اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران:

ساماندهی ماهیان گرمابی با نقشه راه امکانپذیر است

خبرگزاری فارس: کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: ساماندهی ماهیان گرمآبی با تدوین نقشه راه امکانپذیر است.

ساماندهی ماهیان گرمابی با نقشه راه امکانپذیر است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، همایون حسین‌زاده صحافی در جمع محققان و پژوهشگران آبزی‌پروری به نقشه راه توسعه تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر چهار گونه پرورشی کپور ماهیان به صورت اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
وی سه گونه کپور ماهیان را چینی عنوان کرد و افزود: یک گونه کپور ماهی معمولی است ضمن اینکه بیوتکنیک تکثیر چند گونه بومی نیز وجود دارد که در بخش اقتصادی پرورش داده می‌شود.
حسین‌زاده صحافی فعالیت آبزی‌پروری در ایران را دارای سابقه 80 ساله خواند و تصریح کرد: هنوز برخی چالش‌ها مقابل توسعه آبزی‌پروری ماهیان گرمابی وجود دارد.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران مشکلات و چالش‌های فنی، مشکلات مربوط به آموزش و ترویج، مشکلات مربوط به تحقیق، مشکلات حوزه مدیریتی و قوانین و مشکلات مالی را از جمله مشکلات آبزی‌پروری اعلام کرد.
وی با بیان اینکه تدوین نقشه راه توسعه فناوری ماهیان گرمابی در سازماندهی و هدایت برنامه‌ها برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده تولیدی در برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت کشور تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: فعالیت بخش‌های اجرایی در این زمینه بسیار تعیین کننده است.
حسین‌زاده صحافی از تدوین نقشه راه توسعه فناوری ماهیان گرمابی از نقطه نظر اساتید دانشگاه، فعالان آبزی‌پروری، نمایندگان بخش اجرا و تحقیقات در قالب اسناد علمی خبر داد و بیان داشت: این سند بر مبنای اطلاعات موجود در کشور و آخرین عملکرد تولید ماهیان گرمابی در حوزه‌های مختلف تولید به عنوان مبانی و رویکرد افق برنامه 1404 و همچنین اهداف کمی و کیفی برنامه پنجم شیلات ایران تدوین شده است.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به هدف‌گذاری 520 هزار تنی ماهیان گرمابی در سند چشم‌اندازه توسعه کشور، اذعان داشت: تمام فعالیت‌های تحقیقات تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی در قالب طرح‌های محوری و جامع شیلاتی و نیز 13 طرح جامع تحقیقاتی به عنوان پشتوانه و الزام‌های عملی پیشنهاد شده است.
 
*تولید پایدار ماهیان دریایی نقشه راه آبزی‌پروری است
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز در این جلسه میزان تولیدات آبزی‌پروری دریایی در جهان در سال 2009 را حدود 201 میلیون تن عنوان کرد و گفت: ماهیان دریایی 3.4 درصد از تولید و 6.7 درصد از ارزش را به خود اختصاص داده‌اند.
غلامرضا اسکندری سهم ایران از تولید ماهیان دریایی را حدود صفر خواند و افزود: نقشه راه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی به منظور بهره‌برداری بیشتر از آب‌های دریایی و افزایش تولیدات آبزی‌پروری تدوین شده است.
وی تولید پایدار ماهیان دریایی را از اهداف نقشه راه آبزی‌پروری برشمرد و تصریح کرد: افزایش سرانه مصرف، ایجاد جوامع تولیدی پایدار، توسعه پایدار آبزی‌پروری، حفظ و بازسازی ذخایر دریایی، کاهش فشار بر ذخایر دریایی و افزایش بهره‌وری از امکانات موجود از دیگر اهداف نقشه راه ماهیان دریایی است.
اسکندری با اشاره به اینکه وضعیت موجود، بازار ماهیان دریایی، محدودیت‌ها و تنگناها در تکثیر و پرورش ماهیان دریایی و تحقیقات گذشته و جاری در داخل و خارج از کشور در نقشه راه ماهیان دریایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، بیان داشت: 42 طرح تحقیقاتی و 10 برنامه اجرایی برای توسعه تا سال 1404 ارائه شده است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول