اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پژوهشگر علوم پزشکی:

جشنواره‌ محور شدن پژوهش‌ها آفت این بخش است

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر علوم پزشکی جشنواره‌ محور شدن پژوهش‌ها را آفت این بخش دانست و گفت: محققان و پژوهشگرانی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، فاکتور‌های امتیازآوری در جشنواره را ملاک قرار می‌دهند.

جشنواره‌ محور شدن پژوهش‌ها آفت این بخش است
علی مصطفایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: امکانات دانشگاه‌های شهرستان‌ها برای پژوهش مناسب نیست و حداقل‌ها را داراست.
وی ادامه داد: امکانات ضعیف این دانشگاه‌ها در امر پژوهش طبیعی است زیرا این دانشگاه‌ها تیپ 2 محسوب می‌شوند و بودجه پژوهشی زیادی ندارند.
این پژوهشگر کرمانشاهی تصریح کرد: البته این دانشگاه‌ها حداقل امکانات پژوهشی را دارا هستند که کافی و ایده‌آل نیست.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: همین حداقل‌ها را خود پژوهشگران برای دانشگاه‌ها فراهم کرده‌اند وگرنه دانشگاه به خودی خود سرمایه‌ای برای پژوهش ندارد.
مصطفایی اضافه کرد: در سطح کشور حرکت قابل قبولی برای پژوهش صورت گرفته است اما این حرکت هنوز با معیارهای اصلی پژوهش سازگاری ندارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: در بحث پژوهش هر سال وضعیت کشور بهتر می‌شود و به طرف مثبت شدن حرکت می‌کند.
وی گفت: البته با این مبالغ جزیی که به بخش پژوهش اختصاص داده می‌شود، بحث پژوهش به خوبی پیش نمی‌رود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید ارقامی که در سرانه ناخالص ملی برای پژوهش در نظر گرفته می‌شود، در بحث پژوهش و تحقیقات عملیاتی شود و به بخش‌های دیگر اختصاص پیدا نکند؛ این امر با مدیریت صحیح مالی صورت خواهد گرفت.
مصطفایی جشنواره‌ محور شدن پژوهش‌ها را آفت بخش پژوهش دانست و گفت: محققان و پژوهشگرانی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، فاکتور‌های امتیازآوری در جشنواره را ملاک قرار می‌دهند و از پرداختن به مشکلات اصلی جامعه مثل اعتیاد، افزایش بیماری‌های غیر واگیر و ... دریغ می‌کنند.
این استاد دانشگاه افزود: رفع نیازهای جامعه رسالت اصلی پژوهشگران است و محققان باید تحقیقات خود را روی بررسی مشکلات جامعه متمرکز کنند.
وی ادامه داد: البته تحقیقات باید خروجی در قالب مقاله داشته باشند و به دانش کنونی بشر نکته‌ای اضافه کند.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در کشور ما نسبت ثبت اختراع به مقالات عددی کوچک و غیر‌استاندارد است و این برای کشوری که می‌خواهد توسعه یابد و پیشرفت کند، مناسب نیست.
مصطفایی پیش‌نیاز تولید ثروت را پژوهش، انتشار مقاله و ثبت اختراع دانست و افزود: پژوهش‌ها باید منجر به تولید ثروت شود.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول