اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران:

آبزیان دریایی در اولویت تولید قرار دارند

خبرگزاری فارس: کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: انواع آبزیان دریایی پرورشی کشور در اولویت تولید قرار دارند.

آبزیان دریایی در اولویت تولید قرار دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، ابوالفضل سپهداری در جمع محققان و پژوهشگران آبزی‌پروری کشور به نقشه راه برنامه راهبردی نرم‌تنان، جلبک‌ها، غذاهای زنده و ماهیان زینتی اشاره کرد و اظهار داشت: موسسه تحقیقات شیلات ایران چهار هدف اصلی را در برنامه پنج ساله چهارم توسعه مورد بررسی قرار داده است.
وی ادامه داد: مشارکت در دستیابی به اهداف بهره‌برداری بهینه و توسعه پایدار فعالیت‌های شیلاتی از طریق انجام تحقیقات مستمر، منظم و به‌روز و همچنین کمک به ارتقای سهم ارزش افزوده زیربخش شیلات در اقتصاد کشور از طریق انجام تحقیقات لازم در تدوین راهبردها و تعریف سیاست‌های اجرایی به عنوان محور اصلی در بیان فعالیت‌ها و انتخاب عنوان‌ها در پروژه‌های تحقیقاتی مد نظر است.
سپهداری با بیان اینکه راهبردها و سیاست‌های مورد لزوم برای حمایت و پشتیبانی از برنامه مشخص شده است، تصریح کرد: مقطع زمانی برنامه در سه افق پنج سال نخست، پنج سال دوم و 10 سال آخر پیش‌بینی شده و بر این مبنا اقدام‌های لازم انجام می‌شود.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران بر برنامه‌های زمان‌بندی شده هدفمند دیگر آبزیان در توسعه فعالیت‌های شیلاتی تاکید کرد و افزود: بهره‌برداری بهینه از منابع و ذخایر ملی، افزایش مصرف سرانه آبزیان و تنوع‌بخشی به محصولات مصرفی، بازارهای مصرفی و اشتغال‌زایی به نحو شایسته باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به برنامه‌های محصولی گونه‌های ماهیان زینتی، غذاهای زنده، جلبک‌ها و دوکفه‌ای‌ها، خاطرنشان کرد: پرورش آبزیان در جهان در سال‌های اخیر روند افزایشی چشمگیری داشته است.
سپهداری 20 درصد مجموع تولید را ویژه انواع آبزیان ذکر کرد و بیان داشت: 29 درصد صید و تولید جهانی را آبزیان خوراکی تشکیل می‌دهند.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران صید و تولید 7.73 میلیون تن را مربوط به جلبک‌های دریایی و 26.4 میلیون تن را مربوط به جانوران آبزی پرورشی بیان کرد و یادآور شد: تولیدات دریایی شامل 8.5 میلیون تن انواع نرم‌تنان، 1.05 میلیون تن انواع سخت پوستان و 63/. میلیون تن انواع ماهی دریایی بوده است
وی با بیان اینکه 59 درصد صید و تولید را آبزیان پرورشی آب شیرین و آبزیان پرورشی دریایی تشکیل می‌دهند، ابراز داشت: در مجموع 38.5 درصد از آبزیان پرورشی هستند.
سپهداری آبزیان دریایی پرورشی را با 83.5 درصد، سخت پوستان 10.3 درصد و انواع ماهیان دریایی و انواع مهاجر را با 6.2 درصد مجموع جانوری پرورشی اعلام کرد و اذعان داشت: این ارقام نشان می‌دهد که نرم‌تنان بین جانوران پرورشی در سطح جهانی دارای بیشترین و ماهی‌ها کمترین میزان تولید بوده‌اند.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران محدود بودن ماهی‌های دریایی پرورشی را نشان دهنده مشکلات بیشتر در این زمینه برشمرد و افزود: میزان تولید ماهی‌های آب شیرین و ماهی‌های دریایی به ترتیب 54.4 و 6.3 درصد است.
وی با تاکید بر توجه به کمیت مقدار تولید در سطح جهانی و بررسی روش‌ها و فناوری پرورشی، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران اولویت باید به انواعی از آبزیان دریایی پرورش داده شود که در سطح جهانی در اولویت هستند زیرا روش‌های تکثیر و پرورش آنها به خوبی شناخته شده و دارای بازار است.
سپهداری به مسائل و مشکلات موجود در آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: با توجه به محدود بودن مطالعات مربوط به تولید تجاری آبزیان پرورشی، هرگونه برنامه‌ریزی در زمینه تکثیر و پرورش جلبک‌ها، نرم‌تنان و ماهیان زینتی در مرحله نخست باید به صورت تحقیقاتی انجام شده و پس از آن به صورت احداث واحد راهنما انجام شود.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه، تصریح کرد: با وجودی که گونه‌های بسیاری از نرم‌تنان پرورشی در سراسر سواحل جنوبی کشور وجود دارد اما تا کنون به بهره‌برداری از این ذخایر و امکان تکثیر و پرورش آنها توجه کافی نشده است.
به گفته وی، کارشناسان فرانسوی به این نتیجه رسیدند که موقعیت جغرافیایی منطقه به طور قاطع و کامل مناسب و آماده برای کشت و تولید انواع مختلف صدف‌های خوراکی در تمام سواحل است.
سپهداری خاطرنشان کرد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج طرح‌های پژوهشی و آزمایشی که در سال‌های برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مورد اجرا گذاشته شده، می‌توان اهداف کلی پرورش آبزیان مذکور را برای دوره‌های بعدی پیش‌بینی کرد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران بالا بردن سطح و کیفیت اطلاعات زیستی، فنی و اقتصادی در زمینه پرورش جلبک‌ها و نرم‌تنان را یکی از اهداف پیش‌بینی شده در برنامه توسعه کشور توصیف کرد و اذعان داشت: انتقال و جذب تکنولوژی پرورشی جلبک‌ها و نرم‌تنان کشور، بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌ها و امکانات آب‌های جنوبی کشور در زمینه پرورش جلبک‌های دریایی و نرم‌تنان قابل پرورش از جمله این اهداف است.
وی توسعه صادرات محصولات پرورشی دریایی به منظور کسب درآمد ارزی و تامین بخشی از مواد پروتئینی کشور از طریق ترویج مصوبات پرورشی را از دیگر اهداف برنامه توسعه در تولید آبزیان پرورشی عنوان کرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول