اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایمنی رفتگران؛ اصلی که حاشیه شده است؛

سوزن گلابتون‌دوزی کارگر دهیاری را از پای درآورد

خبرگزاری فارس: درست زمانی که قوانین اولیه ایمنی و محافظت از رفتگران در برخی از شهرها و دهیاری‌ها نادیده گرفته می‌شود، کارگر دهیاری روستای حکمی در میناب در پی فرورفتن سوزن گلابتون‌دوزی در ناحیه پا جان خود را از دست داد.

سوزن گلابتون‌دوزی کارگر دهیاری را از پای درآورد
به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، افراد شاغل در فرآیند جمع‌آوری، حمل و دفع زباله همیشه در معرض خطرات ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قرار دارند و از آنان به عنوان افراد و یا شاغلان در معرض خطر و شغل آنها نیز به نوعی در دسته شغل‌های سخت دسته‌بندی و یاد می‌شود.
پیشگیری از آسیب‌های ناشی عوامل ذکر شده و تامین سلامتی این افراد می‌بایست با تهیه وسایل حفاظت فردی خاص، ویژه و متناسب با شغلشان و تجهیز آنان به وسایل ایمنی صورت گیرد.
لباس کار مخصوص، کفش و دستکش مناسب کار و ماسک استاندارد از جمله وسایل و امکاناتی محسوب می‌شوند که باید افراد یاد شده از آن بهره‌مند شوند و این در حالی است که بسیاری از شاخص‌های ایمنی و بهداشت کارگران شاغل در امر جمع‌آوری، حمل و دفع زباله از وضعیت نامناسب برخوردار است.
جمع‌آوری زباله از جمله کارهایی است که خطرات فراوانی را به همراه دارد که می‌توان خطر بریده شدن دست و یا قسمتی از بدن با وسایل و اشیا تیز و برنده موجود در زباله‌ها اشاره کرد و هر آن ممکن است که این اتفاق رخ دهد و همان گونه که زباله قادر است خاک، آب و هوا را آلوده و خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد کند به طور مستقیم نیز می‌تواند جان افرادی را نیز به خطر اندازد و گاهی این خطر می‌تواند به مرگ فرد ختم شود.
"حسن رئیسی" یکی از کسانی است که تقریبا از بدو تاسیس دهیاری‌ها و از زمانی که کار جمع‌آوری زباله در روستاها با فرغون صورت می‌گرفت به عنوان کارگر در دهیاری روستای حکمی میناب مبادرت به این کار داشت.
وی در سال 88 به دلیل پائین بودن سطح حقوق و نداشتن بیمه کار، جمع‌آوری زباله را رها کرده ولی به دلیل نیافتن شغل مناسب و برای امرار معاش مجدد در نیمه دوم سال 89 به عنوان کارگر جمع‌آوری زباله در دهیاری روستا به کار گماشته شد.
در 12 مهرماه سال جاری در حال انجام کار و جمع‌آوری زباله سوزن گلابتون‌دوزی (کمه زنی) در پای وی فرو می‌رود و در همان محل (به گفته دهیار حکمی) توسط همکارش سوزن از پای وی خارج می‌شود.
روز بعد وی به دلیل این اتفاق درخواست مرخصی کرده و به وی مرخصی اعطا می‌شود.
غلامرضا فدوی دهیار حکمی در این راستا به خبرنگار فارس گفت: روز 15 مهر به عیادت "رئیسی" رفتم و از وی پرسیدم که آیا دکتر رفتی و او با لبخند پاسخ داد بله ولی از آنجایی که احساس کردم حال او مساعد نیست با اصرار وی را به درمانگاه شبانه روزی بردم که با وجود این که هم من و هم خود رئیسی به دکتر گفتیم کار این کارگر جمع‌آوری زباله است و در حین این کار سوزن در پایش رفته، مقداری دارو  و دو آمپول تجویز کرد و به خانه برگشتیم.
آنچه خبرنگار فارس در تحقیقات میدانی خود به آن دست یافت این است که افرادی که دارای مشاغلی از قبیل جمع‌آوری زباله هستند گذشته از این که باید دارای کارت سلامت باشند باید واکسن‌هایی نظیر هپاتیت و کزاز تزریق کنند که طی تحقیقات انجام شده هنوز این کار در میناب انجام نمی‌شود.
حسن رئیسی سرانجام در 8 آبان ماه به دلیل ابتلا به بیماری کزاز در بیمارستان خاتم‌الانبیا جان خود را از دست می‌دهد و چند سوال در ذهن باقی می‌ماند که (بر اساس آئین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه‌ها کارفرما موظف است به تناسب نوع کار کفش یا چکمه‌های لاستیکی و در صورت لزوم دستکش‌های غیر قابل نفوذ تهیه و در دسترس کارگران قرار دهد) و  اگر این کارگر کفش مناسب داشته که به گفته دهیار داشته و در روز حادثه کفش مخصوص بوده، پس چرا این اتفاق رخ داده است.
خبرنگار فارس در پیگیری خود به مسئله دیگری پی برد و آن این که افرادی که به جمع‌آوری زباله مبادرت و یا شغل آنها در این راستاست در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناک قرار دارند و با کوچک‌ترین خراش و زخم در بدن زمینه ابتلا به بیماری‌هایی مثل هپاتیت، کزاز و ایدز در آنها فراهم می‌شود و باید سالی یک بار توسط پزشک معتمد شبکه بهداشت هر شهر مورد معاینه قرار گیرند که در خصوص دهیاری‌ها، دهیار حکمی اظهار داشت: به جرات می‌توان گفت هیچ کدام از دهیاران در این زمینه اطلاعی ندارند و این از وظایف شبکه بهداشت و درمان است که در آن قصور کرده است.
گر چه عده‌ای ابتلا به کزاز این کارگر را توسط مرجع پزشکی تایید شده نمی‌دانستند و می‌گفتند زخم دیگری از قبل فرو رفتن سوزن در پای این کارگر وجود داشته اما آنچه خبرنگار فارس در صورت جلسه تحویل جسد مرحوم حسن رئیسی به خانواده‌اش مشاهده کرد علت بیماری کزاز ذکر شده بود.
فاطمه رئیسی همسر این کارگر متوفی نیز به خبرنگار فارس گفت: همسرم از سلامت کامل برخوردار بود و کفش و دستکش و لباس کار توسط دهیاری هم به او داده بودند.
وی در خصوص وجود زخم قبلی در پای همسرش و درخواست کالبد شکافی از آنان برای تشخیص دلیل مرگ گفت: هیچ زخمی در بدن همسرم وجود نداشت و درخواست کالبد شکافی هم دروغ است.
وی اظهار داشت: با توجه به این که شوهرم در حین وظیفه محوله و جمع آوری زباله دچار حادثه که در نهایت به مرگ او شده با دو فرزند کم سن و سال و محصل حق و حقوق قانونی به عنوان دیه باید به ما پرداخت شود.
غلامرضا فدوی دهیار حکمی هم گفت: کارگران جمع‌آوری زباله به صورت یک قرار داد توافقی بین دهیاری و فرد با ماهی 330 هزار و 300 تومان کار می‌کنند.
وی ادامه اداد: مرحوم رئیسی و دیگر کارگران دهیاری‌ها بیمه نیستند و تنها بیمه روستایی عشایری دارند.
فدوی تصریح کرد: تمام هزینه بستری در بیمارستان و کفن و دفن این کارگر را دهیاری پرداخت کرده است.
در این گزارش قصد محکوم کردن هیچ فرد و یا دستگاهی را نداریم و تنها به دلیل اینکه انسانی از دست رفته و خانواده‌ای بی سرپرست شده این مسئله را پیگیری کرده‌ایم به امید اینکه با رعایت بیشتر قوانین به ویژه در بخش ایمنی، مسئولان چاره و تدبیری برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث بیاندیشند تا این اتفاق و یا شبیه آن برای دیگر کارگران که شغل شریفشان جمع‌آوری زباله برای داشتن محیطی پاک و تمیز است رخ ندهد.
=======
علی ذاکری
======= 
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول