اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر:

آبزی‌پروری نیازمند مدیریت علمی یکنواخت است

خبرگزاری فارس: کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر گفت: مدیریت علمی یکنواخت می‌تواند مشکلات آبزی‌پروری را کاهش دهد.

آبزی‌پروری نیازمند مدیریت علمی یکنواخت است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، مریم قیاسی صبح امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری به ارزیابی مهم‌ترین عوامل خطرساز در مدیریت بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان در استان مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: اطلاعات مربوط به وضعیت بهداشتی تعدادی از مزارع تکثیر و پرورش قزل‌آلای رنگین‌کمان در استان مازندران در سال‌های 85 تا 87 در دو محور تکمیل پرسشنامه و نمونه‌برداری ماهی و غذا جمع‌آوری شد.
وی ادامه داد: با توجه به عدم تغییر در مساحت زیر کشت میانگین تولید مزارع از 75.3 تن در سال 85 به 106.4 تن در سال 87 رسیده که ناشی از تولید متراکم و پرورش ماهی در وزن‌های بالا است.
قیاسی مهم‌ترین منبع آبی مورد استفاده برای پرورش بیش از 75 درصد مزارع را رودخانه، چاه و چشمه عنوان کرد و افزود: بتدریج میزان اکسیژن محلول ثبت شده در این سال‌ها در آب ورودی کاهش یافته و میزان دمای آب و PH آن افزایش داشته است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با بیان اینکه بروز بیماری و تلفات در این سال‌ها رشد صعودی داشت، تصریح کرد: در 56 درصد مزارع در سال 85، 71 درصد در سال 86 و در 85 درصد مزارع در سال 87 بروز بیماری و تلفات گزارش شده است.
وی استرپتوکوکوزیس را مهم‌ترین بیماری باکتریایی مشاهده شده در مزارع پرورش قزل‌آلای رنگین‌کمان معرفی کرد و گفت: بیماری دهان قرمز از دیگر بیماری مشاهده شده در این مزارع است.
قیاسی نقل و انتقال ماهیان بدون توجه به وضعیت بهداشتی آنها از هراز به دیگر مناطق مازندران در سال‌های 86 و 87 را از دلایل گسترش بیماری در تمام مزارع دانست و خاطرنشان کرد: اپیدمی ساپرولگنیازیس از دیگر بیماری قزل‌آلای رنگین‌کمان است که در سال‌های 86 و 87 در ماهیان پرواری مشاهده شده است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر علت بروز این پدیده را تمایل پرورش دهندگان به عرضه ماهی در وزن‌های بیش از 500 گرم ذکر کرد و بیان داشت: پرورش ماهی در وزن بالا موجب طولانی شدن دوره پرورش و رسیدگی جنسی در ماهیان می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت‌های درمان و ضد عفونی، افزود: نتایج نشان داده که در 75 درصد مزارع در سال 87 ترکیبی از عملیات ضد عفونی و درمان انجام شده است.
قیاسی به استفاده نامناسب از داروهای آنتی‌بیوتیکی مصرفی در مزارع هشدار داد و ابراز داشت: به دلیل مصرف نامناسب مقاومت‌های دارویی نسبت به اکسی تتراسایکلین و تتراسایکلین دیده شده و برای برطرف کردن این معضل مصرف فلورفنیکل به منظور کنترل استرپتوکوکوزیس در مزارع رایج شده است.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر بالا بودن میزان TVN و پراکساید غذا را سبب بروز مشکلات در تعدادی از مزارع دانست و ادامه داد: این امر نشان دهنده مدیریت نامناسب در تغذیه مزارع است بنابراین یک مدیریت علمی یکنواخت می‌تواند مشکلات پرورش را کاهش دهد.

* آلودگی انگلی کپور در مزارع پرورشی مازندران بررسی شد
عضو هیئت علمی دانشگاه علمی کاربردی استان گلستان نیز با اشاره به وضعیت آلودگی‌های انگلی کپور معمولی مزارع پرورشی استان مازندران یادآور شد: انگل‌های پوست، آبشش و گوارش ماهی کپور معمولی در یکی از مزارع پرورشی مازندران مورد بررسی قرار گرفت.
حسین انوری‌فر افزود: ماهیان پس از صید به صورت زنده به آزمایشگاه منتقل شده و پس از زیست‌سنجی و آرام‌سازی ماهی، بررسی‌های انگلی با استفاده از استریو میکروسکوپ و میکروسکوپ نوری بر آبشش، پوست و روده این ماهیان صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در مجموع 37 قطعه ماهی مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: 23 قطعه از ماهیان آلوده به انگل بودند.
انوری‌فر به آلودگی پوست و آبشش این ماهیان اشاره کرد و گفت: تنها انگل گوارشی یافت شده نماتود بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علمی کاربردی استان گلستان بیشترین محل هجوم انگل را به قسمت پوست ماهی عنوان کرد و اذعان داشت: انگل کاستیا دارای بیشترین فراوانی بین انگل‌ها در ماهی کپور معمولی بود.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول