اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شش سال نخست زندگی؛

تغذیه مهم‌ترین راه پیشگیری از پوکی استخوان است

خبرگزاری فارس: یک پزشک متخصص گفت: تغذیه مناسب طی شش سال نخست زندگی و دوران نوجوانی مهم‌ترین راه پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بزرگسالی است.

تغذیه مهم‌ترین راه پیشگیری از پوکی استخوان است
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مهین کوشا اظهار داشت: مصرف شیر و لبنیات و تحرک و فعالیت فیزیکی کافی برای تراکم استخوانی خوب در 30 سال نخست زندگی لازم و ضروری است.
وی افزود: مصرف لبنیات بدون تحرک و نور آفتاب بی‌فایده است و تأثیری در پیشگیری از پوکی استخوان نخواهد داشت.
کوشا تصریح کرد: ‌مصرف روزانه سه واحد شیر یا ماست یا پنیر برای هر فرد لازم و ضروری است.
وی کشک را ماده غذایی بسیار مقوی و دارای کلسیم بالا معرفی کرد و اظهار داشت: کشک به دلیل داشتن کلسیم و پروتئین بالا، میان وعده خوب و مناسبی برای کودکان است و بهتر است جایگزین مواد غذایی بی‌ارزش نظیر چیپس و پفک شود.
یک کارشناس تغذیه هم اظهار داشت: تغذیه نامناسب، افزایش گرایش به غذاهای آماده و فست فودها و تحرک ناکافی، ‌سلامت بسیاری از افراد به ویژه کودکان را تهدید و زمینه بسیاری از بیماری‌ها در سنین بزرگسالی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.
قول‌دردی میرزاعلی گفت: افزایش آمار چاقی در کودکان به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی شناخته شده است، ‌به طوری که طبق آمار ارائه شده، 13/14 دهم درصد کودکان و نوجوانان در کشور دارای اضافه وزن و چاقی هستند که 8/8 درصد آن‌ها دارای اضافه وزن و 5/4 درصد آن‌ها چاق هستند.
وی افزود: کودکان چاق در فرهنگ ما بسیار دوست داشتنی و سالم تلقی می‌شوند اما لازم است این باور و تصور اشتباه را با اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر در زمینه عوارض و تهدیدهای چاقی از بین برد.
میرزاعلی تصریح کرد: طی بررسی‌هایی که در سال تحصیلی 90-89 توسط دانشگاه علوم پزشکی بین دانش‌آموزان پایه‌های اول ابتدائی، راهنمایی و متوسطه انجام شد، ‌مشخص شد 2/6 صدم درصد دانش‌آموزان استان چاق و 2/5 دهم درصد آن‌ها دارای اضافه وزن بوده‌اند.
وی ادامه داد: در این گزارش، ‌عوامل موثر بر چاقی کودکان مورد بررسی قرار گرفته است.
این کارشناس تغذیه با اشاره به انواع چاقی اظهار داشت: ‌چاقی به انواع چاقی عمومی، ‌موضعی تقسیم می‌شود.
وی عوامل موثر بر چاقی کودکان را کاهش میزان سوخت و ساز پایه در بدن، فعالیت جسمانی کم و مصرف غذاها و تنقلات بی‌ارزش و پر کالری عنوان کرد.
میرزاعلی گفت: تغذیه نامناسب، ‌شامل پر خوری و بد خوری، ‌مصرف غذاهای چاق کننده، حذف وعده‌های غذایی و خرده خواری و مصرف مواد قندی و شیرینی و هله‌هوله در چاقی تأثیر بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: کودکانی که به طور ارثی چاقی دارند به این معنا نیست که هرگز نمی‌توانند لاغر شوند بلکه با آموزش و آگاهی کافی والدین باید بدون نگرانی از یک رژیم تغذیه‌ای صحیح و سالم و ورزش منظم وزن خود را به وزن ایده آل برسانند.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول