اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه علوم سیاسی جامعةالمصطفی العالمیه:

وحدت حوزه و دانشگاه موجب پیوند آرمان‌ها با واقع‌گرایی است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه علوم سیاسی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: وحدت میان حوزه و دانشگاه وحدت بین اندیشه آرمان‌گرایانه و واقعیت‌های موجود در یک جامعه است که می‌تواند نقش مهمی در سعادت جامعه داشته باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه موجب پیوند آرمان‌ها با واقع‌گرایی است
حجت‌الاسلام نصرالله سخاوتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک امر بدیهی، پس از انقلاب اسلامی توسط بزرگان فکر و اندیشه مطرح شد.
وی گفت: پیش از انقلاب اسلامی به علت فضای فکری و فرهنگی که رژیم پهلوی سعی داشت در جامعه منتشر کند، این ضرورت احساس نمی‌شد و امکان این وحدت نیز وجود نداشت چراکه این دو نهاد کاملا از یکدیگر دور افتاده بودند.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: پس از انقلاب با تلاش شخصیت‌هایی مانند شهید مطهری و شهید مفتح و هدایت امام خمینی (ره)، بدنه اندیشمندان جامعه به فکر وحدت این دو نهاد ارزشمند افتادند تا کشور را با هماهنگی این دو به مسیر درست برگردانند.
وی افزود: در این راستا نهادهایی هم برای وحدت حوزه و دانشگاه به وجود آمد تا اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی را با یکدیگر ارتباط داده و به تسریع این امر کمک کنند.
سخاوتی بیان داشت: مجموعه‌هایی مانند موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و جامعة‌المصطفی العالمیه به عنوان نهادهای علمی که پس از انقلاب به ‌وجود آمدند، در راستای هماهنگی بین حوزویان و دانشگاهیان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
وی گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال برای سعادت جامعه ناگزیر به ارتباط و اتحاد با یکدیگر هستند تا بتوانند در راستای تعدیل دیدگاه‌ها و تکمیل نظریات یکدیگر حرکت کنند.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه عنوان کرد: حوزه‌های علمیه در فعالیت خود عموما به معارف الهی توجه دارند در حالی که دانشگاه واقع‌نگر و زمینی‌نگر است.
وی ادامه داد: اگر این دو نهاد نتوانند تفکر خود را در ارتباط با یکدیگر تکمیل کنند، هم حوزه و هم دانشگاه در نقص نسبی نسبت به جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرند.
سخاوتی افزود: اگر حوزویان به دنبال این باشند که اندیشه‌های حوزوی آرمانی بماند و از واقع‌نگری دوری کنند و دانشگاهیان نیز تنها به مادیات توجه نشان دهند هیچگاه جامعه به وسیله این دو در مسیر درست قرار نمی‌گیرد.
وی اظهار کرد: در واقع وحدت میان حوزه و دانشگاه وحدت بین اندیشه آرمان‌گرایانه و واقعیت‌های موجود در یک جامعه است که می‌تواند نقش مهمی در سعادت جامعه داشته باشد.
مدیر گروه علوم سیاسی جامعةالمصطفی العالمیه اظهار کرد: پس از انقلاب اتحاد میان این دو نهاد بسیار ارتقا پیدا کرد و امروز هرچند وضعیت به حال ایده‌آل نرسیده اما مشاهده می‌کنیم این دو نهاد بسیار یکدیگر را درک می‌کنند.
وی ادامه داد: باید با تلاش بیشتر و با توجه به آراء اندیشمندان و بزرگان به ویژه مقام معظم رهبری تلاش کنیم تا میان این دو نهاد همدلی ایجاد کرده و همکاری‌ این دو را گسترش دهیم.
سخاوتی در پایان عنوان کرد: یکی از امور مهم که مورد تاکید بزرگان و به خصوص مقام معظم رهبری است، بازخوانی برخی متون دانشگاهی در زمینه علوم انسانی است که این بازخوانی به همکاری اندیشمندان حوزه و دانشگاه نیازمند است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول