اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه لرستان:

روز عاشورا پرده نیرنگ و ریا پاره شد

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید دانشگاه در لرستان گفت: در عاشورا پرده نیرنگ و ریا پاره و بصیرت خواص و عوام برای تشخیص حق از باطل سنجیده شد.

روز عاشورا پرده نیرنگ و ریا پاره شد
محمد‌رضا بازگیر امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در خرم‌آباد ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان عالم حضرت حسین بن علی (ع) و یاران با وفایش اظهار کرد: امروز برخی‌ها به دنبال کم‌رنگ کردن مراسم‌ها سوگواری ایام عاشورا یا لااقل خواهان کاهش تمرکز بر روی آن هستند.
وی افزود: این به دلیل مخالفت با خود عاشورا نیست بلکه به دلیل مخالفت با آثار و پیام‌های آن است، بنابراین چون نمی‌خواهند مستقیماً با آن مخالفت کنند می‌گویند این گریه و زاری‌ها چه تأثیری دارد، برای همین دو حدیث از امام جعفر صادق (ع) و امام رضا (ع) نقل می‌کنم و سپس به بعضی از آثار گران‌بهایی که عاشورا برای مسلمانان داشته می‌پردازیم.
وی بیان کرد: امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید، هرکس در مصیبت جدم حسین(ع) مردم را بگریاند و اگر فقط  تنها خودش گریه کند، بهشت بر او واجب می‌شود، یا اینکه امام رضا (ع) می‌فرماید، زمانی که ایام محرم فرا می‌رسد، لبخند از روی لبان پدرم محو می‌شود.
‌بازگیر ادامه داد: با توجه به این دو حدیث و احادیث بی‌شمار دیگر عظمت سوگواری برای امام حسین (ع) و ادامه آن برای ما معلوم می‌شود.
این استاد دانشگاه لرستان گفت: اما چرا عده‌ای با توجه به این احادیث، مزورانه به فرهنگ عاشورا می‌تازند، آن را باید در پیام‌ها، نمادها و فرهنگ عاشورا جست‌وجو کرد، چون باید ما بدانیم امام حسین(ع) برای چه چیزی قیام کرد، آیا برای حکومت کردن قیام کرد؟ چون زمانی که یزید ‌از وی خواست بیعت کند، گفته بود حکومت هر کدام از سرزمین‌های عراق یا حجاز یا هر کجای دیگر را می‌خواهی به تو می‌دهم، آیا برای مال دنیا قیام کرد؟ همه مسلمان و غیرمسلمان می‌دانند این خانواده به مال دنیا بی‌اعتنا بوده و همیشه آن را در راه خدا انفاق می‌کردند، پس امام حسین (ع) و یاران با وفایش برای تحقق چه هدفی شهید شدند.
بازگیر تصریح کرد: اگر کمی عمیق‌تر فکر کنیم می‌بینیم که اسلام دین ظلم‌ستیز، پویا، حرکت‌آفرین، احیاگر و... است و عاشورا مبدأ جدیدی در حیات اسلام است.
وی افزود: عاشورا معنای کلماتی همچون انسانیت، شهامت، وفاداری، همگامی، عدالت، آزادی، ظلم ستیزی و... در عاشورا دوباره باز تعریف می‌شوند، تعاریفی که کشورهای اسلامی هم اینک با توجه به تعریف عاشورایی آن‌ها از ظالمان و طاغوتیان زمان خود سرپیچی کرده و دیکتاتور، فرعون و... را به زیر می‌کشند تا شریعت اسلام در کشورهایشان جاری شود و این نخستین مبنایی است، که مورد مخالفت عده‌ای قرار می‌گیرد، آیا شهادت امام حسین (ع) جز برای برپایی حکومت قرآن و گسترش عدالت میان مردم و توزیع عادلانه داده‌های خداوند، آزادی، کرامت مسلمانان و نابودی ظلم و ستم بود.
این استاد دانشگاه لرستان گفت: در عاشورا پرده نیرنگ و ریا پاره شد و آن‌هایی که به خاطر دنیاطلبی و قدرت مسلمان شده بودند روسیاه شدند.
بازگیر تصریح کرد: در روز عاشورا بصیرت خواص و عوام برای تشخیص حق از باطل سنجیده شد، آن‌هایی که به دنبال دنیا بودند خیلی زود از امام خود دل کندند و در مقابلش ایستادند، بصیرتی که امام صادق (ع) می‌فرماید عمویم عباس ابن علی(ع) بصیرتی نافذ و ایمانی محکم داشت.
وی اظهار کرد: یکی از ثمره‌های عاشورا همین بصیرت است، که این بصیرت سبب شد در سخت‌ترین شرایط عده‌ای در کنار حق ایستادند و جان خود را فدا کردند، ولی از وفاداری به امام خود دست برنداشتند.
این استاد لرستان عنوان کرد: یکی دیگر از ثمرات عاشورا مهار نفس بود، زمانی که حضرت عباس (ع) به آب می‌رسد دست در آن می‌برد ولی از آن نمی‌نوشد چون امام و فرزندانش تشنه هستند، لگام بر نفس خود می‌زند حال مقایسه کنید آن را با زمان حال که عده‌ای برای به دست آوردن پست‌ها و مقام‌های دنیوی چه آشوب‌هایی به پا نکردند و چگونه در مقابل ولی خود نایستادند یا دست به چه اختلاس‌های بزرگی نمی‌زنند برای مال دنیا، این افراد نمی‌خواهند پیام عاشورا که گذشتن از خود و دنیا برای رسیدن به خداست پرشور برگزار شود و به گوش جهانیان برسد.
وی افزود: این افراد می‌خواهند شفاعت و توسل را از مردم بگیرند، چیزی که وهابیون با آن مخالفند، چرا یک عده‌ای در جبهه وهابیون می‌ایستند و در مقابل عاشورا موضع می‌گیرند؟ چون زمزمه‌ها و گریه برای این است که ائمه اطهار شفیع روز قیامت باشند تا مردم را شفاعت کنند دلیل مخالفت با آن چیست؟ عدم اطاعت از ولایت را ترویج کنند، بی‌وفایی و دنیا‌گرایی را ترویج کنند.
این استاد دانشگاه لرستان گفت: پیام‌های دیگری نیز در عاشورا نهفته است که موجب عصبانیت خیلی‌ها می‌شود، در نتیجه با حمله به گریه کردن برای امام حسین(ع) می‌خواهند آن‌ها را از بین ببرند، اصل امر به معروف و نهی از منکر یکی از آن‌هاست.
وی افزود: امام وقتی دیدند که در نزد امویان فقط پوسته دین اسلام باقی مانده و آن‌ را از درون تهی کرده‌اند، حاضر به فدا کردن جان خود شد ولی حاضر به پذیرش انحراف در دینش نشد.
بازگیر خاطرنشان کرد: ایشان می‌خواست فرق اسلام ظاهری و اسلام حقیقی را به مردم بشناساند و آن‌ها را آگاه سازد، نماز اول وقت را برپا می‌دارد و حتی جان خود را به خطر می‌اندازد تا نمازش برگزار شود، بیعت نمی‌کند تا آزادگی را به همگان نشان دهد.
این استاد دانشگاه لرستان گفت: آنان که گریه کردن در عاشورا را زیر سؤال می‌برند، باوجود ادعاهایشان، به دنبال کم‌رنگ کردن نقش زنان در جامعه اسلامی هستند تا بگویند اسلام دینی مردانه است، ذکر مصیبت‌های حضرت زینب (س)، پرستاری‌اش از یتیمان، شجاعتش در مجلس یزید و رساندن پیام عاشورا چه چیزی برای زنان این زمانه دارد که این عده افراد نادان با آن مخالفند، جز نقش بی‌بدیل زن در جامعه اسلامی چیز دیگری را در پی‌نداشت.
وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین درس‌های عاشورا این است که از تعداد کم خود نهراسید و در برابر ظلم و جور و استعمار بایستید چیزی که الان عده‌ای می‌خواهند آن‌ را کم رنگ جلوه دهند، تا در مقابل استکبار و ایادی آن زانو بزنیم و از آن‌ها پیروی کنیم، این درس عدم پذیرش حکومت‌های ظلم و جور در هر شرایطی است و در آن تقیه جایی ندارد کاری که امام حسین (ع) در برابر امویان نکردند.
این استاد دانشگاه لرستان گفت: برخی‌ها می‌خواهند صبر مردم در برابر سختی‌ها بالا نرود، چون درس بزرگ عاشورا صبر در برابر سختی‌ها و مصائب بوده است و ذکر آن‌ها موجب آرامش روحی مردم می‌شود، که مشکلات کوچک امروزی خود را فراموش کنند.
این استاد دانشگاه لرستان عنوان کرد: پس گریه برای امام حسین (ع) برای زنده نگه‌داشتن یک مکتب است، مکتب مبارزه حق و باطل، و این مراسم‌ها جنبه‌ سیاست، اخلاق، تربیت، کمالات و هزاران درس دیگر دارد، خیلی‌ها نمی‌خواهند این درس‌ها به مردم انتقال پیدا کند و آن‌ها روشن شوند تا خودشان بتوانند بر اسب مراد دنیایی خود سوار شوند و آن مخالفت با گریه برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش تجلی پیدا می‌کند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول