اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام ‌نبویان ‌در همایش پرچمداران بصیرت:

تفکر بسیج در تقابل با دنیای مدرن قرار گرفته است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: بسیج یک اندیشه و تفکر است که در تقابل با دنیای مدرن قرار گرفته چراکه محوریتش خدا است.

تفکر بسیج در تقابل با دنیای مدرن قرار گرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان چهارشنبه شب در همایش پرچمداران بصیرت در تالار مفید دانشگاه قم اظهار داشت: یکی از مشکلات فرهنگی جامعه ما این است که خیلی از مفاهیم در فضای فکری رها می­شوند اما کسی وارد عرصه تعریف کردن این مفاهیم برای شناخت رویکرد درست در قبال آنها نمی­شود.
وی ادامه داد: یکی از این مفاهیم آزادی است که جریانات مختلف برخوردهای متفاوت با آن می‌کنند اما کسی درصدد تعریف درست و علمی از آن نمی­آید.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آزادی یک مفهوم کلی است و زیر مجموعه­های متعددی مانند آزادی عقیده، فکر و مطبوعات و... را شامل می­شود.
وی با بیان اینکه مفاهیم به سه دسته ماهوی، منطقی و فلسفی تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: مفهوم فلسفی مفهومی است که از طریق مقایسه به ذهن نزدیک می­شود و آزادی یکی از آن مفاهیم است که حتما باید در مقایسه شناخته شود.
نبویان ادامه داد: آزادی یعنی رها شدن از موانعی که سر راه رسیدن به اهداف وجود دارد که البته این اهداف در موجودات مختلف متفاوت است.
وی گفت: در مورد یک گیاه آزادی در برداشتن موانع از رسیدن نور خورشید و آب به آن گیاه معنی پیدا می­کند، اما در مورد یک حیوان آزادی به معنای ارضای غرایز مختلف است.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در اینجا باید به این سئوال پاسخ گفت که هدف انسان در زندگی چیست، تا با برداشتن موانع از رسیدن به این هدف بتوان آزادی را برای او به ارمغان آورد.
وی ادامه داد: در تفکر مدرن هدف انسان در زندگی تنها به ارضای غرایز او محدود شده در نتیجه آزادی را در همین فراهم بودن زمینه ارضای غرایز و برداشتن تمام موانع سر راه آن، قلمداد می­کنند.
وی اظهار داشت: بر اساس همین نگاه شهوت و لذت محور است که فرهنگ عریانی به سرعت تمام وجوه زندگی غربی و مدرن را درمی‌نوردد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با این نگاه جنایات قدرت­ها بر علیه ملت­های مظلوم و به عنوان مثال کشتن یک میلیون نفر در عراق توسط آمریکا، توجیه می­شود، چراکه در فضایی که بهره­مندی مادی هدف زندگی انسان شمرده شود، هرگونه تجاوز و جنایت برای رسیدن به این بهره­مندی در راستای آزادی توجیه می­شود.
وی خاطرنشان کرد: با این نگاه نخستین مخالف آزادی خداوند است که با فرستادن پیامبران وضع شریعت برای زندگی انسان، بسیاری  از لذات را محدود و برخی را ممنوع کرده است.
نبویان گفت: در تفکر مادی می­گویند انسان حیوانی است ابزار‌ساز، یعنی تفاوت انسان با حیوان در بهره­گیری انسان از ابزار است که حیوان آن را نمی­تواند انجام دهد.
وی ابراز داشت: با همین نگاه کشورهای غربی پیشرفته محسوب می‌شوند و کشور ما عقب مانده است، در حالی که پیشرفته بودن ابزار، رابطه­ای با پیشرفته بودن انسان ندارد و هویت انسانی ورای این مطلب است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیشرفت یعنی نزدیک شدن به هدف و هدف انسان از زندگی قرب به خداست، با این تعبیر انسان غربی به پیشرفت در ابزار رسیده اما در زمینه پیشرفت در انسانیت به جایی نرسیده است.
وی با اشاره به دلایل نبود پیشرفت انسانیت در غرب گفت: روزی در جزیره­العرب در میان برخی قبایل رسمی به عنوان زنده به گور کردن دختران وجود داشت و پیامبر به شدت با این موضوع مقابله کرد، اما امروز مشاهده می­کنیم همین کار در غرب به نام آزادی سقط جنین به صورت گسترده انجام می­شود.
نبویان ادامه داد: تمام انبیا مبعوث شده­اند تا به ما یاد بدهند، چگونه انسان باشیم اما دنیای مدرن امروز مدام ما را به سمت حیوانیت هل می­دهد.
وی خاطرنشان کرد: در نگاه توحیدی گناه مانع رسیدن به آزادی است پس بی­حجابی و بی­بند و باری آزادی انسان را سلب می­کند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج گفت: بسیج یک اندیشه و تفکر است که در تقابل با دنیای مدرن قرار گرفته چراکه محوریتش خدا است.
وی در پایان با بیان اینکه نظام سلطه در این تقابل موفق نبوده است، اظهار داشت: سه هزار کانال ماهواره­ای برای مقابله با نظام اسلامی فعالیت می­کنند اما امروز شاهد هستیم حتی دولت­های منطقه هم که دست نشانده آنها بودند، سقوط کرده یا در حال سقوط هستند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول