اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

در زمینه مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی مشکل داریم

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در زمینه مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی مشکل داریم.

در زمینه مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی مشکل داریم
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدمهدی مجذوبی ظهر امروز در همایش روز جهانی ایدز در همدان، با بیان اینکه پس از گذشت 30 سال از اقدامات پیشگیرانه در رابطه با بیماری ایدز، این بیماری همچنان در دنیا در حال افزایش است، اظهار کرد: گسترش این بیماری در برخی از مناطق از جمله آسیای میانه و اروپای شرقی افزایش یافته است و در حال حاضر نمی‌توان مدعی شد که همه‌گیری این بیماری تحت کنترل درآمده است.
وی با بیان اینکه تاکنون درمان قطعی برای بیماری ایدز پیدا نشده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه موج سوم این بیماری از طریق رفتارهای جنسی پرخطر است، رشد اجتماعی و اقتصادی کشورها را تهدید می‌کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تا 20 سال آینده سالانه حداقل یک میلیون نفر ابتلای جدید به بیماری ایدز در دنیا رخ خواهد داد، گفت: اگر روش‌ها و اقدامات فعلی ادامه یابد، این آمار به مراتب بیشتر از یک میلیون نفر نیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه در ایران 91.5 درصد موارد از بیماران مبتلا به ایدز، مردان و 8.5 درصد نیز زنان هستند، خاطرنشان کرد: این آمار در همدان مقداری متفاوت است چراکه در این استان 9.7 درصد از بیماران مبتلا به ایدز، زنان هستند و عمده راه انتقال این بیماری نیز در ایران برای مردان از طریق معتادان تزریقی و در زنان از طریق روابط جنسی با مردان معتاد تزریقی بوده است.
مجذوبی تصریح کرد: در استان همدان 546 نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی وجود دارد که از این تعداد 108 نفر بیمار در مرحله بیماری ایدز بوده که 93 نفر از این تعداد نیز تحت درمان هستند و 65 نفر نیز در حال دریافت خدمات‌اند.
وی در ادامه به دستاوردهای برنامه کنترل و پیگیری از ایدز اشاره و عنوان کرد: ایجاد مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری (کلینیک‌های مثلثی) برای ارائه بسته کاملی از خدمات پیشگیری و درمان افراد در معرض خطر، ارائه خدمات رایگان به بیماران برای نخستین بار در منطقه، معرفی برنامه پیشگیری اچ‌آوی‌وی (ایدز) در زندان‌ها به عنوان مدل موفق در جهان از جمله این دستاوردهاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برنامه حمایت از مبتلایان به بیماری ایدز و خانواده‌هایشان به شکل پوشش بیمه از جمله اقدامات مؤثر در این زمینه در استان همدان است، بیان کرد: در راستای توجه به پیشگیری از این بیماری باید زنان سرپرست خانوار بی‌تقید به موازین شرعی را نیز مورد توجه قرار داد چراکه اگر نیاز مالی این قشر حل شود، شاید بتوانیم گام مؤثری در این راستا برداریم چراکه صرف دادن آموزش و اطلاع‌رسانی کفایت نمی‌کند.
وی به نقش دین و روحانیون در امر توجه دادن به رفتارهای پرخطر جنسی اشاره و عنوان کرد: مشارکت رهبران مذهبی در پاسخ به همه‌گیری ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی از اهمیت بی‌بدیلی برخوردار است چراکه اعتقادات و موازین اسلامی از موانع مثبت محافظت در برابر این بیماری است.
مجذوبی به نقش سازمان‌های تربیتی چون آموزش و پرورش در راستای ارتقای آموزش و آگاهی دانش‌آموزان در زمینه بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی به صورت مستمر و نهادینه در مدارس گام ارزشمندی در این راستاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده مشاوره‌های انجام شده در رابطه با بیماری ایدز، در معتادان تزریقی صورت گرفته است، افزود: افراد دارای رفتار پرخطر جنسی خود کمتر برای مشاوره مراجعه می‌کنند که در این زمینه نیز ما مشاوره‌های تلفنی را تقویت کرده‌ایم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در راستای پیشگیری از بیماری ایدز، باید بی‌پرده‌تر صحبت شود، اظهار کرد: روحانیون، پرسنل بهداشتی، مربیان آموزش و پرورش در این راستا باید جدی‌تر کار کنند چراکه در حال حاضر در زمینه مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی مشکل داریم.
وی در ادامه به برخی از مشخصه‌های برنامه سوم پیشگیری و درمان بیماری ایدز اشاره و خاطرنشان کرد: در این برنامه عمده هدف به صفر رساندن موارد جدید انتقال از طریق مصرف مواد مخدر و از طریق مادر به جنین است و علاوه بر این، توجه بیشتر به انتقال از طریق بیماری‌های آمیزشی، گسترش خدمات موجود و برنامه‌های کاهش آسیب، مراقبت و درمان، مشاوره و آزمایش و نیز توجه ویژه به زنان در معرض خطر نیز صورت می‌پذیرد.
مجذوبی بیان کرد: در حال حاضر انتظارات ما بر تقویت سیاست کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و تلاش در راستای گسترش بیشتر خدمات، تقویت برنامه‌های موجود برای سایر گروه‌های جمعیتی و نیز توجه به نقش سازمان‌های دولتی و غیردولتی در این زمینه است.
وی با بیان اینکه با اقدامات درمانی صورت گرفته در حال حاضر میزان مرگ ناشی از اچ‌آی‌وی (ایدز) کاهش یافته و طول عمر این بیماران افزایش پیدا کرده است، گفت: ایجاد دسترسی به درمان برای همگان و تقویت برنامه‌های پیشگیری و درمان از طریق ادغام خدمات از جمله اهداف مورد توجه است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان خاطرنشان کرد: امر توجه به ارتقای آگاهی و ارائه خدمات در راستای بیماری اچ‌آی‌وی (ایدز) به مراتب بسیار مهم‌تر از ساخت پروژه‌های ساختمانی است چراکه باید به سمتی برویم که بتوانیم شاهد کاهش موارد ابتلای جدید این بیماری در استان و کشور باشیم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول