اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

محرم و عاشورا زمان و مکان نمی‌شناسد

خبرگزاری فارس: محرم و عاشورا زمان و مکان نمی‌شناسد.

محرم و عاشورا زمان و مکان نمی‌شناسد
به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، دشمنان نظام در صدد ضربه زدن به فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی هستند.
برخی‌ها با بی‌شرمی و بدون در نظر گرفتن حرمت ماه  محرم که معمار کبیر انقلاب فرمود ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم، با حرمت شکنی ماه محرم و صفر و کنایه زدن به ارکان نظام اسلامی سعی بر زیر سؤال بردن ماه محرم و صفر دارند.
اما ما از کسانی که با این تحلیل‌های آبکی و قلم‌های مسموم خود سعی بر زیر سؤال بردن عاشورا و کربلا و احترام آن نزد مردم را دارند، می‌گوییم، در این ماهی که آسمان و زمین بر مظلومیت سالار شهیدان می‌گرید و حتی عده‌ای از مسیحیان نیز برای مصیبت امام حسین(ع) و اهل بیت و انصارش عزاداری می‌کنند، شما چرا با اعتقادات ملت این‌گونه بازی می‌کنید.
یک روزنامه‌نگار لرستانی در این خصوص به خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: گرچه امام حسین (ع) و یارانش در کربلا به شهادت رسیدند، اما اسلام را حیاتی دوباره بخشیدند، رسمِ ستم ستیزی را به جهانیان آموختند و خود نیز به فیض بزرگ شهادت دست یافتند.
عباس جودکی افزود: آنان برای همیشه تاریخ، در نگاه دین‌مداران و عدالت خواهان جایگاهی شکوهمند یافتند و محبوبِ دل‌های مؤمنان شدند.
وی افزود: با این حال، قیام پیروزمندانه امام حسین(ع)در عاشورای سال 61 هجری، با نثار خون‌های پاک عزیزان، بی‌قراری‌های کودکان، بی‌پناهی‌های بانوان و یا صحنه‌هایی آکنده از «مصیبت» و «مظلومیت» رقم خورد و بر این اساس، یادآوری اخبار آن قیام خونین، همواره عواطف انسان‌ها ـ مسلمان و نامسلمان ـ را به تأثر واداشته است.
وی تصریح کرد: در طول تاریخ به برپایی عزاداری ـ با شکل‌های گوناگون ـ انجامیده است، از این رهگذر، پس از گذشت 14 قرن و اندی، همچنان درس‌ها و پیام‌های آن قیام تازه و زنده مانده است.
جودکی با بیان اینکه از دیرباز تاکنون، همواره مخالفانی نیز وجود داشته‌اند که عزاداری برای امام حسین(ع) را انکار کرده و یا درباره آن شبهه و تردید روا داشته‌اند، گفت: گاهی کوشیده شده تا مشروعیتِ عزاداری برای امام حسین(ع) را نفی کنند و گاهی نیز کارکردهای اجتماعی آن را زیر سؤال برده‌اند.
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس در پلدختر با بیان اینکه  امروزه، عزاداری برای امام حسین(ع) اخیر از تردید و انکار و با این گونه شبهات مواجه است و گفته می‌شود، چرا باید برای حادثه‌ای که قرن‌ها از وقوع آن گذشته، عزاداری و گریه کنیم و پرسش‌های از این قبیل در پاسخ  گفت: عزادارى نوعى پیوند محکم عاطفى با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است و به تعبیر استاد مطهرى: «گریه بر شهید شرکت در حماسه اوست.
وی افزود: این تحول روحانى که در جلسات عزادارى ایجاد مى‏شود، زمینه را براى تحولات اجتماعى فراهم ساخته و در واقع زمینه را براى حفظ آرمان‏هاى آن حضرت و پیاده کردن آن فراهم مى‏سازد، چنان که امام راحل مى‏فرمود، ما هر چه داریم از محرم و عاشورا داریم.
امین عینی‌پور گفت‌: انقلاب اسلامى ایران و هشت سال دفاع سرفرازانه و پیروزمند ارتباط مستقیمى با مجالس سوگوارى و عزادارى دارد و در طول تاریخ نیز شیعیان با همین مجالس عزادارى، توانسته‏اند هویت جمعى خود را حفظ و در برابر ظالمان و فاسدان ایستادگى کنند.
وی تاکید کرد: گریه بر امام حسین‏(ع) و حزن و اندوه، بر مصائب آن حضرت موجب تحول درونى گشته و به دنبال آن عامل رشد روحانى انسان مى‏گردد و پس از آن مقدمات تقوا و نزدیکى آدمى را به خدا فراهم مى‏سازد.
این استاد دانشگاه با اشاره به شعار حماسه آفرین امام حسین (ع) در روز عاشورا که فرمود، فإنّی لا أرى الموت إلا سعادة ولا الحیاة مع الظالمین إلا برماً افزود: مردم از طرفى با انعقاد پیمان ناگسستنى با مظلومى که مرگ در راه عقیده را سعادت و سازش با ستمگر را مایه ننگ مى‏داند وفادارى خود را در عدم سازش با ظالمان و مبارزه بى‌امان با هرگونه مظاهر استبداد اعلام مى‏کنند.
وی گفت: همین وفادارى‏ها است که ملت‏ها را در برابر طمع استعمار گران بیمه مى‏کند و راه نفوذ استثمارى را براى همیشه مسدود مى‏سازد.
عینی‌پور یکى از برکات پربار عزادارى و گریه براى حضرت سیّد الشهداء(ع)، را وحدت و هماهنگى میان اقشار مختلف اسلامى است می‌داند و اظهار داشت: در سایه گردهمایی مردم در ایام سوگوارى حضرت در مساجد و تکایا و در سینه زنى‏هاى خیابان‏ها و ناله‏ها و سینه‏زنی‌های هماهنگ، قلب‌های مردم را با یکدیگر نزدیک کرده و کدورت‏ها را برطرف ساخته و باعث یکپارچگى ملت اسلامى مى‏شود.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر، برگزاری مراسم‌های سخنرانی و عزاداری را بستری مناسب برای ارتقای دانش و بینش عمومی مردم نسبت به نهضت عاشورا و اهداف والای امام حسین(ع) دانست و  ادامه داد: این مهم محقق نمی‌شود مگر با بهره‌گیری از سخنرانان آگاه و مطلع که توانایی تبیین دقیق و صحیح فلسفه قیام عاشورا را داشته باشند.
غلام‌رضا محمودی با تأکید بر ضرورت افزایش بصیرت جامعه نسبت به اهداف واقعه کربلا اظهار داشت: مبلغان باید با بهره‌گیری از تبلیغ چهره به چهره در راستای نشر و توسعه فرهنگ عاشورا و ارتقای سطح آگاهی معارف دینی و بصیرت نسل جوان به کار بگیرند.
محمودی اقامه نماز در صحنه کربلا را به عنوان بالاترین پیام عاشورا، دانست و گفت: بالاترین پیام سیدالشهدا، در روز عاشورا، تسلیم در برابر خداوند سبحان بود یاران آن حضرت نیز چنین بودند و در برابر امام خویش می‌گفتند، انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامة; من تا روز قیامت، با هر که با شما [معصومان] سازش کند، سازش می‌کنم و با هر که بر شما [معصومان] سر جنگ داشته باشد می‌جنگم.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول