اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

باید صنعت را به عرصه‌های پژوهشی وارد کرد

خبرگزاری فارس: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: باید به گونه‌ای عمل کرد که صنعت فعالیت بیشتری در عرصه پژوهشی داشته باشد.

باید صنعت را به عرصه‌های پژوهشی وارد کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سعید سهراب پور بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به برخی جنبه‌های پژوهشی اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که در حال حاضر مطرح است قرار گرفتن پژوهش‌های بنیادی در مقابل پژوهش‌های کاربردی است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه منکر پژوهش‌های کاربردی نیستم اما با شعار فقط پژوهش‌های کاربردی مخالف هستم، اضافه کرد: نباید در بحث پژوهش‌های کاربردی و بنیادی اسیر شعارها شد و پژوهش‌های بنیادی را کنار گذاشت.
وی از دانشگاه‌ها به‌عنوان مرکز تولید علم یاد کرد و اضافه کرد: در این راستا نباید از پژوهش‌های بنیادین غافل ماند چراکه به طور معمول پژوهش‌های بنیادین و پایه تقاضا‌محور نیستند و دولت از آن حمایت می‌کند.
سهراب پور با بیان اینکه پژوهش‌های کاربردی همیشه سفارش دهنده دارند به نقش کمرنگ صنعت در این راستا اشاره و تصریح کرد: نقش صنعت در ارائه پژوهش‌ها کمرنگ است و باید تلاش کرد صنعت را به عرصه پژوهش آورد.
این مقام مسئول با اشاره به عملکرد مطلوب و قابل قبول دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش نخبه‌پروری خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کشور جزو دانشگاه‌های برتر و پیشتاز در امر نخبه‌پروری است.
وی در ادامه تولید علم به تنهایی را برای پیشرفت کافی ندانست و با تاکید بر ضرورت توجه به فناوری، ادامه داد: اگر چه در دهه اخیر در عین حال اعمال تحریم‌ها موفقیت‌های خوبی در فناوری‌های مختلف داشته‌ایم اما یکی از عوامل مهم پیشرفت در فناوری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور با تاکید بر اعمال مدیریت صحیح بر نخبگان اظهار داشت: تامین بودجه، امکانات و تجهیزات برای دانشگاه‌های نخبه‌پرور بسیار مهم است و این موضوع را بارها به رئیس جمهور اعلام کرده‌ایم اما آنچه که بیشتر از تجهیزات اهمیت دارد اعمال مدیریت صحیح بر نخبگان است.
وی با بیان اینکه مسیر بخش خصوصی برای فارغ‌التحصیلان هموار است، اضافه کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید به سمتی حرکت کنند که به دنبال حضور در بخش خصوصی و عرصه‌های پژوهشی باشد چراکه در حال حاضر مسیر بخش خصوصی هموارتر است و ظرفیت بالاتری نسبت به دولت دارد.
سهراب پور در ادامه بر ضرورت رعایت اخلاق پژوهشی در بین پژوهشگران تاکید کرد و با اشاره به توجه اساتید و هیئت علمی دانشگاه‌ها به این موضوع ابراز داشت: نباید اجازه داد با سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی آبروی علمی کشور در معرض تهدید قرار گیرد چراکه این امر در سطح بین‌المللی بسیار ناپسند است.
این مقام مسئول اضافه کرد: کشور دارای پتانسیل بالایی است و افراد باهوشی در دانشگاه‌ها حضور دارند، از این رو باید با مدیریت صحیح زمینه پیشرفت نخبگان را فراهم کرد.
وی ابراز داشت: باید با ایجاد جاذبه و فراهم کردن امکانات لازم برای نخبگان از مهاجرت آنها جلوگیری کرد.
به گزارش فارس، بنیاد ملی نخبگان فعالیت خود را به طور رسمی از سال 65 آغاز کرده و وظیفه اصلی این بنیاد نیز شناسایی، حمایت، هدایت و جذب نخبگان است.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول