اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

رشد صادرات کالا و میعانات گازی در سال جاری

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات کالا و میعانات گازی کشور در هفت ماهه سال جاری با رشد خوبی مواجه بوده است.

رشد صادرات کالا و میعانات گازی در سال جاری
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مسعود موحدی صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات و تجلیل از 34 صادرکننده نمونه ملی و استانی خراسان رضوی در تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار داشت: صادرات کالای غیر نفتی و میعانات گازی از ابتدای سال جاری تا کنون 24 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 35درصد رشد نشان می‌دهد.
وی با اشاره به این مطلب که  این صادرات در شرایطی صورت گرفته است که کشورمان با تحریم‌های ظالمانه‌ای در همه حوزه‌ها روبرو است افزود: از مجموع 24میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی و میعانات گازی، رقم 18 میلیارد و 500 میلیون دلار آن تنها مربوط به کالاهای غیرنفتی بوده که نشان‌دهنده رشد 25درصدی نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل است.
موحدی ضمن بیان این مطلب که در هفت ماهه سال جاری رقم صادرات فنی و مهندسی کشور نیز معادل دو میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است اظهار داشت: خوشبختانه صادرات کشور در شرایط محدودیت ، شاهد رشد و توسعه بوده و اکنون کالاهای ایرانی در اقصی نقاط جهان جای خود را در بازارهای بین‌المللی باز کرده است.
وی در همین راستا افزود: در حدود 5/83 درصد آمار صادرات کشور در سال گذشته مربوط به قاره‌های آسیا، 3/13درصد مربوط به اروپا، 8/1درصد مربوط به آفریقا،یک درصد به آمریکا و چهاردهم درصد مربوط به اقیانوسیه بوده است.
موحدی اظهار داشت: در بخش سرمایه‌گذاری نیز در هفت ماهه سال جاری ما شاهد 30 درصد رشد در حوزه‌های مختلف نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم و این در حالی است که طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور اجرا شد. 
قائم‌مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: بر اساس چشم انداز بیست ساله  و همچنین افق 1404 ایران باید دارای اقتصادی متنوع در بخش کالای غیر نفتی باشد و در این افق حجم کالاهای صادراتی غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی با رشد سالانه 19درصد به بیش از 200 میلیارد دلار برسد.
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: در سال جاری به عنوان اولین سال اجرای برنامه پنجم توسعه باید حجم صادرات غیر نفتی 43 میلیون دلار باشد که از این مقدار سهم کالاهای غیر نفتی 31 میلیارد دلار و صادرات خدمات فنی و مهندسی 12 میلیارد دلار است و همچنین در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی رقم این گونه صادرات در سال جاری باید 6/3 میلیارد و در سال 94 و پایان برنامه پنجم توسعه می‌باید هشت میلیارد دلار باشد.
موحدی افزود: این در حالی است که این رقم در سال1394 باید به 80 میلیارد دلار برسد یعنی افزایش 55 میلیارد دلاری در کالاهای غیر نفتی و 15 میلیارد دلاری در خدماتی فنی و مهندسی ایجاد شود.
وی در ادامه با اشاره به تلاش سربازان صادرات کشور و دست‌ اندرکارن این عرصه اظهار داشت: کشور ما در برنامه اول توسعه 7/11 میلیارد دلار، برنامه دوم 3/15 میلیارد دلار، برنامه سوم 26 میلیارد دلار و برنامه چهارم 79 میلیارد دلار صادرات داشته است که نشان از تلاش خدمت‌گزاران حوزه صادرات کشور دارد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید به اینکه هنوز هم باید کارهای بیشتری در زمینه صادرات صورت گیرد افزود: مدیریت واردات باید در راستای افزایش توان تولید بوده و بحث تثبیت نرخ ارز و
مشوق‌های صادراتی با جدییت بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.
در این مراسم با توجه به اتمام فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استانی و بر اساس سنوات گذشته و در راستای تحقق اهداف صادراتی و ارج نهادن به تلاش فعالان عرصه صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی، امسال 30 صادرکننده نمونه استانی، 4 صادرکننده نمونه کشوری استان، 8 واحد به عنوان واحدهای شایسته تقدیر و دو تشکل نمونه با حضور مقامات ملی و استانی، معرفی و تقدیر شدند.
سهم صادرات، نفوذ و حفظ و توسعه بازار، ارزیابی شرکت، فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی، اخذ گواهینامه‌های کیفی و طرح‌های توسعه‌ای از معیارهای ارزیابی صادرکنندگان نمونه ممتاز سال 90 بر اساس معیارها و شاخص‌های مقرر در سایت سازمان توسعه تجارت ایران بوده است.
انتخاب صادرکنندگان نمونه براساس معیارها و شاخص‌های مقرر در سایت سازمان توسعه تجارت ایران و براساس الگوهای موفق در عرصه صادرات استان، در گروه‌های کالایی – خدماتی،صنایع و معادن، کشاورزی، بازرگانی عمومی، خدمات فنی و مهندسی‌، گردشگری و High Tech، انتخاب شده‌اند.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول