اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به عنوان نخستین روستا؛

دشتک پایلوت روستاهای هدف گردشگری فارس شد

خبرگزاری فارس: دشتک نخستین روستای هدف گردشگری فارس آماده حضور گردشگران می‌شود

دشتک پایلوت روستاهای هدف گردشگری فارس شد
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روستای دشتک از توابع بخش درودزن در شهرستان مرودشت واقع در استان فارس به عنوان پایلوت روستای هدف گردشگری انتخاب شده است.
در جلسات گروه کارشناسی کمیته گردشگری روستایی و عشایری و با بررسی‌های کارشناسی از 16 روستای هدف گردشگری این استان روستای دشتک به مدت دو سال به عنوان روستای پایلوت گردشگری انتخاب شده است.
ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و امکانات لازم با همکاری مسئولان محلی و نهادهای مربوط می‌تواند شرایط لازم برای حضور گردشگران را در این روستای منحصر به فرد تاریخی امکان‌پذیر کند.
این روستا در تنگه کوه دشتک در شمال منطقه درودزن قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل در بهار و تابستان و هوای سرد در پاییز و زمستان است.
این روستای یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس است که بقایایی از دوران هخامنشیان نیز در آن یافت شده و شکل‌گیری این روستا بر اساس یافته‌های تاریخی به قرن هفتم هجری قمری بر می‌گردد.
مردم این روستا به زبان فارسی و لهجه دشتکی صحبت می‌کنند و بر اساس سرشماری‌های انجام شده این روستا افزون بر 2 هزار و 300 ‪ نفر جمعیت دارد.
روستای دشتک ‌در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و بافت کالبدی آن به تبعیت از منطقه کوهستانی دارای شیب و به صورت پلکانی‌است از این رو می‌تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.
خانه‌های قدیمی این روستا از خشت و گل ساخته شده و با چینش پلکانی جلوه‌ای زیبا به این روستا داده است .
روستای دشتک همچنین دارای اقلیم معتدل، پوشش جنگلی، باغ‌های وسیع، چشمه‌ساران فراوان، آبشارهای زیبا و مناظر طبیعی دلنواز است.
درخت کهنسال چنار این روستا که ‌هسته اولیه شکل‌گیری این روستا است پیشینه‌ای 4 هزار ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین درختان ایران به شمار می‌آید.
راه پله قدیمی این روستا که ‪ یک‌هزار و 200 پله دارد نیز از دیگر موارد دیدنی در این روستا است، این راه پله که «کتل» نام دارد ارتباط روستا با مناطق پایین دست را برقرار می‌کند.
در روستای دشتک همچنین شش ‌آسیاب قدیمی وجود دارد که در گذشته مورد استفاده مردم قرار می‌گرفته و نشانگر بافت تاریخی این روستا است.
چشمه‌های معدنی خنار، نهروم، مرشدی، آبگری، ده گاه، دره و آبگرمی که آب‌های معدنی و شفابخش دارند از دیگر دیدنی‌های این روستا است.
همچنین در این روستا چشمه‌های سی چاه، باباجمال، آب چغور، بید چنگ، پای بیدی، دم تنگ، بیدک، عابدو، گردوک، تدک، باغک، سیبکی و چشمه گل به عنوان بخشی از جاذبه‌های طبیعی خودنمایی می‌کند.
گیوه بافی، گلیم بافی و قالی بافی نیز از جمله صنایع دستی در این روستا است که مورد توجه گردشگران قرار دارد.
موسیقی محلی مردم ‌این روستا که مورد توجه گردشگران است نیز با نی نواخته می‌شود و نغمه‌های محلی و شوشتری، در بین این مردم رواج دارد.
این روستا در فاصله ‪ ۸۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد و از طریق شهرستان مرودشت و بخش کامفیروز دسترسی به آن امکان‌پذیر است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول