اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

1600 عنوان مجرمانه در کشور/ جرائم در دنیا از رشد اقتصادی فراتر رفته است

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: میزان عناوین مجرمانه در کشور حدود هزار و 600 مورد است که این میزان رقم بالایی بوده که حدس می‌زنیم جرم‌انگاری شده است.

1600 عنوان مجرمانه در کشور/ جرائم در دنیا از رشد اقتصادی فراتر رفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمد‌باقر ذوالقدر پیش از ظهر امروز در چهاردهمین کارگاه منطقه‌ای علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادگستری که هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، هدف از برگزاری این کارگاه را تلاش برای ارتقای فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم در جامعه عنوان کرد و همه دستگاه‌ها و مسئولان را ملزم به این امر دانست و گفت: این کار نیاز به عزم و اراده همگانی در کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع جرم یک نیاز جدی و مبرم  است، اظهار کرد: قانون اساسی قوه قضائیه را ملزم به انجام این کار می‌کند.
ذوالقدر تصریح کرد: ما برای پیشگیری از وقوع جرم نیازمند یک مدل کاملا علمی هستیم که با برداشت تجربی صرف نمی‌توان به آن رسید، این مدل علمی کاربردی مدلی ارزشمند است که می‌تواند امر تاثیرگذاری بر مدیریت پیشگیری از وقوع جرم باشد.
معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان تعریفی از جرم در جامعه میزان عناوین مجرمانه را در کشور حدود هزار و 600 مورد برشمرد‌ و اضافه کرد: این میزان رقم بالایی بوده که حدس می‌زنیم جرم‌انگاری شده است.
وی ادامه داد: وقوع جرم مسئله کشور ما نیست بلکه یک مسئله جهانی است و در یک نگاه کلی جرم یک تهدید جهانی برای بشر است.
ذوالقدر با اشاره به اینکه مسئله جرم تبدیل به یک پدیده گسترش یافته جدید شده است، افزود: ابعاد جرم زیاد شده و آسایش عمومی را مورد تهدید قرار داده است.
معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به میزان نرخ شتابنده رشد جرایم و تنوع و تکثر فوق‌العاده آن اشاره کرد و گفت: میزان جرایم نسبت به گذشته که بسیار محدود و مشخص بود در حال ازدیاد است.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع  فرهنگ‌، هویت‌ و امنیت جوامع‌ بشری را مورد تهدید قرار داده است‌.
ذوالقدر با بیان این پرسش که چرا امروزه نوع و میزان جرم با گذشته متفاوت‌ است، گفت: این مسئله به دلیل ضعف معنویت و ایمان دینی روی داده که عامل مدرنیته غرب مهم‌ترین دلیل به وجون آمدن آن است و باعث فاصله گرفتن بشر از خدا و آخرت و حذف خدا از زندگی بشر شده است.
وی دومین‌ عامل را انقلاب الکترونیک‌ و ظهور فناوری‌های جدید دانست که تهدیدی جدی برای جهان است و جهان را دستخوش بحران روحی و معنوی کرده که هیچ جامعه‌ای از آن مصون نیست‌.
معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه سومین عامل وقوع جرم را اقتصاد جرم برشمرد که بسیاری از قدرت‌های جهانی از قبل آن ارتزاق می‌کنند.
وی گفت: علل ازدیاد جرم نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان وجود دارد. 
ذوالقدر جرم را مسئله‌ای جهانی عنوان کرد که آثار و پیامدهای بسیاری دارد و خاطرنشان کرد: از آثار جرم تهدید امنیت و سلامت جامعه، تحمیل هزینه‌های مالی و جانی، تاثیر‌کاهنده بر پیشرفت و توسعه جوامع بوده و در جامعه‌ای مانند ایران که دارای آرمان‌های بلندی است موجب کاهش اعتبار بین‌المللی می‌شود و از لحاظ حیثیتی و هویتی تاثیرات منفی به بار می‌آورد.
معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اضافه کرد: آمار نرخ رشد جرایم که توسط سازمان ملل اعلام شد 5 درصد است که بسیار هشدار‌دهنده بوده چرا که از نرخ رشد جمعیت جهانی و رشد اقتصادی بیشتر است.
وی ادامه داد: در کشوری که انقلاب کرده تا این ناهنجاری‌ها را از بین ببرد و نظام دینی را حاکم کند تا در تمام جامعه این فرهنگ ریشه بدواند جرم هر چقدر هم کم باشد باز هم قابل قبول نیست.
ذوالقدر شاخص‌های هشدار دهنده در جامعه ایران را رشد پرونده‌های قضایی و میزان جمعیت کیفری دانست که در جامعه پدیدار شده است.
معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه علل بروز جرم را دلایل ‌درون‌زایی ناشی از فرهنگ تاریخ، سیاست و اقتصاد، و علل برون‌زایی چون دلایل خارجی که بر اثر تلاش عامدانه و آگاهانه دشمن بر کشور به وجود آمده است دانست که مقام معظم رهبری آن را تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی عنوان کردند.
وی تعدیدات امنیتی و تنگناهای اقتصادی را از دیگر عوامل برونزای خارجی عنوان کرد که موجب وقوع جرم در جامعه است.
ذوالقدر به سه رویکرد مقابله با جرم اشاره کرد و گفت: رویکرد ما در پیشگیری از وقوع جرم در این کارگاه‌ها، پیشگیری در حد ممکن و کیفر در حد ضرورت است.
معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: تلاش پیشگیرانه مبتنی بر نگاه اسلامی اساس و اصل کار ماست که باید یک نگاه همگانی به آن شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول