اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری:

مرمت خانه حفیظی‌ها 70 درصد پیشرفت دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از پیشرفت فیزیکی 70 درصدی عملیات تعمیر و مرمت خانه حفیظی‌ها در این استان خبر داد.

مرمت خانه حفیظی‌ها 70 درصد پیشرفت دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد مژگان ریاحی در بازدید از روند اجرای تعمیر و مرمت بنای تاریخی خانه حفیظی‏ها اظهار داشت: در این پروژه اقداماتی از قبیل استحکام بخشی پی‌ها، اجرای عملیات شفته ریزی، جمع‌آوری سنگ فرش فرسوده و اجرای مجدد آن عملیاتی می‌شود.
وی با بیان اینکه این اثر تاریخی مربوط به دوران قاجاریه است، افزود: خانه حفیظی‌ها در شهرستان بروجن، سال 1380 به شماره 4310 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
ریاحی ادامه داد: برای تعمیر و مرمت این بنا اعتباری افزون بر 420 میلیون ریال اختصاص یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بر ضرورت نگهداری و صیانت از میراث ملی کشور تأکید کرد و گفت: میراث معماری ، به طور پیوسته و رو به تزایدی در معرض خطرات ناشی از بی‌توجهی‌ها، تخریب‌های عمدی به منظور یافتن گنج یا مرمت ناشیانه یا احداث بنای جدید، فرسایش و تأثیر عوامل جوی، و انواع آلودگی‌های محیطی قرار دارد.
وی ادامه داد: حتی گردشگری و بازدید مردم وقتی به طور اصولی نباشد، موجب تشدید تخریب این آثار می‌شود، به همین دلیل حفظ آنها نیاز به آگاهی و مشارکت فعالانه همگی داشته و محدود به بخش یا افرادی خاص نمی‌شود.
ریاحی اضافه کرد: آثار معماری که در گوشه و کنار کشور، امروزه مورد شناسایی قرار می‌گیرند، تنها گنجینه‌هایی نیستند که شایسته حفاظت‌اند ، بلکه بسیارند ابنیه‌ای که اگر چه با مفاد آئین‌نامه‌های میراث فرهنگی مطابقت ندارند،‌ ولی در زمان و مکان خود بخشی از تاریخ به شمار رفته و الگو و سبک معماری عصر خود را بیان می‌دارند.
وی ادامه داد: با تفسیر و بررسی‌ این آثار گوشه‌های ناشناخته از تاریخ روشن‌تر می‌شود بر همین اساس حفاظت از این آثار نه تنها به ‌عنوان یادگارهای با ارزش تاریخی ضرورت دارد بلکه برای سنجش و درک هویت یک ملت واجب است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه شناخت و معرفی این آثار می‌تواند در ابعاد وسیع‌تری تأثیرگذار باشد، گفت: یک گنجینه فرهنگی ممکن است ساختمانی کوچک یا دور افتاده و یا عمارتی در حد بناهای تخت‌جمشید باشد، همه این‌ها تعلق به تاریخ و میراث معماری ما دارند و حفاظت از این آثار ضروری است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول