اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

وجود 200 بیمار مبتلا به ایدز در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از وجود 200 نفر مبتلا به بیماری ایدز و مرگ 42 نفر بر اثر این بیماری در استان خبر داد.

وجود 200 بیمار مبتلا به ایدز در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حسن بهبودی در همایش روز جهانی ایدز در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان در این شهر با اشاره به اینکه آغاز بیماری ایدز را از کشورهای جهان اول دانست.
وی با بیان اینکه امروز در سراسر جهان حدود 70 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده که حدود 35 میلیون نفر آن مثبت است، اضافه کرد: این بیماری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی آغاز شده و پس از آن به سراسر جهان گسترش پیدا کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه اگر هر کشوری طبق مسائل فرهنگی و اجتماعی که در جامعه دارد بتواند با این بیماری مقابله کند گام مثبتی را برداشته، افزود: آمار مبتلایان به این ویروس در کشور قابل توجه است.
این مسئول با تاکید بر راه‌های انتقال این ویروس به مردم در کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: 69.8 درصد استفاده از سرنگ و سوزن آلوده، بیش از 10 درصد از راه تماس جنسی، 1.1 درصد از راه خون و فرآورده‌ها، 0.8 درصد از راه انتقال مادر به کودک هنگام زایمان و 18 درصد از راه‌های نامشخص بوده است.
به گفته بهبودی، نگرانی گروه بهداشت جهانی از گسترش موج سوم اپیدمی است که بیشتر مبتلایان به این بیماری از راه تماس جنسی هستند.
وی با اشاره به اینکه در ارائه آموزش‌های پیشگیری کننده در سطح جامعه به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها محدودیت وجود دارد، ابراز داشت: مشارکت تمام سازمان‌ها و نهادهای تاثیرگذار و تدوین یک برنامه راهبردی واحد از راهکارهای مناسب در پیشگیری از ابتلا به بیماری است.
این مسئول اصلاح نگرش عموم مردم جامعه درباره بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و انتقال آن را یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت نامید و تصریح کرد: زنان در معرض بیشتر ابتلا به این بیماری هستند.
وی افزایش دانش و آگاهی دانشجویان، ارائه خدمات مشاوره و تدوین اجرای سیاست‌های کاهش آسیب را در کاهش ابتلا به این بیماری موثر خواند.
بهبودی درباره وضعیت بیماران ایدز در گیلان ابراز داشت: در گیلان حدود 200 نفر مبتلا به بیماری ایدز هستند که تاکنون 45 نفر آنها فوت کرده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: کارگروه کنترل ایدز و نظارت بر سیاست‌گذاری آن در استان توسط وزارت کشور باید صورت بگیرد.
این مسئول اقدام‌های لازم برای آگاهی در کاهش خطرات انتقال جنسی HIV از طریق سوء مصرف مواد روانگردان را موثر دانست و یادآور شد: باید راه‌های پیشگیری و انتقال بیماری به مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر، زنان و... اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود.
کارشناس دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین مواد روانگردان شیشه است، بیان داشت: برخی از مواد در جامعه مانند قهوه، چای و... وجود دارد که وابستگی نسبت به آنها کم است، ولی موادهایی مانند کراک و یا شیشه وابستگی شدیدی را ایجاد می‌کند.
امیر رحیمیان با بیان اینکه تپش و افزایش ضربان قلب، حرکات غیر ارادی، تشنج، مختل کردن تمرکز از عوارض مصرف شیشه است، تصریح کرد: هر چه مقدار مصرف این مواد در روز بیشتر باشد میزان توهم و عوارض نیز بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر به مدت زیادتری از این ماده استفاده شود فرد دچار اختلال خواب می‌شود، اذعان داشت: ضعف شدید، افسردگی، اضطراب، بی‌قراری و مرگ از دیگر عوارض مصرف ماده مخدر شیشه است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول