اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دهه اول محرم در گلستان؛

محرم برای شیعیان بوی غربت می‎دهد

خبرگزاری فارس: عشق به امام‎حسین ‎(ع) پیر و جوان نمی‌شناسد، تنها آداب عاشقی می‎داند و بس و ماه محرم برای شیعیان همیشه بوی غربت می‌دهد.

محرم برای شیعیان بوی غربت می‎دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این روزها در تاسوعا و عاشورای سید‎ و‎ سالار‎ شهیدان، دلدادگان کوی حسینی، راه طریقت در پیش گرفته‎اند و به‎ نحوی می‎خواهند ارادت خویش را با فطرتی که در رگ‎های‎شان عجین شده به کسانی که حتی چشم دیدن پرچم عزای مولای‎مان را ندارند، نشان دهند. چراکه شیعه همواره آموخته است بر قاتلان شهیدان کربلا، لعن ابدی بفرستد و تا زمانی‎ که این نفس‎ها قدرت زندگی داشته باشند، این عشق و ارادت، ذره‎ای کم نخواهد شد.
خدای مهربان بار دیگر دعای بندگانش را اجابت فرمود تا بار دیگر محرمی را ببینند و عشق به سیدالشهدا را در نظر همگان به تصویر بکشند، نمی‎دانم چه تاسفی باید خورد بر حال آنانی که گل ‎سرسبد بهشت را به تیغ خصم سپردند، بی‎آنکه بدانند تاریخ هیچگاه این جنایت نابخشودنی را از یاد نخواهد برد.  

* ایستگاه‎های صلواتی حکایت از عشقی جانگداز دارد
حتما این روزها به کوچه‎های محرم سر زده‎ای، هر جا که قدم می‎گذاری خیمه‎ای برپاست، در گوشه‎ و ‎کنار این شهر ایستگاه‎های صلواتی پذیرای عزاداران می‎شوند، شیر می‎دهند، چای و خرما پذیرایی می‎کنند و بعضی هم اسپند دود می‎کنند، چه احساس قشنگی در جای‎ جای کشورمان به‎چشم می‎خورد، آخر این چه عشقی است که همه را مجذوب خود کرده، مولایم!!! با دل‎ها چه کرده‌ای که مشتاقانه در عزایت، رسم مهمان‌نوازی را پیشه خود کرده‎اند، می‎دانم که میزبان اصلی تو هستی، اما اینجا حکایت از عشقی جانگداز است که اینچنین، همه را به شور فرا خوانده و حدیث یکرنگی‎اش چنان بر دل‌ها نشسته که همه با جان و دل، خود را وقف این خیمه حسینی کرده‎اند و بی‎اجر و مزد، به مهمانان اباعبدالله (ع) خدمت می‎کنند.

* هرکسی به خیمه‎ها می‎آید، میزبانان او را به صلواتی تمنا می‎کنند
برپایی این مراسم سال‌هاست که عظمتش با خیل عظیم عزادارن همراه شده و هرکسی به خیمه‌ها می‎آید، میزبانان او را به صلواتی تمنا می‎کنند و زائران حسینی هم با شور و شوق فراوان، مدت‌ها در این هوای سرد می‎ایستند تا نذر حسینی را به منزل ببرند و آن را با غذای خود متبرک کنند.
از یک عزادار حسینی که با بی‌قراری درخواست نذری می‎کند دلیل آمدنش را می‎پرسم، او که اشک در چشمانش حلقه زده و بغض گلویش را می‎فشارد، می‎گوید: برای شفای مریضم اینجا آمده‎ام  و اطمینان دارم سید‎ و‎ سالار ‎شهیدان به این خیمه‎ها نظر دارد و حتما بیمارم شفا می‎یابد، آخر طبیبم دست ‎رد بر سینه جواب کرده‎ها نمی‎زند، این را می‎گوید و از کنارم آرام آرام دور می‎شود.

* خداوند لطفش را شامل حال‎ ما کرده است
آن طرف‎تر مردی که از اتومبیلی مدل بالا به طرف ایستگاه صلواتی دوان‎ دوان می‎آید نظرم را به خودش جلب می‎کند، آخر او که مشکل مادی ندارد پس چرا با عجله خود را به جمع عزادارن رسانده، جلوتر می‎روم و دلیلش را جویا می‎شوم، شهابی می‎گوید: من و همسرم سال‌ها از نعمت فرزند محروم بوده‎ایم اما با توسل به سیدالشهدا (ع)، خداوند لطفش را شامل حال ما کرده و همسرم اکنون هفت‎ماهه باردار است و من برای همسر و فرزندم می‎خواهم این نذری را ببرم که عشق به امام حسین (ع) از هم‎اکنون با گوشت و خون فرزندم آمیخته شود.

* به برکت خون‎شهداست که می‎توانیم پرچم عزای حسین (ع) را برپا کنیم
وانت‎باری غذاهای نذری امام‎حسین ‎(ع) را در ظرف‎های یک‎بار مصرف گذاشته و با همکاری دو نفر دیگر آن را داخل نایلون‎هایی به‎ طرف ایستگاه صلواتی می‎بردند، بعد از اتمام کارشان به پیرمرد مسنی که بانی این کار است، می‎گویم در این هوای سرد چه هدف و انگیزه‎ای شما را به اینجا کشانده است و کریمی می‎گوید: سال‌های پیش با همسرم به ایستگاه صلواتی آمده بودیم و همسرم نذر کرد که اگر صاحب ‎خانه شویم در حد توان‎مان طعامی به عزاداران حسینی بدهیم و با توکل به خداوند خانه‎دار شدیم و چند‎ سالی است که توفیق داریم با فرزندانم به عشق امام ‎حسین‎(ع) از چند روز قبل از تاسوعای حسینی تدارکات این ضیافت را ببینیم.
وی که 64 سال از بهار زندگی‎اش گذشته است، اظهار می‎دارد: از موقعی که این کار را کرده‎ام برکت زیادی وارد خانه‎‎ام شده، حتی سالی بوده که توان برآورده‎ کردن نذرم را نداشته‎ام ولی به برکت امام‎حسین‎ (ع) اسباب نذرم فراهم شده است.
کریمی در ادامه می‎گوید: جوانان باید قدر خودشان را بدانند که در مملکت اسلامی زندگی می‎کنند چراکه این کشور به برکت خون ‎شهداست که می‎توانیم پرچم عزای ‎حسین‎ (ع) را برپا کنیم و نباید جوانان خون ‎شهدا را پایمال کنند و در سینه‎زنی‎ها، تکایا، در مساجد باید حضوری گسترده داشته باشند تا دشمن هیچگاه چشم طمع به کشور ما نداشته باشد، پشتیبان ولایت‎ فقیه باشند و حرکت‌شان، رفتارشان، ظاهرشان و باطن‎شان همه ‎و‎ همه حسینی باشد نه فقط در ماه محرم و صفر بلکه در تمام سال باید عمل‎شان حسینی باشد.

* شاید برخی هنوز پیام محرم را نمی‎شناسند
از زن و شوهر جوانی که در کنار ایستگاه صلواتی ایستاده‎اند از شور و حال ماه محرم در سطح شهر می‎پرسم که جوابم می‎دهند این تکیه‎ها و خیمه‎های حسینی به خاطر عزای اباعبدالله ‎الحسین ‎(ع) و یارانش برپا شده است، با چشمانی اشک‌بار به این بیرق‎های سیاه می‎نگرند و در سوگ این ایام محزون هستند ولی افسوس چشمانی را نیز می‎بینیم که انگار هنوز ماه محرم برای‎شان شروع نشده، شاید هم پیام محرم را نمی‎شناسند البته آنها خودشان را هم نشناخته‎اند زیرا چشمی که برای امام‎ حسین‎ (ع) گریه کند دیگر هر چیزی را نخواهد دید، ای کاش جوانان ما به خود بیایند و درک کنند که امام‎ حسین ‎(ع) برای چه هدفی قیام کرد، برای چه جنگید و بهترین افرادش را در این راه از دست داد و باید متوجه باشیم که مهم‌ترین هدف آن حضرت، اجرای امر‎ به‎ معروف و نهی ‎از‎ منکر در جامعه بود.
آری نام محرم برای شیعیان بوی غربت می‎دهد، بوی اشک و ناله‎های جانسوز را به یاد می‎آورد، بوی خیمه‎هایی سوخته و قلب‎هایی شکسته را فریاد می‎زند، آری محرم قصه عشقی ابدی است که در مقابلش کینه‎ای شیطانی ایستاده تا طعم تلخ جهنم را برای شیطان‎صفتان به خسرانی همیشگی مبتلا کند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول