اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد؛

نبود سامانه تحقیقات پزشکی / نقطه ضعف پژوهش‌های پزشکی در کشور

خبرگزاری فارس: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نبود سامانه اطلاعاتی تحقیقات پزشکی در کشور را یکی از نقاط ضعف تحقیق‌های پزشکی عنوان کرد و گفت:نبود این سامانه باعث تکراری شدن تحقیقات پزشکی در کشور شده و برخی مواقع تحقیقی که در یک دانشگاه کشور انجام ‌می‌شود از بی‌اطلاعاتی همزمان در دانشگاه دیگر نیز صورت می‌گیرد.

نبود سامانه تحقیقات پزشکی / نقطه ضعف پژوهش‌های پزشکی در کشور
غلامرضا حاتم به مناسبت هفته پژوهش امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه تحقیقاتی در وزارت ‌بهداشت درمان و آموزش پزشکی این مشکل حل شود و تمام طرح‌های تحقیقاتی تصویب شده در این سامانه به روزرسانی شود تا شاهد انجام تحقیق‌ها و پژوهش‌های تکراری نباشیم.
حاتم ادامه داد: در دهه‌های اخیر تحقیقات منجر به ارتقای شاخص‌های سلامت و کنترل بسیاری از بیماری‌های عفونی و انگلی شده که ارتقای سلامت کشورمان در جهان به خوبی پاسخگوی این ادعا است.
وی بیان داشت: در دهه اخیر کشور ایران با دانشمندان خود به بسیاری موفقیت‌ها در عرصه‌های پزشکی دست یافته که مردم عادی جامعه شاید از آن بی‌اطلاع باشند اما متخصصان این عرصه به‌ خوبی آن را درک کرده و شاهد این موفقیت‌های روزافزون بوده‌اند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین راه‌های بهره‌وری در پژوهش و تحقیقات پرداخت و ابراز داشت: در این زمینه ایجاد بانک اطلاعاتی تحقیقات پزشکی کشور، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرکزی برای جلوگیری از خرید دستگاه‌های گران‌قیمت و ایجاد تعامل بین آزمایشگاه‌ها در استفاده از مواد شیمیایی آن آزمایشگاه و قرار دادن آن در دست محققان خود می‌تواند از راه‌های مهم بهره‌وری در تحقیقات باشد.
وی ادامه‌داد: با این روش‌ها علاوه بر بهره‌وری در زمان، از پرداخت هزینه‌های سنگین نیز در انجام برخی تحقیق‌ها و پژوهش‌ها جلوگیری می‌شود.
حاتم بیان داشت: راه‌اندازی سایت‌هایی ویژه با اطلاعات مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه‌ها می‌تواند به محققان در پیشرفت تحقیقات خود کمک کند.
وی از دیگر راه‌های بهره‌وری را آموزش تکنیک‌های تحقیق و تقویت محققان با یکدیگر و ایجاد ارتباط عمیق کاری بین ‌آنان دانست.
این محقق دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به آفت‌های موجود در تحقیقات و پژوهش‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: یکی‌از مهم‌ترین این آفت‌ها مشکلات اخلاقی است که اگر به خوبی رعایت نشود در تحقیق‌ و پژوهش‌ لطمه‌های بسیاری وارد می‌شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه این دانشگاه بنیان‌گذار برگزاری کارگاه‌های اخلاق پژوهش در کشور است خاطرنشان کرد: اخلاق در تحقیق به ویِژه در تحقیق و پژوهش‌های بالینی باید آموزش داده شود و اگر در این زمینه کم‌توجهی شود یک محقق در تحقیق خود موفق نشده و در چاپ آن در مجلات معتبر با مشکل مواجه می‌شود.
این استاد دانشگاه انجام ندادن روش‌های صحیح تحقیق را از دیگر آفت‌های تحقیق و پژوهش عنوان کرد و ابراز داشت: باید طوری برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد که روش‌های تحقیق در دانشگاه‌های کشور به خوبی نهادینه شده و شاخصه‌های آن نیز به عنوان یک علم واقعی آموزش داده شود.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز بیان داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این دانشگاه دانشجویان و اساتیدی که بخواهند تحقیق و پژوهش انجام دهند قبل از آن برای آنان آموزش و مشاوره داده می‌شود که این نیز می‌تواند گامی موثر در بهره‌وری تحقیقات در دانشگاه‌های کشور باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز برخی سودجویی‌ها و کپی‌برداری در تحقیق‌ها و پژوهش‌‌ها را از آفت‌های دیگر تحقیقات دانست و بیان داشت: در این زمینه نیز برخوردهای خوبی با افراد سودجو شده ‌است و امیدواریم این موضوع بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به اینکه چرا بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌ها جنبه مقاله‌نویسی به خود گرفته و کمتر کاربردی می‌شود ابراز داشت: این موضوع در گذشته اتفاق می‌افتاد اما با سیاست گذاری‌‌های صورت گرفته امروز در دانشگاه‌ها، اولویت‌های تحقیقاتی مشخص شده و 70 درصد پژوهش‌ها بر حسب اولویت‌های آن منطقه صورت گرفته و مابقی نیز به صورت متفرقه انجام می‌شود.
حاتم ادامه داد: برای تحقیق‌ها و پژوهش‌هایی که با اولویت‌های مشخص انجام گیرد امروز سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده و از آنان به طور ویژه حمایت‌ می‌شود.
انتهای‌پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول