اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با سومین روز شهادت امام حسین (ع) صورت گرفت؛

تشییع نمادین شهدای کربلا با حضور دسته‌‌های عزاداری در اردبیل

خبرگزاری فارس: همزمان با سومین روز پاسداشت شهدای کربلا و همنوا با ام‌المصائب حضرت زینب (س) و نیز یوم شهادت امام سجاد (ع) دسته‌‌های عزاداری اردبیل تشییع نمادین شهدای کربلا را برگزار کردند.

تشییع نمادین شهدای کربلا با حضور دسته‌‌های عزاداری در اردبیل
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که از صبح امروز و با حضور دسته‌‌های مختلف عزاداری از محلات شش‌گانه اردبیل، زنجیرزنان و سینه‌زنان از مقابل مسجد اعظم اردبیل آغاز شده؛ عزاداران در حالی که در سوگ شهادت به خون خفتگان کربلا اشک ماتم می‌ریختند و بر سر و سینه می‌زدند به صورت نمادین شهدای با عظمت کربلا به ویژه امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را تشییع کردند.
در این تشییع عزاداران به صورت نمادین تابوت‌هایی را با خود حمل می‌کردند و بعد از گذر از خیابان‌های مختلف و همچنین محلات شش‌گانه قرار است همزمان با این مراسم نماز ظهر و عصر را در مسجد جامع اردبیل برگزار کرده و عزاداری به شکل منسجم در این مکان برپا شود.
همچنین در بسیاری از محلات شهر حسینی اردبیل و شهرستان‌های دیگر همزمان با سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یارانش و همچنین یوم شهادت زین‌العابدین و سیدالساجدین امام سجاد (ع) مراسم سنتی شبیه‌خوانی در حال برگزاری است.
شبیه‌خوانی نمایشی است که با مضامین تعزیه اجرا می‌شود به طوریکه تصویرسازی عالی از واقعه عاشورا در شبیه‌خوانی‌ها تاثیرگذاری پیام عاشورا را ملموس و عینی می‌کند.
شبیه‌خوانی و تعزیه‌گردانی از جمله آداب و رسوم مردم دیار اردبیل است که در ایام ماه محرم به ویژه روزهای عاشورا سومین روز شهادت شهدای کربلا و همچنین اربعین به شکل باشکوه و با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم تعزیه‌گردانان و مداحان اهل بیت در نقش‌های متفاوت گروه امام و گروه مخالف در حالی که لباس متفاوتی را به تن کرده‌اند، صحنه‌هایی از حادثه کربلا و نینوا را به نمایش می‌گذارند و اهالی نیز در حالی که در همان میدان و محل گرد هم آمده‌اند در مصایب ائمه اطهار اشک ماتم می‌ریزند.
در آیین شبیه‌خوانی اردبیلی‌ها لباسی که شمر و اصحاب خوار و ذلیل شده یزیدیان بر تن می‌کنند به رنگ قرمز ارغوانی است در حالی که لباس اصحاب و یاران امام حسین (ع) به رنگ سبز و سیاه است که نشان از امامت و رسالت دارد.
همزمان با سالروز شهادت چهارمین امام شیعیان و روز سوم شهدای کربلا اغلب مکان‌ها و بازار سنتی اردبیل به حالت تعطیل درآمده و در این روز بازار احسانات و نذری نیز داغ است به طوریکه عزاداران تا غروب آفتاب با زینب بلاکش هم‌نوا شده و در سوگ سومین اختر درخشان آسمان امامت و ولایت و همچنین مصیبت اسرای کربلا عزاداری کرده و بر سر و سینه می‌زنند و اشک ماتم می‌ریزند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نظیر این مراسم در جای جای استان اردبیل در حال برگزاری است و سخنرانان در این محافل سعی می‌کنند بخشی از مصائب حضرت زینب کبری و امام سجاد را تبیین و تشریح کنند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول