اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران:

36 درصد انرژی در بخش خانگی مصرف می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به مصرف 36 درصدی کل انرژی در کشور در بخش خانگی و تجاری گفت: امکان صرفه‌جویی انرژی در بخش خانگی و ساختمان 10 تا 30 درصد وجود دارد.

36 درصد انرژی در بخش خانگی مصرف می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سعید مهذب ترابی پیش از ظهر امروز در سمینار بهینه‌سازی مصرف انرژی که با حضور روحانیون استان در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: مقام معظم رهبری سال 88 با پیام اثرگذارشان یک حساسیتی را ایجاد کردند و به صراحت در سخنرانی خود در فروردین ماه اعلام کردند که ما مردمی مسرف هستیم و اگر این بیماری اسراف ادامه یابد با تهدید جدی روبه‌رو می‌شویم.
وی ادامه داد: واقعیت تهدید این است که اگر این وضعیت در بخش انرژی ادامه یابد و نگاه ما به انرژی، نگاهی اسراف‌گونه باشد، در سال 1404 دیگر کشور ما هرچه تولید نفت دارد فقط خود مصرف کرده و امکان صادرات آن وجود ندارد و ما وارد کننده تجهیزات نفتی می‌شویم.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران اضافه کرد: ترسیمی که تعدادی از کشورهای دنیا مطرح کردند این است تا سال 2050 به هیچ عنوان وابستگی به سوخت‌های فسیلی نداشته و باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رویم.
وی افزود: با همین نگاه در کشورهای اروپایی استفاده از سلول‌های سولار مشهود است و در تمام خانه‌ها سلول‌های سولار نصب شده است و یا مزرعه‌های انرژی بادی ایجاد شده و تعداد بسیاری توربین در جاهای مختلف نصب شده با این نگاه که ما مجبور هستیم وابستگی به سوخت فسیلی را کمتر کرده و به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رویم.
مهذب ترابی یادآور شد: امکان استفاده از سلول‌های خورشیدی حتی در روستاها فراهم است که خوشبختانه در کشور ما و استان قزوین نیز این موضوع را شاهد هستیم و از سلول‌های خورشیدی برای تأمین برق مردم استفاده می‌شود.
وی با اشاره به لزوم استفاده از لامپ‌های کم مصرف عنوان کرد: در گذشته لامپ‌های رشته‌ای مصرف می‌شد که اکنون لامپ‌های کم مصرف استفاده می‌شود، ضروری است لامپ‌های رشته‌ای استفاده نشود زیرا لامپ‌های رشته‌ای 95 درصد انرژی‌اش را هدر می‌دهد و به اندازه پنج لامپ کم مصرف، برق مصرف می‌کند که اینها از نظر اقتصادی همه پول است.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران تأکید کرد: یکی از وظایف ما این است که صرفه‌جویی ترویج یابد و مردم هزینه‌های کمتری را پرداخت کنند و باید توجه داشت که انرژی فسیلی تمام می‌شود و مقام معظم رهبری استراتژی تعریف کردند که بسیار علمی است و با توجه به این امر ما به عنوان سازمان بهره‌وری یک مسئولیت داریم، شرکت برق استان یک مسئولیت و شما نیز یک مسئولیت دارید.
وی گفت: مقام معظم رهبری تکلیف کردند با توجه به آن تهدید که دو برابر متوسط دنیا انرژی مصرف می‌کنیم، تا انتهای برنامه پنج‌ساله پنجم باید به دو سوم و برنامه ششم به یک دوم برسد و این کار فرهنگ‌سازی، تغییر تکنولوژی و کنترل واردات می‌خواهد.
مهذب ترابی اعلام کرد: 36 درصد از کل انرژی (همه حامل‌های انرژی) ما در بخش خانگی و تجاری، 22 درصد در صنعت و 27 درصد نیز در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود و فقط در بخش خانگی و ساختمان امکان صرفه‌جویی انرژی 10 تا 30 درصد وجود دارد.
وی تصریح کرد: جایی که 36 درصد انرژی مصرف می‌شود یعنی سالانه 34 میلیارد دلار به نرخ هر بشکه نفت 80 تومان در بخش ساختمان مصرف می‌کنیم که این بخش 10 تا 30 درصد صرفه‌جویی دارد که اگر فقط 10 درصد صرفه‌جویی صورت گیرد، ظرفیت صرفه‌جویی سالی 3.4 میلیارد تومان است که این رقم می‌تواند مسیر تهران به قزوین را به ریل و قطار تجهیز کند.
مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران خاطر نشان کرد: البته حرکت‌های خوبی در کشور صورت گرفته است و یکی از مصادیق نهی از منکر اسراف است و چهار ضلع بهره‌وری مقررات، تکنولوژی، تعرفه (قیمت) و آموزش است.
وی اعلام کرد: قوانین کافی برای صرفه‌جویی وجود دارد، در بحث قیمت حساسیت ایجاد شده است به طوریکه تا قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها همه صحبت‌های ما در بحث صرفه‌جویی بیشتر جنبه پند و اندرز داشت ولی بعد از هدفمندی یارانه‌ها چون قیمت‌ها واقعی شد سؤالی در جامعه مطرح است که چه کنیم پول برق کمتری پرداخت کنیم.
مهذب ترابی توضیح داد: پاسخ این سؤال این است که بتوانیم حساسیت‌ها و آموزش‌ها را بیشتر کنیم و حتی شاهد هستیم که مردم هنگام خرید وسیله‌ای مانند یخچال به میزان مصرف برق آن توجه دارند و باید زمینه‌های آموزش را گسترش دهیم.
وی یادآور شد: این نخستین کارگاه آموزشی است که با حضور ائمه جماعات در مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور برگزار شده است و امیدواریم فصل نوینی را در این حوزه ایجاد کند و الگویی برای دیگر استان‌ها باشد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول