اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اروندکنار:

وحدت حوزه و دانشگاه باید زمینه‌ساز وحدت فکری باشد

خبرگزاری فارس: امام جمعه اروندکنار گفت: یکی از راهکارهای مهم وحدت حوزه و دانشگاه باید زمینه‌سازی برای ایجاد وحدت فکری باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه باید زمینه‌ساز وحدت فکری باشد
حجت‌الاسلام سید مجید شرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان درخصوص روز وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین سالروز شهادت شهید آیت‌الله مفتح اظهار داشت: از جمله راهکارهای مهم در همکاری میان حوزه و دانشگاه فراهم سازی زمینه‌های مشترک فکری است به طوریکه هر دو آنها به مبانی فکری مشترکی دست یابند.
وی با اشاره به دیگر راهکارهای این وحدت افزود: از دیگر راهکارهای مورد توجه در وحدت حوزه و دانشگاه تبادل نیرو میان این دو مرکز مهم و حساس است که نه تنها ضرورتی علمی و تخصصی در سطح جامعه است بلکه به لحاظ دینی نیز امری ضروری است.
امام جمعه اروندکنار با بیان اینکه مبادلات علمی و فرهنگی میان حوزه و دانشگاه، این دو نهاد را به صورت مکمل یکدیگر درخواهد آورد، خاطرنشان کرد: توجه به وحدت علمی حوزه و دانشگاه یکی از راه‌های مهم در تحقق وحدت کامل آنهاست و با وجود قلمروهای خاص و مجزایی که روحانیون و دانشگاهیان در آن قرار دارند از آنجا که هر دو برخاسته از یک فرهنگ مشترک هستند، لذا باید وحدت عملی داشته باشند.
شرفی ادامه داد: عمل کردن هر یک از این دو قشر به وظایف مربوط به خود در جامعه باید در نهایت به تکمیل فعالیت‌های دیگری بیانجامد که این امر مستلزم هماهنگی و همسو بودن این نیروها با مسیر حرکت نظام جمهوری اسلامی است.
وی همچنین با اشاره به اینکه تعامل علمی و فرهنگی از مقدمات اولیه کوشش برای وحدت حوزه و دانشگاه است تصریح کرد: با تحقق این وحدت، جامعه اسلامی شاهد یگانگی در نیروهای تحصیل کرده خود خواهد شد و عناوینی مانند دانشگاهی یا حوزوی و قراردادن این دو در برابر هم، بی معنا و ریشه‌های نفاق خشکانده می‌شود.
امام جمعه اروندکنار در ادامه با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله مفتح گفت: سخنرانی‌های روشن‌گرانه و آموزه‌های دینی شهید مفتح در دانشگاه تهران، نقش مهمی را در شکل‌گیری و به انجام رساندن وحدت دو قشر دانشجو و روحانیت و همچنین در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد و مجاهدت‌های نرم‌افزاری و علمی وی به حدی تأثیرگذار بود که سالروز شهادت این روشنفکر دینی را با عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری کرده‌اند.
شرفی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها امری غیرممکن نیست بلکه ریشه در سنت علمی دین اسلام دارد گفت: دلیل اینکه امروزه برخی از روحانیون علاقه‌مند به حضور در دانشگاه‌ها و فراگیری علوم دانشگاهی هستند این است که در گذشته بخش مهمی از درس‌ها و بحث‌های علمی، حوزه‌های علوم دینی را شامل می‌شدند و حتی بسیاری از طلایه‌داران و اندیشمندان دانشگاه‌ها، از همین حوزه‌های علوم دینی برخاسته‌اند.
وی در پایان با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه هیچ‌گاه به مفهوم سلب استقلال فکری و نفی هویت فکری یکی از آنها و یا سلطه یکی بر دیگری نیست اظهار داشت: مفهوم اصلی وحدت حوزه و دانشگاه در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تأکید دارد و بدون آن، آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی هرگز محقق نمی‌شود.
انتهای پیام/غ10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول