اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ابهر:

حوزه و دانشگاه دو بال پرواز جامعه هستند

خبرگزاری فارس: امام جمعه ابهر با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و دانشگاه دو بال بسیار مهم پرواز علم و اخلاق جامعه محسوب می‌شوند.

حوزه و دانشگاه دو بال پرواز جامعه هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از ابهر، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به اوصاف متقین در کلام امام علی(ع) اظهار داشت: امیرالمؤمنین (ع) با بیان اینکه « اَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَاْمُونٌ » یکی دیگر از اوصاف انسان‌های متقی را بهره بردن افراد از خیر و در امان بودن از شر انسان متقی اعلام می‌کند.
وی افزود: از دیگر نشانه‌های انسان متقی این است که اگر در میان غافلان باشد از ذاکرانش به حساب آرند و اگر در میان ذاکران باشد در شمار غافلان محسوب نشود که امام علی (ع) این مهم را با جمله « اِنْ کانَ فِى الْغافِلینَ کُتِبَ فِى الذّاکِرینَ وَ اِنْ کانَ فِى الذّاکِرینَ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغافِلینَ» بیان می‌کند.
خطیب جمعه ابهر با بیان اینکه انسان متقی همواره به یاد خدا بوده و در صورت مواجه شدن با امری منافی مبانی دینی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اقدام می‌کند، خاطرنشان کرد: انسان متقی از کسی که بر او ستم کرده گذشته، به آن که او را محروم کرده عطا و با کسى که با او قطع رحم کرده صله رحم کند.
وی تصریح کرد: صله‌رحم با تلفن و نامه میسر نیست و باید همگان به دید و بازدید همدیگر رفته و به این وسیله کدورت‌ و کینه‌ها را کنار بگذارند و در صورت انتقاد از عملکرد یک فرد، نقد خود را با وی در میان بگذارند و از او کینه و کدورتی به دل نگیرند.
حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه امام حسین (ع) مصداق بارز انسان‌های متقی است، عنوان داشت: دشمنان آب را بر روی سیدالشهدا (ع) بسته و ظلم‌های زیادی در حق ایشان و اهل ‌بیت پیامبر (ص) روا داشتند ولی در نهایت حر از سوی امام حسین (ع) بخشیده شده و با شهادت در راه ایشان به سعادت می‌رسد.
وی افزود: متاسفانه پس از پیامبر اکرم (ص) برخی از خواص بنده دنیا شده و با ارزش قائل شدن زیاد به مادیات از ارزش‌های الهی فاصله گرفتند که این بی‌بصیرتی و خدانشناسی زمینه‌ساز بسیاری از اتفاق‌های ناگوار شد.
امام جمعه ابهر در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز پژوهش اضافه کرد: حوزه و دانشگاه دو بال بسیار مهم پرواز علم و اخلاق جامعه محسوب می‌شوند.
وی افزود: اگر جامعه‌ای بخواهد از نظر علمی و اخلاقی رشد کند باید دو بال حوزه و دانشگاه داشته باشد و آنچه که جامعه ما از آن رنج می‌برد، عدم اجرای و عملیاتی شدن این وحدت فکری است.
حجت‌الاسلام رحیمی با بیان «اینکه می‌گویند وحدت حوزه و دانشگاه، این حرف است»، ابراز داشت: وحدت حوزه و دانشگاه با شعار نمی‌شود، ولی با این وجود بسیاری از مسائل رفع شده است، چرا که در گذشته حوزه، دانشگاهیان را بی‌دین و دانشگاهیان حوزه را متحجر می‌دانستند ولی امروز این گونه نیست.
وی اضافه کرد: آن وحدت حوزه و دانشگاهی که مورد نظر امام بود چیز دیگری است و وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه حوزه کتاب‌های اسلامی در اختیار دانشگاه قرار دهد و دانشگاه نیز از حوزه خواهان کتاب‌های اسلامی باشد.
خطیب جمعه ابهر با بیان اینکه برخی از کتاب‌های علوم انسانی ما اسلامی نیست، تصریح کرد: کتاب‌های علوم سیاسی دانشگاه‌های ما ترجمه کتب غربی است و با این کتاب‌ها دانشجوی بی‌دین تربیت و از دانشگاه خارج می‌شود.
وی افزود: خوشبختانه گام‌هایی برای اسلامی کردن کتب برداشته شده است، ولی این گام‌ها تا نظر مقام معظم رهبری فاصله دارد که باید در راستای اسلامی کردن کتب دانشگاهی تلاش‌های مضاعفی صورت بگیرد.
حجت‌الاسلام رحیمی در ادامه به شکار هواپیمایی جاسوسی آمریکا توسط نیروهای ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم نشان از قدرت بالای دفاعی و توانایی سایبری نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.
وی افزود: این شکار مهم یک موفقیت بسیار بزرگ و شیرین برای ملت ایران و یک سرگردانی و رسوایی برای آمریکا است که یک سوی سکه این موفقیت بسیار نورانی بوده و این نورانیت متعلق به ملت ولایت‌مدار و غیور ایران است.
امام جمعه ابهر اضافه کرد: سوی دیگر این سکه بسیار تاریک و ظلمانی است، چرا که این اقدام آمریکا یک اقدام تجاوز کارانه و بر خلاف موافقت‌نامه‌های بین‌المللی است.
وی ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا گفت: انتظار داریم که تمام مجامع بین‌المللی سکوت مرگبار خود را شکسته و این اقدام تجاوزکارانه آمریکا را محکوم کنند.
حجت‌الاسلام رحیمی در پایان با تاکید بر لزوم پاسداشت و ارج نهادن به افتخارهای دین، علمی و فرهنگی منطقه ابهر گفت: شهرستان ابهر افتخارهای زیادی همچون اثیرالدین‌های ابهری و حکیم هیدجی‌ها دارد و امروز امام جمعه موقت تهران یکی از افتخارهای این شهرستان محسوب می‌شود.
وی افزود: در تمام نقاط کشور همگان در تلاش برای حضور ایشان در مناطق خود هستند که با پیگیری‌های زیاد صورت گرفته، ایشان در این منطقه حضور پیدا کردند ولی متاسفانه عده‌ای به جای قدردانی و بیان سخنان گرانبهای ایشان، نوشتند که حضور ایشان یک امر تبلیغاتی برای انتخابات بوده است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول