اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مشارکت‌های مردمی مرکز بهداشت بجنورد:

2 هزار رابط بهداشتی در بجنورد فعالیت می‌کنند

خبرگزاری فارس: مسئول مشارکت‌های مردمی مرکز بهداشت بجنورد از خدمات‌رسانی بیش از 2 هزار رابط بهداشتی و داوطلب سلامت در این شهرستان خبر داد.

2 هزار رابط بهداشتی در بجنورد فعالیت می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، زهرا جعفری در آستانه روز جهانی داوطلب سلامت و رابطان بهداشتی اظهار داشت: ‌برنامه داوطلبان سلامت شهرستان بجنورد در 20 مرکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی شامل 99 روستای اصلی، 56 روستای اقماری سیاری، هفت پایگاه ضمیمه و 10 پایگاه مستقل اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برنامه از سال 74 ابتدا در مراکز شهری و سپس از سال 80 در مراکز روستایی به اجرا درآمده است، گفت: یک‌هزار رابط روستایی، ‌946 رابط شهری (700 رابط بسیجی)، 337 رابط معلم، 59 هزار و 125 رابط دانش‌آموز، 50 داوطلب متخصص و 54 نفر رابط در ادارات شهرستان بجنورد فعالیت می‌کنند.
جعفری اظهار داشت: رابطان بهداشتی گروهی از مردم هستند که در قالب یک گروه مردم نهاد و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی از میان منطقه و محله سکونت خود با داشتن سواد و برخورداری از مقبولیت اجتماعی، ‌وقت کافی، ‌انگیزه و علاقه لازم انتخاب و دعوت به همکاری می‌شوند.
وی اضافه کرد: رابطان بهداشتی و داوطلبان سلامت افرادی خیراندیش و پیشتاز در همکاری و همیاری عمومی هستند که داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی،‌ در راه مشارکت و تأمین و ارتقای سلامت جامعه قدم می‌گذارند.
مسئول مشارکت‌های مردمی مرکز بهداشت بجنورد تصریح کرد: رابطان بهداشتی نه تنها با رفتارهای بهداشتی خود و اعضای خانواده‌شان الگویی عملی برای اهالی محله به حساب می‌آیند بلکه با همکاری رابطان محله‌های مجاور و دعوت از مردم برای اقدامات بهداشتی مشترک، ‌به کمک مسئولان اجرایی می‌آیند.
به گفته وی برنامه داوطلبان سلامت در قالب سازمانی غیر متمرکز با انگیزه‌های قوی و خود جوش جامعه‌نگر و مردمی به پدیده‌ای موثر تبدیل شده و به آن حد از تکامل رسیده است که نقش خود را به عنوان یکی از اصول بنیادی و شاخص تعالی سلامت جامعه به خوبی ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه با گذشت 20 سال از شکل گیری داوطلبان سلامت در کشور، بیش از 120 هزار نفر رابط بهداشتی در سراسر ایران با نظام سلامت همکاری می‌کنند، افزود: در چند سال اخیر با گسترش فعالیت‌های جلب مشارکت مردمی، به جذب داوطلبان متخصص از سازمان‌های دولتی و اداره‌ها نیز اقدام شده است که در یک تعامل دو طرفه، آموزش‌های مورد نیاز داوطلبان سلامت به آنها منتقل و مفاهیم بهداشتی و سلامتی نیز در ادارات ترویج می‌شود.
این کارشناس بهداشتی با اشاره به اینکه هر رابط بهداشتی پس از گذراندن دوره‌های آموزشی لازم می‌تواند آموخته‌های خود را حداقل به 50 خانوار منتقل کند، اظهار داشت: سلامت محور توسعه پایدار است و محور توسعه سلامت نیز زنان هستند و بر این اساس، تمرکز برنامه‌های بهداشتی و آموزش بهداشت بر روی زنان، ‌عامل حرکت جامعه به سوی توسعه خواهد بود و داوطلبان سلامت نیز بیشتر از زنان انتخاب می‌شوند.
وی تاکید کرد: ‌داوطلبان سلامت با آموختن صحیح و عمیق حقایق اساسی برای رسیدن به سلامت فردی، ‌خانوادگی و اجتماعی و انتقال آن‌ها به خانواده، ‌دوستان، ‌اقوام و همسایگان به زبان ساده، گام ارزنده‌ای در اشاعه فرهنگ سلامت برمی‌دارند.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول