اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران:

شیوع بیماری، چالش اصلی توسعه آبزی‌پروری است

خبرگزاری فارس: کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: شیوع بیماری‌ها از چالش‌های اصلی توسعه آبزی‌پروری در جهان و ایران است.

شیوع بیماری، چالش اصلی توسعه آبزی‌پروری است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، عیسی شریف‌پور صبح امروز در جمع محققان و پژوهشگران آبزی‌پروری به نقش تحقیقات بهداشت و بیماری‌های آبزیان در آبزی‌پروری پایدار اشاره کرد و اظهار داشت: تامین امنیت غذایی یکی از سرفصل‌های مهم کشاورزی و زیربخش شیلات کشور محسوب می‌شود.
وی رسالت مجموعه تحقیقات را در هدایت و ارائه دستورالعمل‌های راهبردی بر مبنای نگاه محصولی مضاعف عنوان کرد و افزود: شیوع بیماری‌ها از چالش‌های اصلی توسعه آبزی‌پروری در جهان و ایران است.
شریف‌پور شیوع بیماری در آبزیان را سبب تحمیل خسارت فراوان به پرورش دهندگان و بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به‌ویژه در مناطق محروم دانست.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به عملکرد و برنامه‌های تحقیقاتی بهداشت و بیماری‌های آبزیان در برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: واقعیت‌ها و معضلات تولیدکنندگان آبزیان پرورشی و مشکلات موجود در عرصه منابع آب‌های دریایی و داخلی منطبق با برنامه‌های راهبردی محصولی شیلات و آبزیان کشور با توجه به نیازهای بخش‌های اجرایی طراحی و تدوین شده است.
وی توسعه تحقیقات و بهبود شرایط بهداشتی در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان را از سرفصل‌های مهم کاری ذکر کرد و اذعان داشت: ارتقای فعالیت سیستم ایمنی ماهی و میگو، مطالعه و ارزیابی روش‌های نوین تشخیص بیماری‌ها، امکان‌سنجی تولید ماهیان و میگوهای SPR و SPF، بررسی اپیدمیولوژیک و مطالعه بیماری‌های غیر عفونی در آبزیان پرورشی کشور از دیگر سرفصل‌های مهم کاری به شمار می‌رود.

* بهره‌گیری از ماتریس در برنامه‌ریزی نظام سلامت آبزیان کشور
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز در این جلسه به بهره‌گیری از ماتریس در طراحی و برنامه‌ریزی نظام سلامت آبزیان در آبزی‌پروری کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در برنامه‌های توسعه آبزی‌پروری کشور عدم توجه به زیرساخت‌های بنیادی در مقوله سلامت آبزیان در سال‌های اخیر بوده است.
سیدجلیل ذریه زهرا افزود: علیرغم سرمایه‌گذاری‌های کلان و رشد و توسعه در زمینه‌های مختلف آبزی‌پروری با بروز بیماری‌های نوظهور اپی- زئوتیک در کشور شاهد وقوع تلفات گسترده، خسارت‌های اقتصادی و کاهش تولیدات در عرصه‌های مختلف آبزی‌پروری هستیم.
وی بیماری لکه سفید در مزارع میگو، استرپتوکوکوزیس در مزارع ماهیان سردآبی و تلفات گسترده در ماهیان امور در مزارع گرم‌آبی کشور را از نمونه‌های بارز این امر برشمرد و تصریح کرد: طراحی و برنامه‌ریزی علمی توسط متولیان امر در مقوله بهداشت و بیماری‌های کشور یکی از راهکارهای موثر در برطرف کردن این معضلات است.
به گفته ذریه زهرا، با استفاده از ماتریس که شیوه جدیدی در مقوله طراحی و برنامه‌ریزی به منظور تحقق اهداف سازمانی است، می‌توان نسبت به برنامه‌ریزی نظام سلامت در آبزی‌پروری کشور اقدام کرد.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران شناسایی نقاط قوت و ضعف و نیز شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها براساس جایگاه و مکانیزم تاثیر عوامل مذکور را از موارد استفاده از ماتریس ذکر کرد و بیان داشت: وجود نیروهای متخصص در مقوله بهداشت و بیماری‌های آبزیان و تعداد مراکز آموزشی و دانشکده‌های دامپزشکی در کشور از نقاط قوت براساس اطلاعات دقیق و روش استاندارد در جدول ماتریس است.
وی کمبود امکانات آزمایشگاهی، نبود مراکز تشخیصی معتبر در کشور و نبود فرهنگ لازم و مصرف خودسرانه دارو را از نقاط ضعف در جدول ماتریس نامید و اذعان داشت: گسترش عوامل بیماری‌زا از طریق نقل و انتقال فرآورده‌های شیلاتی غیرمسئولانه، وقوع بیماری‌های نوپدید و بازپدید آبزیان و همچنین ورود عوامل عفونی اپی‌زئوتیک جدید از طریق واردات گونه‌های جدید غیرمجاز از تهدیدهای سلامت آبزیان در جدول ماتریس است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول