اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داغ کشتزارهای موران بر سینه رودخانه بالهارود

خبرگزاری فارس: 170 هکتار دیگر از اراضی قابل کشت شهرستان گرمی زیر طرح آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد اما رودخانه بالهارود موران همچنان در حسرت زمین‌های کشاورزی در گذر از تپه‌ها و دشت‌های این بخش مرزی خاک وطن را می‌بوسد و برای همیشه از جغرافیای کشور خارج می‌شود.

داغ کشتزارهای موران بر سینه رودخانه بالهارود
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گرمی، در سال جاری و در ادامه توسعه طرح آبیاری تحت فشار در این شهرستان، بیش از 30 متقاضی اجرای این طرح، برای دریافت تسهیلات مربوطه به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
با اجرای کامل طرح‌های جدید 170 هکتار دیگر از اراضی قابل کشت شهرستان گرمی زیر طرح آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت.
بیشترین متقاضیان اجرای طرح آبیاری تحت فشار در این شهرستان، باغداران این منطقه هستند و زارعان در الویت دوم قرار دارند همچنین برای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار علاوه بر تسهیلات بانکی، 35 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.
از 120 هزار هکتار اراضی قابل کشت شهرستان گرمی 11هزار هکتار آبی و نیمه‌آبی و بقیه دیم هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، 135 میلیون مترمکعب آب استحصالی سالانه از منابع آبی شهرستان گرمی تنها 34 میلیون مترمکعب صرف امور کشاورزی شده و مابقی به دلیل نبود تاسیسات آبی بلااستفاده از مرز کشور خارج می‌شود.
اجرای عملیات احداث بزرگ‌ترین سد مخزنی استان با نام سد عمارت و با 230 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب در حوزه رودخانه دره‌رود انگوت و سد کله‌سر با پایاب قابل توجه در حوزه رودخانه گرمی چایی بخش مرکزی این شهرستان می‌تواند نقش عمده‌ای را در آبیاری مزارع کشاورزی این بخش ایفا کند.
این در حالی است که رودخانه بالهارود موران که از رودخانه‌های اصلی شهرستان گرمی است همچنان در حسرت زمین‌های کشاورزی موران در گذر از لابلای تپه‌ها و دشت‌های این بخش مرزی خاک وطن را می‌بوسد و برای همیشه از جغرافیای کشور خارج می‌شود.
از سوی دیگر براساس گزارش جهادکشاورزی گرمی از 120 هزار هکتار اراضی قابل کشت این شهرستان تنها 10 هزار هکتار آبی و نیمه‌آبی و بقیه دیم است که این نکته و روند خروج آب رودخانه‌های گرمی مغان از مرز کشور لزوم احداث سدهای متعدد و تاسیسات آبی نظیر بندهای تاخیری، کانال‌های آب بر و استخرهای ذخیره آب را با هدف مهار و مصرف بهتر آب برای توسعه کشاورزی و ایجاد رفاه و اشتغال در جامعه ضروری‌تر کرده است.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول