اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

فسخ قرارداد 256 هزار هکتار اراضی در اختیار زمین‌خواران

خبرگزاری فارس: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: رفع تصرف و خلع ید از زمین‌خواران و فسخ قراردادهایی که در اراضی واگذاری طرح اجرا نشده و یا تغییر کاربری داده‌اند در سطح بیش از 256هزار هکتار از جمله مهم‌ترین اقدامات این سازمان است.

فسخ قرارداد 256 هزار هکتار اراضی در اختیار زمین‌خواران
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، علیرضا اورنگی ظهر امروز در شورای حفظ بیت‌المال استان بوشهر اظهار داشت: تشکیل این شورا گام بسیار مهم و اساسی در ساماندهی و چگونگی مقابله و پیشگیری از اقدامات مجرمانه و کاهش زمینه‌های تخلف است.
وی اضافه کرد: عملکرد شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی تنها در زمینه بازگرداندن هکتارها اراضی دولت و حفظ میلیاردها تومان سرمایه ملی نیست بلکه پیشگیری از وقوع زمین‌خواری بهترین دستاوردهای این شوراست.
اورنگی تسریع در اخذ سند مالکیت انفال و تحقق آن در حدود 125 میلیون هکتار معادل 92 درصد سطح کشور با همکاری موثر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی و تعیین حد نصاب‌های فنی و اقتصادی، پیگیری تصویب قانون اصلاح ماده 33 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری در مجمع تشخیص مصلحت نظام را از جمله دیگر اقدامات این شورا ذکر کرد.
وی یادآور شد: رفع تصرف و خلع ید از متصرفان و متجاوزان به منابع طبیعی کشور و فسخ قراردادهایی که در اراضی واگذاری طرح اجرا نشده و یا تغییر کاربری داده‌اند در سطح بیش از 256 هزار هکتار از جمله مهم‌ترین اقدامات این سازمان است.
اورنگی گفت: برخورد با تجاوز و تصرف به بیت‌المال تنها در یک کار قضایی و پلیسی خلاصه نمی‌شود، بلکه نیازمند بسترهای فرهنگی و تبیین ارزش‌های اخلاقی و معنوی است.
وی اضافه کرد: اگرچه قوانین کافی برای مبارزه با زمین‌خواری وجود دارد اما تلاش در مسیر تصویب قوانین روشن‌تر و روان‌تر و کارآمدتر می‌تواند حصول نتیجه و رسیدن به اهداف مورد نظر را سرعت ببخشد.
وی با اشاره به اینکه مجازات مجرمان موجب عبرت سایرین را فراهم می‌کند، یادآور شد: در سال جاری یکی از برنامه‌های اصلی شورا، پیگیری جدی پرونده‌هایی است که در مورد زمین خواری تشکیل شده و به نتیجه نرسیده است ضمن اینکه با نظارت بیشتر عملکرد خود را در سال 90 بهبود می‌بخشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اراضی کشور سرمایه‌ای ملی بی‌بدیل و غیرقابل افزایش است، بی‌شک انفال به‌ویژه جنگل‌ها و مراتع موهبتی است که به عنوان امانت الهی از نسل‌های گذشته به ما منتقل شده و ما نیز باید به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی این امانت را ضمن بهره‌برداری اصولی و پایدار، حفظ کرده و به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه چگونگی حفظ و توسعه منابع طبیعی تجدید شونده ملاک اصلی توسعه پایدار است، اضافه کرد: در فرآیند رشد و تعالی کشور حفظ، احیای، توسعه و بهره‌برداری اصولی از آب و خاک و پوشش گیاهی بستر حیات و توسعه پایدار است.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: از مجموع مساحت کشور 14.3 میلیون هکتار جنگل، 86 میلیون هکتار مرتع و 32.5 میلیون هکتار بیابان است.
اورنگی یادآور شد: از مجموع 18.5 میلیون هکتار زمین قابل کشت 15.5 میلیون هکتار آن زیر کشت است.
وی گفت: مشارکت در تهیه پیش نویس لایحه مبارزه با زمین خواری با هماهنگی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و اصلاح برخی از قوانین جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از جمله اقدامات انجام شده این سازمان برای مقابله با پدیده زمین‌خواری است.
اورنگی یادآور شد: به ازای هر هکتار زمین کشاورزی که از مدار تولید خارج می‌شود هشت تن از تولید محصول کاسته می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: افزایش روز افزون جمعیت، روند رو به رشد رفاه عمومی، نیاز بشر به اراضی برای سکونت، تولید، خدمات و توسعه موضوع زمین به عنوان یکی از مشکلات جدی جامعه بشری است.
اورنگی اضافه کرد: فعالیت سودجویان، ضعف قوانین و مقررات، کمبود نظارت، فرهنگ حاکم بر جامعه مبنی بر تمایل شدید به مالکیت فردی، حقوق عمومی را در معرض تعرض و تجاوز قرار داده است.
وی یادآور شد: ساماندهی مدیریت بر زمین یک کار حاکمیتی است به طوریکه ضمن حفظ حقوق حاکمیتی دولت باید مواظب حقوق مردم در بهره‌برداری هم بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان یادآور شد: قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری، خاک و اراضی هم اکنون در حال نهایی شدن است و به‌زودی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول