اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه شیراز:

دانشگاه‌ها سند چشم‌انداز را مورد توجه قرار دهند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه شیراز سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی و افق 1404 را یکی از سندهای بسیار مهم و بالادست در نظام جمهوری اسلامی دانست که باید به صورت ویژه مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی قرار گیرد.

دانشگاه‌ها سند چشم‌انداز را مورد توجه قرار دهند
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسین موذنی شنبه‌شب در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه شیراز، با تاکید بر توجه به سند چشم‌انداز20 ساله اظهار داشت: اهدافی که در این سند مورد توجه قرار گرفته بسیار بلند و متعالی است و برای رسیدن به این اهداف بزرگ به برنامه‌هایی نیاز داریم.
وی یکی از برنامه‌هایی را که نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف بلند سند چشم‌انداز ترسیم کرده را نقشه جامع علمی کشور دانست و افزود: بر اساس سند چشم‌انداز، جمهوری اسلامی ایران باید در سال 1404 به مقام نخست علم و فناوری در منطقه دست پیدا کند.
رئیس دانشگاه شیراز سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی و افق 1404 را یکی از سندهای بسیار مهم و بالادستی در نظام جمهوری اسلامی دانست که باید به صورت ویژه مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی قرار گیرد.
موذنی با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور شامل پنج فصل است، اضافه کرد: فصل نخست این نقشه به مبانی و ارزش‌های بنیادی اختصاص داده شده که در آن جهت‌گیری علم و فناوری، آخرت گرایانه بوده و روح جهان‌بینی توحیدی و اسلامی بر تمام ابعاد علم و فناوری در جمهوری اسلامی حاکم است.
وی با بیان اینکه در فصل نخست نقشه جامع علمی کشور مفاهیمی مانند عدالت، معنویت و اخلاق به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است، ابراز داشت: در فصل دوم وضع مطلوب علم و فناوری در کشور تبیین شده است که باید به علم و فناوری نوین مانند نانو، بایو، انرژی هسته‌ای و اتمی و...در حد رتبه‌های ممتاز جهانی دست پیدا کنیم.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در فصل سوم نقشه جامع علمی کشور، اولویت‌های علم و فناوری مشخص شده است، ادامه داد: در فصل چهارم راهبردها و اقدامات ملی و در فصل پنجم نیز چارچوب نهادی و نظام مدیریتی در کشور مطرح شده است.
موذنی یکی از واقعیت‌های پیش روی جهان فعلی را افزایش جمعیت دانست و تصریح کرد: روند افزایش جمعیت نیز یعنی اینکه نیازها به منابع مورد نیاز انسان رو به افزایش بوده و بشر به ناچار باید بهره‌وری در استفاده از منابع را افزایش دهد که مهم‌ترین ابزار این امر، علم و دانش است.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها به عنوان مرکز اصلی و کلید تولید، انتقال و عرضه علم و دانش، جایگاه ممتاز خود را در آینده حفظ می‌کنند، بیان داشت: مردم از دانشگاه انتظار تولید علم جدید را دارند و در این شرایط دانشگاهی موفق است که بتواند تشخیص دهد بشر به چه زمینه‌هایی نیاز دارد.
رئیس دانشگاه شیراز یکی از زمینه‌های بسیار مهم و اساسی مورد توجه بشر را مبحث انرژی عنوان و خاطرنشان کرد: بشر منابع ویژه‌ای برای تامین انرژی مورد نیاز خود در اختیار دارد اما یکی از مشکلات آن محدودیت در این منابع است.
موذنی با بیان اینکه نظام انرژی پایدار در مراکز علمی دنیا مورد توجه است، ادامه داد: بر روی مسئله تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی مختلف مورد نیاز کار می‌شود و زمینه‌های فناوری اطلاعاتی، تبدیل متن، صدا گفتار و تصویر به یکدیگر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به کنترل مدرن‌ترین هواپیمای بدون سرنشین دشمن توسط جمهوری اسلامی ابراز داشت: این کار بیانگر هوش، ذکاوت و استعداد ایرانیان است که می‌توانند بر بسیاری از توانمندی‌ها غلبه کنند.
این مسئول با بیان اینکه دانشگاه باید در حوزه‌های استراتژیک و طرح‌های پژوهشی کار و فناوری‌های آینده خود را شناسایی کند، دانشگاه را محل ابداع و نوآوری دانست و تصریح کرد: باید در حوزه علم به جای دنباله‌روی از دیگران، مسیر نوآوری و ابداع را دنبال کنیم که تعریف پروژه‌های پژوهشی بزرگ در این زمینه می‌تواند کمک کند.
موذنی با تاکید بر رسیدن به نقطه راضی کننده در زمینه انجام کار تیمی، خواستار انجام کارهای علمی مشترک به طور جدی در بخش‌های مختلف دانشگاه شیراز شد و خاطرنشان کرد: ستادهای 10 گانه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، صندوق حمایت از پژوهشگران جوان، بنیاد ملی نخبگان و پارک علم و فناوری فرصت مناسبی برای انجام کارهای علمی است.
وی تامین اعتبار مورد نیاز برای پژوهش را بخشی از پژوهش دانست و افزود: راهکارهای تامین اعتبار پژوهش در خارج از دانشگاه بسیار پسندیده است و ما نیز در دانشگاه شیراز از این امر استقبال و حمایت می‌کنیم.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول