اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام رهدار:

جهان اسلام خود را در نفی اندیشه‌های غربی می‌بیند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم گفت: امروز جهان اسلام خود را در نفی اندیشه‌های غربی می‌بیند و غیریت هویت اسلامی و انقلابی کشور ما غرب است.

جهان اسلام خود را در نفی اندیشه‌های غربی می‌بیند
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام احمد رهدار پیش از ظهر امروز در کرسی آزاد‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های کرمان اظهار داشت: جنبش‌های اسلامی از دیرباز تا‌کنون از دو حیث سلبی و ایجابی حائز اهمیت بوده‌اند.
وی عنوان کرد: حیث ایجابی همان اسلام است که سر منشأ جنبش‌های منطقه نیز قرار گرفته و حیث سلبی این جنبش‌ها استبداد‌ ستیزی آنان است.
رهدار با اشاره به برخورداری هر ملت از حافظه تاریخی افزود: جهان اسلام دارای مجموعه‌ای از معارف است که در هر زمان مقتضی حضور اجتماعی است و بود و نبود غرب بر تحولات جنبش‌های اسلامی و گذار تحولات سیاسی تأثیر بسزایی ندارد، بلکه عمده عامل تأثیر‌گذار بر روی این جنبش‌ها فقه اسلامی است.
وی با بیان اینکه دنیای غرب مانند یک کاتالیزور گذارهای سیاسی در اسلام را تشدید می‌کند، اذعان کرد: امروز جهان اسلام خود را در نفی اندیشه‌های غربی می‌بیند و غیریت هویت اسلامی و انقلابی کشور ما غرب است.
رهدار تصریح کرد: اگر دانشمند و محققی نتواند در دفاع از اندیشه‌های خود، غیریت مناسبی مطرح کند به درستی نمی‌تواند اندیشه‌های خود را بروز دهد و جهان اسلام در سده اخیر غیریت هویت خود را به درستی غرب دیده است و هرگاه بخواهد از خود دفاع کند، باید نسبت به غرب اتخاذ موضع کند.
وی بیان کرد: امروز آرمان‌های بیداری اسلامی در تمام معیارها نسبت به غرب اتخاذ موضع می‌کند و البته جریان غرب نیز نسبت به بیداری اسلامی حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهد زیرا به درستی غیریت هویت خود را در اسلام می‌بیند.
رهدار با اشاره به تعبیر بهار‌ عربی از جانب نظریه‌پردازان غربی برای تحولات منطقه گفت: غایت امر این است که حرکت‌های مردمی در منطقه را گذار از استکبار دولت‌های عربی و اسلامی به سمت دمکراسی غربی اعلام کنند ‌اما ما معتقدیم که این گذار از فرهنگ غرب به سوی تمدن اسلامی و نوعی بازگشت به خویشتن است.
وی بیان داشت: حوادث دو سال اخیر نکاتی از بیداری اسلامی و همچنین بهار‌ عربی را در کنار هم دارد و اگر ما در این مبارزه ضعیف عمل کنیم، بعید نیست این حرکت‌ها بوی بهار ‌عربی به خود بگیرد.
رهدار تصریح کرد: به هر میزان که ادبیات بیداری اسلامی را بیشتر متورم و تئوری‌های بیداری اسلامی را بیشتر تبلیغ کنیم به همان اندازه می‌توان این حرکت‌های اسلامی را به مقاومت اسلامی تبدیل کرد.
وی با اشاره به اینکه ملت‌ها با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت همدیگر هستند، افزود: تکیه صرف بر عقاید و تاریخ شیعه برای برداشتن موانع سر ‌راه کفایت نمی‌کند، بلکه راه حل این است که با تکیه بر آرمان‌های تشیع به عنوان هسته مرکزی حرکت، از ظرفیت‌های زیادی که جهان اسلام تسنن دارد، استفاده کنیم.
رهدار گفت: غیریت هویت ما به عنوان شیعه، اسلام سنی نیست، اما ممکن است در مقیاس کوچک‌تر موانعی بر سر راه باشد که وهابیت نمونه‌ای از آن است.
وی عنوان کرد: امروز اندیشه‌های وهابی قبل از اینکه اندیشه‌هایی ضد ‌اسلامی باشد، اندیشه‌هایی ضد ‌انسانی و ضد‌ فطری است که جهان اسلام سال‌هاست که از این مانع عبور کرده است و وهابیت بقایش به پشتوانه‌های مالی است.
رهدار با توجه به اینکه بیداری اسلامی باید از تفاوت‌های اسلامی عبور کند، بیان کرد: بیداری اسلامی باید بدون ذره‌ای تردید از این تفاوت‌ها گذر کند، زیرا خودآگاهی مسلمانان به حدی رسیده است که تفاوت‌های جزئی نمی‌تواند مانعی باشد.
وی گفت: جریان غرب دچار ضعف‌هایی شده است که می‌توان امید داشت جریان اسلامی در راستای بیداری جهانی می‌تواند به حد کمال خود برسد.
به گزارش فارس، این نشست به همت کانون اساتید بسیجی دانشگاه پیام نور در تالار عاشورای دانشگاه پیام نور کرمان برگزار شد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول