اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت قزوین:

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه وحدت دینی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت قزوین گفت: اکنون که بحث بیداری اسلامی مطرح است فقط با وحدت حوزه و دانشگاه ما می‌توانیم در مسیر وحدت دینی حرکت کرده و زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشیم.

وحدت حوزه و دانشگاه لازمه وحدت دینی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی یکشنبه شب در دیدار اساتید و دانشجویان مرکز آموزش علمی و کاربردی خدمات فنی دنده قزوین و موسسه عالی پارسیان با نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در ایام وحدت حوزه و دانشگاه هستیم، این ایام مصادف با شهادت استاد بزرگوار آیت‌الله مفتح است که هم حوزوی و هم دانشگاهی بودند و مورد خشم اجانب قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: در همه کشورهای دنیا، نهاد برجسته علمی دانشگاه‌ها هستند و در کشور ما قبل از دانشگاه، حوزه با سابقه بیش از یک‌هزار سال در خدمت علم، دانش و معرفت بوده است و ما از دو نهاد ارزشمند حوزه و دانشگاه برخوردار هستیم.
امام جمعه موقت قزوین اضافه کرد: به صورت رسمی وحدت حوزه و دانشگاه از سال 58 آغاز شد، ولی به صورت غیر رسمی همواره بین این دو نهاد تعامل بوده و همواره دانشگاه‌ها به حوزه نظر داشتند و از اساتید حوزه بهره می‌بردند و بسیاری از بزرگان دانشگاهی نیز مسبوق به سابقه حوزوی هستند که اینها همه نشانه وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی با اشاره به اهمیت وحدت توحیدی افزود: ما در قرآن کریم یک آیه نیز نداریم که ما را به وحدت دعوت کرده باشد، اگر وحدت به تنهایی و بدون توضیحات مقدس بود، باید از حضرت ابراهیم سئوال می‌کردیم افرادی که مقابل شما بودند وحدت داشتند شما در مقابل این وحدت بودید و چرا این کار را کردید؟ آیه 101 سوره عمران می‌گوید هر کسی بتواند در دنیا و زندگی فقط به خدا وصل باشد، در واقع این چنین کاری هنر می‌خواهد و چنین کسی راهش درست است.
عابدینی اعلام کرد: آیه 102 سوره آل عمران دو رکن تقوا و تسلیم در برابر خدا بودن را بیان می‌کند بنابراین اگر می‌خواهید زندگی عاقلانه و درستی را در جامعه داشته باشد باید این دوره را بگذراند و سپس در این سوه در آیه 103 خداوند می‌فرماید وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا،
خدا در این آیه دعوت به وحدت نکرده بلکه دعوت به توحید کرده و وقتی توحید آمد وحدتی که در توحید جای می‌گیرد ماندگار می‌شود.
وی تأکید کرد: وحدت باید ریشه در توحید داشته باشد و در آیه 104 سوره آل عمران آمده است همه باید پاسدار حریم این چنین وحدتی باشند.
امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: ما همواره نیاز به این وحدت توحیدی داریم و بعد از انقلاب نیز این نیاز به وحدت بیشتر شد و اکنون نیز که بحث بیداری اسلامی مطرح است فقط با وحدت حوزه و دانشگاه می‌توانیم در مسیر وحدت دینی حرکت کرده و زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشیم.
در ادامه رئیس مرکز علمی و کاربردی خدمات فنی دنده قزوین عنوان کرد: 27 آذر ماه مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله مفتح شهید حوزه و دانشگاه است و این روز به نام روز وحدت و دانشگاه نامگذاری شده است.
سید مهدی حسینی اضافه کرد: امام خمینی (ره) رمز پیروزی اسلام را وحدت کلمه عنوان کردند و امام (ره) دو مطلب را روشن کردند نخست اینکه وحدت داشته و به جز ریسمان حق به چیز دیگری دل نبسته و توجه نکنیم و شاید جمله نه شرقی و نه غربی گویای همین مطلب باشد.
وی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه ادامه داد: شاید یکی از دلایل علت درجا زدن کشوری چون ایران با آن همه تمدن و مفاخر علمی در حوزه‌های علمی و اسلامی این بوده که از زمانی که علوم را قطعه قطعه کردیم دچار درجا زدن شدیم و در واقع به بهانه تخصص‌گرایی علوم را قطعه قطعه کردیم و هر علومی را به نامی گذاشته و به سبکی تعریف کردیم و این شاید یکی از عوامل اصلی بود که ما همچون گذشته نتوانستیم دانشمندان نامداری چون بوعلی سینا داشته باشیم.
رئیس مرکز علمی و کاربردی خدمات فنی دنده قزوین یادآور شد: دانشمندان نامداری چون شیخ بهایی‌ها محصول و مرهون پیوستگی علوم دینی و تجربی هستند.
این مسئول متذکر شد: در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در نیروی انسانی، وحدت در مقابل دشمن و وحدت در هدایت جامعه به سوی تکامل و تعالیم دینی باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینی تأکید کرد: از نگاه اسلامی و ایرانی هنر مجامع دانشگاهی، تربیت انسانی است که همه زوایای شخصیت او پرورش یافته؛ علم بدون پشتوانه مسائل اخلاقی انسان را به تباهی می‌کشاند بنابراین این موارد باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول