اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

وحدت حوزه و دانشگاه به طور مطلوب واقع نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پیوندی که مورد نظر امام و رهبر فرهیخته انقلاب با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه بوده، در سطح مطلوب واقع نشده است.

وحدت حوزه و دانشگاه به طور مطلوب واقع نشده است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد ‌ظهر امروز در حاشیه همایش علامه طباطبایی فیلسوف علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به اندیشه‌های علامه طباطبایی اظهار کرد: این عالم بزرگوار در دوران خود با الحاد آشکار مواجه بود و اکنون نسل ما با الحاد پنهان با نام سکولاریسم و پلورالیزم رو‌به‌رو است و کار نسل ما بسی سنگین‌تر از امثال علامه طباطبایی است.
وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی یک ضلع از مثلث تفکر جدید شیعی است و ضلع دیگر این مثلث را امام خمینی(ره) و شهید مطهری تشکیل می‌دهند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و شهید مطهری با یکدیگر مشابهت‌هایی داشتند، گفت: این علما زمان‌آگاه بودند و مسائل زمانه را می‌شناختند و مباحث آنها کاربردی بود و خودآگاهانه وارد عرصه تفکر و تولید معرفت شده بودند و می‌دانستند می‌توانند آفریننده یک مقطع تاریخی باشند.
وی خاطرنشان کرد: اساتید و فضلای حوزه در این دوران و دانشگاهیان متعهد باید با دو صفت زمان‌آگاهی و حرکت خودآگاهانه عمل کنند تا نقشی مانند علامه، امام و شهید مطهری را ایفا کنند.
رشاد با اشاره به تولید علم دینی گفت: این موضوع به ویژه علوم انسانی هنوز مسئله دانشگاه‌ها نیست و دانشگاه‌ها تشنه نیستند و نتوانستیم ضرورت‌ها و بایسته‌ها را به تفکر دانشگاهی منتقل کنیم.
وی عنوان کرد: پیوندی که مورد نظر امام و رهبر فرهیخته انقلاب با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه بوده است در سطح مطلوب واقع نشده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: دانشگاهیان چندان از دستاوردهای جدیدی که در حوزه علم و معرفت به ویژه کانون حوزه‌ها در قم وجود دارد آگاهی کافی ندارند و اگر پرسشی دارند نمی‌دانند پاسخ آن در قم است.
وی تاکید کرد: باید با مدیریت فکری و فرهنگی و تدبیر کارساز بتوانیم پیوند حوزه و دانشگاه را تقویت کنیم و البته نسبت به پیش از انقلاب رابطه حوزه و دانشگاه بسیار گسترش پیدا کرده و حوزویانی هستند که در دانشگاه حضور وسیع دارند و دانشگاهیانی وجود دارند که ارتباط گسترده با حوزه دارند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول