اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

داروهای پوکی استخوان سرطان مری را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: داروهای خوراکی پوکی استخوان، احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش داده است.

داروهای پوکی استخوان سرطان مری را افزایش می‌دهد
محمد حسین صادقیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: بی فسفونات‌های خوراکی به طور شایع در پیشگیری و درمان پوکی استخوان و نیز درمان سایر بیماری‌های استخوان مانند بیماری پاژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در حال مرور مطالعات منتظره در این زمینه است و تاکنون نتیجه‌ای مبنی بر افزایش خطر سرطان مری در اثر مصرف بی‌فسفونات‌های خوراکی دریافت نکرده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: افرادی که بی‌فسفونات‌های خوراکی مصرف می‌کنند باید در صورت مشاهده علائمی نظیر اختلال بلع، درد قفسه سینه، پیدایش سوزش سر معده یا بدتر شدن این عارضه و اشکال در بلع یا درد هنگام بلع با پزشک خود مشورت کنند.
وی همچنین در زمینه عوارض ناشی از مصرف دگزامتازون تزریقی گفت: به دنبال مصرف نابه‌جای  داروی دگزامتازون تزریقی در یکسال گذشته، 349 عارضه در مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها(ADR)، گزارش شد که قابل پیشگیری و تشخیص بوده است.
صادقیان اظهار داشت: دلیل مصرف این فرآورده در گزارش‌های ارسالی به مرکز ADR در بسیاری از موارد سرماخوردگی، درد دندان، سردرد، تب و یا سوء مصرف در ورزشکاران ذکر شده است .
وی بیان داشت: لازم است دگزامتازون تزریقی تنها در موارد دارای اندیکاسیون( علامت) مورد تایید در منابع علمی تجویز شود و از مصرف این فراورده در موارد اعلام شده خودداری شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تجویز وریدی یا عضلانی دگزامتازون تنها در زمان اورژانس یا مواردی که درمان خوراکی امکان‌پذیر نیست، محدود می‌شود و تزریق این دارو به هیچ وجه در درمان علائم سرماخوردگی جایز نیست و فقط بیمار را در معرض خطر ابتلا به عوارض دارویی قرار می‌دهد بدون اینکه اثر بخشی مفیدی دریافت کند.
وی به عوارض گزارش شده به مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارویی اشاره کرد و ادامه داد: درد، التهاب و آبسه از واکنش‌های محل تزریق است.
صادقیان اضافه کرد: خارش ، تهوع ، سرگیجه، گرگرفتگی، استفراغ، ضعف و سکسکه از عوارض مشاهده شده در محل تزریق دگزامتازون است.
صادقیان افزود: کهیر، پارستزی، راش، افزایش تعریق، اختلالات بینایی، افزایش فشارخون، هایپوکالمی، فلج شل گذرا، تاکیکاردی، ترمور، بیقراری، تشنج، هایپرکلیسمی، دیس‌تونی، شوک آنافیلاکتیک، میالژی، یرقان، دردشکم، خونریزی گوارشی، قرمزی و اخم صورت، پلی اوری، افسردگی، افزایش وزن، سایکوز، توهم ، لارنژیت، واژینیت و بی‌خوابی  از دیگر عوارض گزارش شده است.
وی گفت: در اثر مصرف گلوکو کورتیکوئیدها از جمله دگزامتازون به نارسایی آدرنوکورتیکال، ضعف و درد عضلانی، تاخیر در ترمیم زخم‌ها، شکستگی استخوان، پوکی استخوان، افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها و برهم خوردن تعادل مایع و الکترولیت‌های بدن می‌توان اشاره کرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف این گونه داروها عوارض چشمی نظیرکاتاراکت، عوارض گوارشی مثل پپتیک اولسر، عوارض عصبی همچون نوروپاتی ایسکمیک، تشنج، افسردگی و عوارض پوستی بر جای می‌گذارد.
انتهای پیام/غ20 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول