اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی مازندران خبر داد:

فعالیت 230 هزار مهندس در کشور/ 1500 مهندس در شهرسازی فعالند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی مازندران گفت: هم‌اکنون در داخل کشور حدود 230 هزار مهندس در رشته‌های هفت‌گانه حضور دارند که یک هزار و 500 نفر از آنها مهندسان شهرساز هستند.

فعالیت 230 هزار مهندس در کشور/ 1500 مهندس در شهرسازی فعالند
به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، سومین همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری شامگاه یکشنبه با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران، اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی استان مازندران، برخی شهرداران شهرهای استان و با حضور پرشور دانشجویان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی استان مازندران در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری واقع در پردیس دانشگاه مازندران برگزار شد.
شیرزاد یزدانی عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی استان مازندران در این همایش با اشاره به جایگاه ارزشمند شهرسازی در نظام مهندسی گفت: هم اکنون در داخل کشور حدود 230 هزار مهندس در رشته‌های هفت گانه حضور دارند که یک هزار و 500 نفر از آنها مهندسان شهرساز هستند.
وی تصریح کرد: در استان مازندران نیز حدود 15هزار مهندس در رشته‌های هفت گانه وجود دارند که80 نفر از آنها فارغ التحصیلان رشته شهرسازی هستند و نکته قابل توجه این است که از میان این مهندسان شهرساز، فقط 45 نفر از آنها دارای پروانه اشتغال هستند.
در ادامه این همایش، سید محمود میثاقی عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه رشته شهرسازی دارای جایگاهی بسیار رفیع و ارزشمند است، گفت: شعارهایی که هر سال برای این روز درنظرگرفته‌ایم غالباً مربوط به زمینه‌های کیفی است و از مباحث پایه فاصله گرفته است.
میثاقی در ادامه ابراز داشت: سیستم‌های چندگانه موثر در شهرسازی را می‌توان در پنج محور سیستم آموزش عالی، سیستم تصمیم‌گیری، سیستم تصمیم سازی، سیستم اجرا و سیستم نظام مهندسی و کنترل ساختمان خلاصه کرد.
عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران تصریح کرد: در سیستم آموزش عالی که بخش زیادی از آن در حیطه کاری وزارت علوم است و به عنوان پایه‌ای برای بقیه سیستم‌ها است مشکلاتی وجود دارد که مهم‌ترین آنها رشد صرفا کمی تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، اشباع سیستم تصمیم سازی، وجود ناهماهنگی بین سیستم آموزش عالی (دانشگاه‌ها) با سیستم تصمیم‌گیری، افت کیفیت آموزش به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، افت کیفی در جذب هیئت علمی کارآمد و و اصولاً عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در این زمینه است.
میثاقی از جمله مشکلات سیستم تصمیم‌گیری که شامل قوای سه گانه می‌شود را نبودن قانون منسجم، جامع و اجرایی در امر توسعه فضایی سرزمین از سطح کشور تا سطح بنا، وجود روحیه و نگاه آمرانه، روزمرگی، فقدان آینده‌نگری و نداشتن چشم انداز توسعه، پذیرش سخت تغییرات و عدم سازگاری بین راهبردهای علمی، مقوله توسعه فضایی و محدوده سندهای چشم انداز توسعه با راهبردهای جاری دانست‌‌.
وی از جمله مشکلات سیستم تصمیم سازی را نیز افزایش غیرهدفمند مهندسان مشاور شهرسازی در کشور و ضعف فنی و کارکردی مهندسان مشاور به دلیل کوچکی مقیاس دانست و افزود: در سیستم اجرایی نیز که غالباً شامل شهرداری‌ها است مشکلاتی نظیر ضعف شدید مالی برای اجرای برنامه‌ها و فقدان توانایی مشارکت با مردم وجود دارد که با برنامه‌ریزی مناسب باید این مشکلات برطرف شود.
در ادامه این مراسم از احمد توکلی شهردار شهر ایزد شهر به عنوان شهردار برگزیده و شهرساز برتر کشور و همچنین رستمعلی پاکدامن به عنوان شهرساز برتر استان مازندران تقدیر شد.
در پایان این همایش نیز بیانیه ستاد برگزاری روز جهانی شهرسازی در استان مازندران به مناسبت فرارسیدن این روز قرائت شد که در آن با تقدیر از دانشگاه مازندران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران و تشکر ویژه از حضور گسترده جامعه علمی، اجرایی و دانشجویی کشور و استان اظهار امیدواری شده بود که این حرکت نوپا در کشور و استان مازندران در راستای نیل به اهداف عالیه و دستیابی به جامعه‌ای آباد و پایدار موثر باشد.
به گزارش فارس، در این مراسم گروه‌هایی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه آموزش عالی مازیار شرکت داشتند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول