اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

رفع کمبود ید بار درمان کشور را سبک کرد

خبرگزاری فارس: مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کمبود ید می‌تواند طیف وسیعی از اختلال‌ها را موجب شود و بار سنگینی بر بهداشت و درمان جامعه تحمیل کند.

رفع کمبود ید بار درمان کشور را سبک کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرضیه وکیلی اظهار داشت: ید یکی از ریزمغذی‌های اساسی به شمار می‌رود که با شرکت در تولید هورمون‌های تیروئید در متابولیسم سلول‌ها و به ویژه پدیده رشد و توسعه در جنین و کودکان موثر است.
وکیلی با اشاره به نقش عمده ید در تولید هورمون‌های تیروئید و تاثیرات فیزیولوژیک این هورمون‌ها بر عملکرد تمام سلول‌های بدن از جمله سیستم اعصاب مرکزی، گفت: عوارض و پیامدهای ناشی از کمبود ید می‌تواند طیف وسیعی از اختلال‌ها از جمله نازایی، سقط جنین، تولد نوزاد مرده، عقب ماندگی ذهنی و تأخیر رشد فیزیکی را شامل شود و بار سنگینی بر بهداشت و درمان جامعه تحمیل کند.
وی بیان داشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2001، حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر از جمعیت جهان در بیش از 130 کشور، در معرض خطر ابتلا به اختلال‌های ناشی از کمبود ید هستند و طی سال‌های 1362 تا 1368 نشان داد که حدود 20 میلیون نفر از مردم کشور ما در معرض کمبود ید قرار دارند.
وکیلی افزود: با شناخت جدی کمبود ید در سال 1368 در ایران و تلاش ارزنده و مستمر، حذف اختلال‌های ناشی از کمبود ید در مدت کمتر از یک دهه در کشور صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور عاری از کمبود ید در منطقه در سال 2000 میلادی شناخته شد و در سال 1389 هجری، شمسی بیستمین سال حذف اختلال‌های ناشی از کمبود ید در کشور را جشن گرفت.
وی ابراز داشت: شایع‌ترین تجلی بالینی کمبود این ریزمغذی به صورت گواتر بوده که در کمبود شدید با اختلال عملکرد این غده نیز توأم می‌شود اما بسیاری از اثرات کمبود ید در کاهش فعالیت مغزی است که ممکن است به صورت ظاهر نمایان نباشد.
وکیلی ادامه داد: طرح ملی پایش ید ادرار دانش‌آموزان 10 تا هشت ساله، شاخصی برای تعیین شیوع گواتر در جامعه است که هر ساله در کشور و استان فارس انجام و پایش کشوری آن هر پنج سال یک‌بار در تمام کشور انجام می‌شود.
وی بیان داشت: از سال 1368 تا سال 1386، چهار پایش کشوری اختلال‌های ناشی از کمبود ید در کشور انجام شده که طی این چهار دوره پایش شیوع گواتر از 68 درصد در سال 1368 به 7،5 درصد در سال 1386 رسیده است.
این کارشناس اضافه کرد: نتیجه چهارمین پایش ملی اختلال‌های ناشی از کمبود ید در کشور در سال 1386 نشان می‌دهد که درصد شیوع گواتر در دانش‌آموزان 10 تا هشت ساله در مدارس استان فارس در سال 1386، 3،1درصد بوده است
وکیلی در پایان تصریح کرد: یدرسانی از طریق همگانی کردن مصرف نمک یددار، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش پیشگیری و کنترل این اختلال بوده و در بسیاری از کشورهای جهان به کار رفته است.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول