اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

بیماری‌های استخوانی 10 سال زودتر در روستاهای مازندران اتفاق می‌افتد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری‌های استخوانی زودتر از سن معمول در جوامع روستایی اتفاق می‌افتد.

بیماری‌های استخوانی 10 سال زودتر در روستاهای مازندران اتفاق می‌افتد
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سید مهران رضوی‌پور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مورد شایع‌ترین مشکلات استخوانی در استان اظهار داشت: بیماری‌های ارتوپدی در دو حیطه ترومایی که ناشی از تصادفات و یا حوادث بروز می‌کند و بیماری‌های غیرحوادثی مانند مادرزادی شایع است.
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های آرتروز مفصلی و عصبی نیز منجر به اختلالاتی در بخش ارتوپدی می‌شود، ابراز داشت: در مازندران به دلیل قرارداشتن در شرایط کشاورزی و افزایش وزن نیز موجب تخریب مفصلی ایجاد می‌شود.
رضوی‌پور با اعلام اینکه بیماری‌های استخوانی زودتر از سن معمول در جوامع روستایی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: بیشتر بیماری‌های مفصلی و استخوانی در سن 50 تا 60 سالگی شروع می‌شود اما در این استان به دلیل شرایط کاری معمولا بیماری‌های استخوانی و مفصلی 10 سال زودتر از جوامع شهری اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تروماهای ناشی از حوادث در کارخانجات و محل کار نیز ممکن است مشکلاتی را برای مفاصل و استخوان‌ها ایجاد کند، گفت: در این زمان باید با پیوند اعضا شرایط را برای درمان فراهم کنیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه ضعف عضلات و بی‌تحرکی نیز شرایط بیماری‌های مفصلی و استخوانی را تشدید می‌کند، اظهار داشت: داشتن تحرک بدنی مناسب، نرمش و پیاده‌روی در کاهش تخریب روند مفاصل نقش موثری ایفا می‌کند.
رضوی‌پور پوکی استخوان را نیز یکی از بیماری‌های شایع استخوانی برشمرد و خاطرنشان کرد: کاهش تحرک، کاهش دریافت مواد لبنی در ابتلا به این بیماری موثر است.
وی زنان را بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این بیماری اعلام کرد و گفت: در دوران بعد از یائسگی بانوان به دلیل کاهش هورمون‌ها، متابولیسم استخوان به هم می‌خورد و در این زمان پوکی استخوان روند روبه رشدی را پیدا می‌کند.
این متخصص جراحی‌های ارتوپدی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری با اشاره به اینکه دریافت کورتون‌ها به صورت خودسرانه‌ برای کاهش درد به مقدار طولانی و خارج از دستور پزشک، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به میزان نیاز و عدم مصرف ویتامین دی و مواد غذایی کلسیم‌دار در ابتلا به پوکی استخوان موثر هستند، تصریح کرد: در این زمینه باید از کلسیم‌های خوراکی استفاده کرد.
وی به خانم‌های باردار، شیرده و کسانی که زایمان‌های مکرر دارند توصیه کرد؛ برای جلوگیری از بیماری پوکی استخوان باید دریافت کلسیم را در قالب مکمل‌ها در دستور کار داشته باشند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول