان با هفته پژوهش برنامه‌های تجلیل و قدردانی در شهرهای مختلف برگزار شد به گونه‌ای که در مشگین‌شهر از 23 پژوهشگر برتر در زمینه علوم و فنون مختلف و در پارس‌آباد نیز از تولیدکنندگان 300 مقاله، 50 طرح پژوهشی و هفت اختراع ثبت شده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی این شهرستان تجلیل شد.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول