اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی قزوین هشدار داد:

تأثیر مشروبات الکلی در ایجاد جرائم خشن

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین گفت: مصرف مشروبات الکلی در ایجاد جرائم خشن بسیار موثر است.

تأثیر مشروبات الکلی در ایجاد جرائم خشن
دانیال صمدی‌زادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، بیان کرد: آمار پلیس نشان می‌دهد که بخش اصلی کشفیات مشروبات الکلی مربوط به مشروبات الکلی خارجی قاچاق است.
وی ادامه داد: در نگاه نخست شاید مشروبات الکلی مانند قاچاق دیگر اجناس و کالاها به نظر برسد که از گذشته در استان‌های مرزی مرسوم و متداول بوده و به عنوان منبع درآمد نامشروعی برای قاچاقچیان محسوب می‌شده است.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین اضافه کرد: اما واقعیت این است که قاچاق مشروبات الکلی از سازمان خاصی برای ورود نگهداری و توزیع برخوردار است.
وی افزود: مشروبات الکلی از مرز عبور داده می‌شود به انبارهای نگهداری رفته و با هماهنگی عوامل توزیع در استان‌های کشور این محموله‌ها در پوشش‌های مختلف به مقصد خودش ارسال می‌شود.
صمدی‌زاده عنوان کرد: طرف‌های خارجی با توجه به محدودیت‌های داخلی کشورمان با توجه به برخورد قاطع پلیس ایران با قاچاق مشروبات الکلی و عوامل توزیع‌، این اطمینان را به قاچاقچیان می‌دهند که در صورت توقیف محموله قاچاق مشروب الکلی ضرر نخواهند کرد.
وی تصریح کرد: به عبارتی دیگر این کالاها را بیمه می‌کنند حتی در مواردی پول محموله مشروب را نیز پس از اینکه به مقصد رسید و فروش رفت از قاچاقچی دریافت می‌کنند.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین اعلام کرد: در حالی که این ضمانت برای کالاهای معمولی مانند قاچاق لباس و پوشاک و اجناس دیگر وجود ندارد البته لازم به ذکر است که با تشدید مقررات مربوط به قاچاق مشروبات الکلی، مجازات‌ها تشدید و ریسک این اقدام برای وارد کنندگان افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: پس باید ماهیت و اهداف پنهان عوامل خارجی  را مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار داد و حتی از واژه سوداگر نیز برای این افراد در راستای پی‌گیری اهداف خاصی ابایی نداشت.
صمدی‌زاده توضیح داد: آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف مشروبات الکلی در سطوح مختلف قابل بررسی است ولی آنچه که بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کند افزایش جرائم ناشی از مصرف مسکرات است و در این میان دو نکته حائز اهمیت است نخست آنکه بیشتر مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی را قشر خاصی از جوانان تشکیل می‌دهند و دوم آنکه مصرف این مسکر در افزایش جرائم نظیر ضرب و جرح و قتل نقش دارد.
وی ادامه داد: در کنار این مضرات می‌توان به آسیب‌های خاموش نیز اشاره کرد چه خانواده‌ای که بساط مشروب‌خواری در آنها رایج بوده و قربانی هتک حرمت و تعرض‌های مستانه شدند و آبرو و حیثیت اعضای آن خانواده برای همیشه از بین رفته است و برخی نیز که با فرهنگ غربی در جشن‌ها و میهمانی‌های خود را به تصور خودشان با مشروبات الکلی تزئین داده‌ و آبروریزی بزرگ را به وجود آوردند.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین عنوان کرد: هنگامی که تعدادی از جوانان گردهم آمده و اقدام به مشروب‌خوری می‌کنند چه کسی می‌تواند پیش‌بینی خوشبینانه‌ای از آینده این محافل داشته باشد.
وی گفت: یکی از باورهای غلط درباره مشروبات الکلی این است که تنش را کاهش می‌دهد و توانایی‌های اجتماعی و تجربه‌های لذت را گسترش داده و فرد را از نگرانی‌ می‌رهاند حال آن که پس از نوشیدن مشروبات فرد برای یک عمل نادرست احساس رهاسازی دارد، در حالی که در زمان هوشیاری حاضر به انجام آن عمل نیست.
صمدی‌زاده افزود: فردی که مشروب می‌خورد در حال مستی کمتر قادر است راجع به رفتار خود  آینده‌نگری کند و همین دو مورد است که همه مصیبت‌ها و بدبختی‌ها را به دنبال دارد.
وی خاطرنشان کرد: شاید این موضوع از دلایل مهم حرمت مشروبات در دین اسلام است و به همین دلیل جزو گناهان کبیره محسوب و ام‌الفساد نام گرفته است.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین عنوان کرد: یکی از علل از هم پاشیدگی روابط خانوادگی طلاق است، یکی دیگر از علل عدم شایستگی پدر و مادر برای مسئولیت‌های خود نبود قید و بند است یعنی کمتر پدر و مادری هستند که خود بی قید و بند باشند ولی فرزندان سالم و صالحی داشته باشند.
وی تصریح کرد: شکی نیست خانواده‌هایی که تربیت دینی فرزندان برای آنها یک دغدغه است و مدام از اینکه چگونه می‌توانند فرزندان خود را در جامعه تربیت کنند با کسانی که در این زمینه بی‌تفاوت هستند و نوع تربیت فرزندانشان اهمیت جدی برایشان ندارد، یکسان نیستند و فرزندانی مشابه به جامعه تحویل نمی‌دهند.
صمدی‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از علل گرایش فرزندان به مصرف مشروبات الکلی، دوستان ناباب است خانواده‌ها باید نسبت به دوستان فرزندانشان حساسیت زیادی داشته باشند چرا که گاهی یک دوست ناباب زحمات چند ساله اولیاء را به باد می‌دهد خانواده‌ها باید سعی کنند الگوهای صحیحی برای فرزندانشان بیابند و برای این کار لازم است با خانواده‌های سالم و مذهبی مراوده داشته باشند تا نوع رفتارهای آنها برای فرزندانشان الگو شود.
وی توضیح داد: یکی دیگر از این علل تماشای فیلم‌های نامناسب و مبتذل ماهواره است که تأثیر خانمانسوز دارد، توقع نداشته باشیم که در دسترس فرزندانمان ماهواره و فیلم‌های مبتذل باشد و آنها سالم بمانند افسردگی از دیگر عوامل روی آوردن به مشروب و مواد مخدر است.
مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین اعلام کرد: لذت طلبی عامل دیگری است آن چیزی که می‌تواند جلوی لذت طلبی منفی فرزندانمان را بگیرد اول اعتقادات دینی و دوم آگاهی به مضرات مشروبات الکلی است.
وی اضافه کرد: شک نداشته باشیم که اعتقاد به نجاست، حرمت، گناهان کبیره و عقوبت سخت الهی پس از مرگ نقش بازدارنده در مصرف مشروبات الکلی دارد، برای این منظور باید تربیت دینی فرزندان را سرلوحه کارمان قرار دهیم.
صمدی‌زاده یادآور شد: آگاهی از مضرات مشروبات هم در پیشگیری موثر است اما به میزان اعتقادات دینی نمی‌تواند تأثیرگذار باشد چرا که ضعف فرد در اعتقادات دینی موجب می‌شود مسائل را توجیه کند نظیر اینکه برای توجیه کار خود بگوید؛ مصرف کم این موارد عقل را زایل نمی‌کند و موجب مستی نمی‌شود و مسائل دیگر از این قبیل را بهانه‌ای برای مصرف مشروبات الکلی قرار دهد.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول