اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌و‌گو با فارس:

کاهش چشمگیر خروج نخبگان از کشور / زمینه جذب نخبگان در ادارات دولتی فراهم شد

خبرگزاری فارس: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: خروج نخبگان از کشور در سال‌های گذشته روندی رو به کاهش یافته و همچنان شاهد آن هستیم.

کاهش چشمگیر خروج نخبگان از کشور / زمینه جذب نخبگان در ادارات دولتی فراهم شد
سعید سهراب‌پور در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از سال‌های گذشته تلاش در راستای جلوگیری از فرار مغز‌ها و جذب آنها در مراکز داخلی صورت گرفته که از این نظر بسیار موفق بوده‌ایم.
وی افزود: طبق آماری که هفته گذشته به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم تعداد نخبگان خارج شده از کشور بین سال‌های 81 تا 90 نسبت به سال‌های 76 تا 81 کاهش چشمگیری داشته است و مسئولان این شورا از این موضوع ابراز رضایت کردند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه وظیفه بنیاد ملی نخبگان شناسایی، حمایت، هدایت و در نهایت جذب نخبگان سراسر کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر فراهم کردن زمینه جذب آنها در سازمان‌های مختلف هدف اصلی این سازمان است.
وی با بیان اینکه به منظور حمایت از نخبگان، آنها را زیر پوشش سازمان ملی نخبگان قرار می‌دهیم و انواع تسهیلات مختلف به آنان داده می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون شناسایی نخبگان از طریق المپیاد‌های کشوری و جهانی و جشنواره‌های مختلف انجام می‌شود.
سهراب‌پور افزود: در زمان حاضر زمینه جذب نخبگان برتر یا دارای مدرک دکترا را در دانشگاه‌ها و نخبگان دیگر را در پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تنها مخترعان و مدال‌آوران المپیاد‌های کشوری و جهانی نخبه محسوب می‌شوند، گفت: در زمان آغاز به کار بنیاد ملی نخبگان، آئین‌نامه‌‌ها برای نخبگان علمی تدوین شد و هم اکنون تهیه آئین‌نامه برای نخبگان هنری، سیاسی و اجتماعی در دستور کار قرار داد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های کشور کم بودن بودجه‌های پژوهشی است و این در حالی است که در بعضی کشور‌ها مانند کره جنوبی و ژاپن چند درصد از تولید ناخالص ملی صرف برنامه‌های پژوهشی آنها می‌شود که این مقدار در کشور ما کم‌تر از یک درصد است.
وی اضافه کرد: ما از مسئولان درخواست کرده‌ایم که بودجه تحقیق و توسعه دانشگاه‌های برتر را افزایش دهند و آنها نیز با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند.
سهراپ‌پور افزود: با تأمین بودجه مورد نیاز، می‌‌توان تجهیزات قدیمی و فرسوده دانشگاه‌ها را با نمونه‌های جدید‌ جایگزین و همچنین تجهیزات جدید خریداری کرد که به این ترتیب بازده پروژه‌های پژوهشی کشور به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. ‌
وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان از نظر نخبه‌پروری، جزو 16 دانشگاه برتر کشور  محسوب می‌شود که از این نظر بالا‌تر از دانشگاه‌هایی مانند علم و صنعت و خواجه نصیر و هم رده با دانشگاه شیراز است، گفت: دانشگاه‌های استان اصفهان جزو دانشگاه‌های نخبه‌پرور به حساب می‌آیند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول