اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته تخصصی شهرسازی نظام مهندسی مازندران:

ساخت‌وسازهای غیرمجاز از مشکلات مهم شهرسازی مازندران هستند

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته تخصصی شهرسازی نظام مهندسی مازندران موضوع تخلفات شهری و ساخت و سازهای غیرمجاز را یکی از مشکلات شهرسازی استان قلمداد کرد و بر اصلاح ضوابط و مقررات طرح‌های جامع و تفصیلی تأکید کرد.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز از مشکلات مهم شهرسازی مازندران هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مجمع عمومی مهندسان شهرساز استان مازندران ظهر امروز در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران برگزار شد.
در این نشست، رئیس کمیته تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی استان مازندران با اشاره به اهداف برگزاری مجمع عمومی و ایجاد تعامل و هماهنگی بیشتر بین اعضا برای ارائه خدمات مطلوب شهرسازی به حدود صلاحیت‌های تعریف شده برای مهندسان شهرساز در زمینه تفکیک اراضی شهری و روستایی، انطباق کاربری اراضی شهری و انطباق شهری ساختمان‌ها اشاره کرد و به ایجاد تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی به منظور اجرای صلاحیت‌های مذکور پرداخت.
شیرزاد یزدانی با اشاره به ضرورت تقویت شهرسازی و تعامل آن با سایر رشته‌های هفتگانه نظام مهندسی و ترویج فرهنگ شهرسازی در استان و توجه به سیما و منظر شهری و راهکارهای اصلاح و ساماندهی آن و نقش مؤثر مهندسان شهرساز در این مهم را بیان کرد.
وی در ادامه به ابلاغ سیاست کلی نظام در امور شهرسازی از سوی مقام معظم رهبری اشاره داشت و تأثیر آن در کاهش تصدی‌گری دولت را مهم شمرد.  
یزدانی موضوع تخلفات شهری و ساخت و سازهای غیرمجاز را یکی از مشکلات شهرسازی استان قلمداد کرد و بر اصلاح ضوابط و مقررات طرح‌های جامع و تفصیلی تأکید کرد.
این مسئول کنترل و نظارت بیشتر بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی از سوی مهندسان شهرساز و دستگاه‌های ذیربط را خواستار شدند.
یزدانی با تأکید بر ارائه خدمات مطلوب و واقعی از سوی مهندسان شهرساز به برگزاری جلسات آموزشی و هم‌اندیشی به منظور تهیه چک لیست ارائه خدمات شهرسازی و ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بین شهرسازان استان اشاره کرد و تعداد مهندسان استان را 90 نفر ذکر کرد که از این بین 43 نفر دارای پروانه اشتغال و 47 نفر فاقد پروانه اشتغال هستند. 
 
* فارغ التحصیلان شهرسازی در مازندران در حال افزایش است
عضو کمیته تخصصی شهرسازی استان مازندران نیز درباره وظایف شهرسازی به تاریخچه تشکیل نظام مهندسی استان اشاره کرد و ابراز داشت: ابتدا رشته شهرسازی در نظام مهندسی و مدیریت استان هیچ جایگاهی نداشته و در دهه 70 تا 80 با رایزنی‌های مختلف در حوزه نظام مهندسی  و نظام مدیریتی استان فعالیت حرفه‌ای در حوزه شهرسازی شروع شد و وظایف اولیه شهرسازان مرتبط با رشته معماری و تهیه نقشه‌های معماری ساختمان‌های تا دو طبقه و نظارت بر آن تعریف شد و پس از رایزنی‌های مختلف تعاریف جدید درباره تفکیک اراضی شهری تعریف و در استان عملیاتی شد.
رستمعلی پاکدامن تصریح کرد: تهیه طرح برنامه‌ریزی انطباق شهری و طراحی انطباق شهری ساختمان‌ها در استان انجام شد و زمینه‌ای برای تعریف آن در مقیاس ملی شد و موضوع فوق از طرف وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی با هماهنگی سازمان نظام مهندسی کشور برای اجرا به تمام استان‌ها ابلاغ شد.
پاکدامن گفت: این موضوع در حال حاضر مورد وفاق استان‌ها است، ولی در استان مازندران تا حدودی تفکیک اراضی شهری اجرا شد، ولی در بقیه موارد اجرا نشده است یا کمرنگ است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر حقوقی جایگاه شهرسازی در مراجع حقوقی، قانونی، تصمیم‌گیری و استانی تعریف شده و از طرف ریاست سازمان نظام مهندسی استان، معاونت امور عمرانی استانداری مازندران و مدیر کل مسکن و شهرسازی استان شرح وظایف شهرسازان، نحوه ارجاع کار و شرح خدمات شهرسازان به شهرداری‌های استان ابلاغ تا زمینه عملیاتی طرح‌ها بوجود آید.
این مسئول در ادامه افزود: با توجه به اینکه نیازهای خدمات‌رسانی در حوزه شهرسازی بسیار وسیع است و با عنایت به اینکه فارغ التحصیلان رشته شهرسازی نیز در حال افزایش هستند، تعریف کارهای جدید در حوزه شهرسازی بسیار وسیع است.
پاکدامن در ادامه با اشاره به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور دولت به بخش خصوصی و در راستای فرامین مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های کلی شهرسازی و معماری کشور، اذعان داشت: کارهای جدید شهرسازی مانند تشکیل دفاتر شهرسازی (دفاتر الکترونیک) و واگذاری امور تصدیگری دولتی به دفاتر فوق و کاهش امور جاری دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها و مسکن و شهرسازی و تدوین اساسنامه دفتر فوق، تعریف کار جدید به منظور پاسخگویی سریع به نیازهای مردم می‌تواند زمینه‌های خوب خدمات‌رسانی به مردم باشد.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول