اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی همدان خبر داد:

فعالیت 209 نفر در کارگاه مصنوعات سنگی همدان

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی همدان گفت: در سطح استان همدان حدود 77 کارگاه مصنوعات سنگی وجود دارد که 209 نفر در آنها فعالیت می‌کنند.

فعالیت 209  نفر در کارگاه مصنوعات سنگی همدان
بهجت عباسی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: صنایع دستی همدان مصنوعات سنگی را به سه قسمت تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، حجاری و کنده کاری سنگ و ساخت مجسمه تقسیم می‌کند و هر کدام صنایع خاصی را القا می‌کند.
وی تصریح کرد: در سطح استان همدان حدود 77 کارگاه مصنوعات سنگی وجود دارد که 209 نفر در آنها فعالیت می‌کنند.
عباسی با بیان اینکه حدود 50 کارگاه مصنوعات سنگی در شهرستان همدان وجود دارد، افزود: در ملایر، نهاوند و تویسرکان هر کدام یک کارگاه مصنوعات سنگی، اسدآباد 20 کارگاه، در بهار دو کارگاه و در رزن نیز دو کارگاه در این بخش فعالیت می کنند.
وی با اشاره به شاغلان کارگاه‌های مصنوعات سنگی نیز یادآور شد: در همدان 171 نفر، ملایر سه نفر، نهاوند و تویسرکان هر یک دو نفر ، اسدآباد 20 نفر، بهار شش نفر و در رزن نیز پنج نفر شاغل این صنعت دستی هستند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان همدان تصریح کرد: در سطح شهرستان همدان 10 تا 12 واحد تراش سنگ‌های قیمتی وجود دارد که هنرمندان در آن سنگ‌های قیمتی و تزئینی را صیقل داده و مدل‌هایی را طراحی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: کارگاه آموزشی تراش سنگ‌های قیمتی در گنبد علویان دایر است و اساتید برجسته‌ای در آن حضور دارند به طوری که در این زمینه به قابلیت‌هایی نیز دست یافته‌اند.
عباسی در ادامه با اشاره به وجود سرب در ظروف سفالی لعاب فیروزه‌ای نیز اظهار کرد: مواد سربی در ظروف دارای لعاب فیروزه‌ای وجود دارد اما ضرر و زیان آن به حدی نیست که نتوان از این صنعت همدان استفاده کرد.
وی اضافه کرد:‌ سازمان میراث فرهنگی پژوهشکده را مجاب کرده است که در خصوص وجود سرب و زیان‌هایی که دارد، تحقیق کنند، که در این راستا تصمیم بر این است، که سرب در ظروف به کار نرود در حالی که رنگ ظروف نیز تغییری نکند چرا که وقتی سرب را حذف می‌کنند رنگ فیروزه ای در ظروف ایجاد نمی‌شود.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول