اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشکده میگوی کشور:

بیماری چالش اساسی صنعت میگوپروری است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشکده میگوی کشور گفت: بهداشت و بیماری‌های میگو یکی از چالش‌های صنعت میگوپروری است.

بیماری چالش اساسی صنعت میگوپروری است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، عقیل دشتیان‌نسب صبح امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری به بررسی مدیریت بهداشت و بیماری‌های میگو در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگوی استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: با گسترش فعالیت‌های میگوپروری در جهان این صنعت شاهد بروز بیماری‌های جدیدی است.
وی بهداشت و بیماری‌های میگو را یکی از چالش‌های اساسی صنعت میگوپروری عنوان کرد و افزود: میگوپروری در استان بوشهر از یک دهه اخیر آغاز شده و در این مدت رشد خوبی داشته است.
دشتیان‌نسب با اشاره به اهداف پروژه پرورش میگو، تصریح کرد: پروژه شناسایی عوامل بالقوه بیماری‌زا در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگوی استان بوشهر، شناسایی نقاط قوت و ضعف مدیریت بهداشتی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو و تعیین شدت آلودگی مراحل مختلف رشد میگوها به عوامل بیماری‌زا از سال 84 تا 87 اجرا شده است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده میگوی کشور خاطرنشان کرد: در این مطالعه 8 هزار و 639 نمونه میگوی مولد، تخم میگو و مراحل لاروی میگوها از مراکز مختلف تکثیر بوشهر مورد آزمایش قرار گرفت.
وی ادامه داد: تعداد 2 هزار و 374 قطعه میگوی جوان و بالغ نیز از مزارع مختلف پرورش میگو در سایت‌های پرورشی استان بوشهر مورد آزمایش‌های باکتری‌شناسی، انگل‌شناسی و ویروس‌شناسی قرار گرفتند.
به گفته دشتیان‌نسب، آزمایش‌ها نشان داده که تعداد 12 گونه ویبریو از مراکز تکثیر و مزارع پرورشی استان بوشهر جداسازی شدند در صورتی که در سال 85 با 10 گونه تنوع بیشتری بین گونه‌های جداسازی شده ویبریوها دیده می‌شد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده میگوی کشور به آزمایش‌های قارچ‌شناسی میگوهای پرورشی اشاره کرد و گفت: 14 کلنی قارچ مختلف متعلق به 11 جنس مختلف در این سال‌ها جداسازی شدند که بیشترین تنوع قارچ‌های جداسازی شده مربوط به سال 84 است.
وی با بیان اینکه در بررسی‌های انگل‌شناسی تنها سه انگل تک‌یاخته جداسازی شد، بیان داشت: تست‌های PCR نشان داده که حداقل سه ویروس TSV، IHHNV و WSSV احتمال بروز در مراکز تکثیر و مزارع پرورش استان بوشهر را دارند.
دشتیان‌نسب گفت: بررسی‌های مدیریت بهداشتی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگوی استان بوشهر نشان داده که اجرای مجموعه عملیات ایمنی زیستی آموزش کارکنان و مدیران، ایجاد حصار و کنترل آمد و شد افراد، جداسازی بخش‌های تمیز و آلوده در مرکز تکثیر، ضد عفونی‌های موثر، برداشت خاک سیاه در استخرهای پرورشی، بررسی بیماری‌ها قبل از ذخیره‌سازی پست لاروها و... در سال‌های اجرای طرح نسبت به سال‌های قبل از آغاز پروژه به میزان بیش از 90 درصد بهبود یافته است.

* عامل بیماری استرپتوکوکوزیس با تعیین توالی DNA شناسایی شد
کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر نیز با اشاره به شناسایی سویه‌های مختلف عوامل استرپتوکوکوزیس در برخی استان‌ها با روش تعیین توالی DNA گفت: تعداد 515 نمونه ماهی قزل‌آلای آلوده به بیماری استرپتوکوکوزیس به منظور شناسایی سویه‌های مختلف عوامل این بیماری با استفاده از روش تعیین توالی DNA از 67 مزرعه پرورش ماهی از هشت استان کشور جمع‌آوری شد.
رضا پورغلام متذکر شد: پنج گونه قزل‌آلا ابتدا با روش‌های میکروبی و بیوشیمیایی و پس از آن با روش PCR شناسایی و تایید شدند.
وی با بیان اینکه نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که سه سویه مختلف از S. uberis در استان‌های مورد بررسی وجود دارد، اذعان داشت: بین این نمونه‌ها سویه‌های مختلفی مشاهده نشده است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول