اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس شیلات و محیط زیست خبر داد:

مقاومت ماهی سفید در برابر پرمنگنات پتاسیم

خبرگزاری فارس: کارشناس شیلات و محیط زیست از مقاومت بالای مسمومیت ماهی سفید دریای خزر در برابر پرمنگنات پتاسیم خبر داد.

مقاومت ماهی سفید در برابر پرمنگنات پتاسیم
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، سیدمرتضی حسینی در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری به مسمومیت حاد پرمنگنات پتاسیم در ماهی سفید دریای خزر در شرایط هوادهی و بدون هوادهی اشاره کرد و اظهار داشت: ماهی سفید دریای خزر ممکن است دچار مسمومیت با پرمنگنات پتاسیم شود.
وی با بیان اینکه پرمنگنات پتاسیم به عنوان ضدعفونی کننده در مراکز تکثیر و پرورش به منظور بازسازی ذخایر استفاده می‌شود، افزود: آب این مراکز می‌تواند به ماده مذکور آلوده شود.
به گفته حسینی، برای سنجیدن مسمومیت حاد پرمنگنات پتاسیم در ماهی سفید دریای خزر در شرایط هوادهی و بدون هوادهی از روش ایستا و بدون تعویض آب استفاده شد.
کارشناس شیلات و محیط زیست با اشاره به آزمایش‌های انجام شده، تصریح کرد: ماهی سفید دریای خزر نسبت به بسیاری از ماهیان تست شده تا کنون مقاومت بالاتری به مسمومیت پرمنگنات پتاسیم دارد.
وی اذعان داشت: شدت مسمومیت پرمنگنات پتاسیم در شرایط هوادهی کم می‌شود و دلیل آن می‌تواند افزایش نرخ تجزیه پرمنگنات پتاسیم در اثر تلاطم بیشتر آب تانک‌ها باشد.

*باکتری سیتروباکترفروندی از ماهیان پرورشی جداسازی شد
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر نیز در این جلسه به بررسی و جداسازی باکتری سیتروباکترفروندی از برخی ماهیان پرورشی اشاره کرد و گفت: باکتری سیتروباکترفروندی جزو خانواده انتروباکترباسه است.
شهریار بهروزی با بیان اینکه این باکتری گرم منفی برای بعضی از موجودات پاتوژن و برای برخی دیگر فلور طبیعی است، افزود: باکتری سیتروباکترفروندی در لاک‌پشت سبز هاوایی جزو فلور نرمال محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: باکتری مذکور در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان میکرو فلور طبیعی است و به عنوان یک عفونت فرصت‌طلب ایجاد بیماری می‌کند.
به گفته بهروزی، باکتری سیتروباکترفروندی از ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان و ماهی آزاد اقیانوسی در کشورهای آمریکا، اسکاتلند و اسپانیا و همچنین از ماهی کپور در کشور هندوستان گزارش شده است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر با اشاره به اینکه باکتری سیتروباکترفروندی از آب، خاک، غذا، فاضلاب و از اندام‌های حیوانات بیمار یا سالم پستانداران، پرندگان، دوزیستان و خزندگان جدا شده است، تصریح کرد: این باکتری در ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان، کپور معمولی، خورشید ماهی و ماهی آنجل آکواریومی به عنوان یک عفونت فرصت‌طلب از اندام‌های کبد، کلیه و طحال جداسازی شده است.
وی علائم بیماری را در نقاط هموراژیک روی پوست، چشم و باله‌های ماهی دانست و خاطرنشان کرد: تعداد 108 عدد ماهیان پرورشی گرم‌آبی و تعداد 243 عدد ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان پرورشی از مزارع منتخب استان مازندران مورد بررسی باکتری‌شناسی قرار گرفت.
بهروزی با تاکید براینکه ماهیان به طور زنده با استفاده از کپسول اکسیژن با آب همان استخر به آزمایشگاه باکتری‌شناسی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر منتقل شدند، بیان داشت: این باکتری میله‌ای شکل گرم منفی از اندام کلیه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و اندام کلیه ماهی کپور معمولی جداسازی شد.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر به گزارش باکتری سیتروباکترفروندی از کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و اذعان داشت: ویژگی‌های این باکتری، تاریخچه، حیوانات حساس و میزبان‌ها و همچنین راه‌های انتقال، اپیزوتیولوژی، علائم درمانگاهی، تشخیص، کنترل، پیشگیری و درمان آن مشخص شده است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول